[ویکی فقه] یقین به آخرت (قرآن). در این مقاله آیات مرتبط با یقین به آخرت معرفی می شوند. افرادی که به آخرت یقین دارند عبارتند از: ← پرهیزگاران ۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۲. مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۱۸۰، برگرفته از مقاله «یقین به آخرت». ...
جملاتی از کاربرد کلمه یقین به اخرت
من بیدل از طرق ادب نگزیدهام ره دامنی که ز لغزش آبلهزا شود قدم یقین به گمان کج
قطعیه: به جهت قطع و یقین به مرگ موسی کاظم (برخلاف واقفیه)
یقین به کنه جلالش نشان نمییابد خود به هرزه چه میکند کمان گمان
سیدحسن ابطحی در مقدمه کتاب ملاقات با حجت بن الحسن که دهها بار تجدید چاپ شد چنین مینویسد: "من نمیدانم آنهایی که میگویند نمیتوان خدمت حجت بن الحسن رسید یا او را دید چه دلیلی دارند؟ چرا باید کسی که در دنیا زنده است و در بدن مادی است و دارای گوشت و پوست و استخوان است و در میان مردم زندگی میکند دیده نشود؟ آیا این همه از مردم شیعه و علما و بزرگانی که آن را دیدهاند همه دروغ گفتهاند و همه را باید تکذیب کرد؟ … من به منظور آنکه بیهوده بودن این ادعای غلط یعنی ممتنع بودن ملاقات با حجت بن الحسن را ثابت کنم و به منظور آنکه دلیلی بر اثبات وجود مقدس بقیةالله از این راه اقامه نمایم… تنها به نقل جریاناتی که از نظر خودم قطعی است و یقین به واقعیتش دارم از میان هزاران تشرف اکتفا میکنم …[نیازمند منبع]
ز نامرادی ما گر تو را خبر باشد یقین به حال دل ما تو را نظر باشد
ور خطایی کنم در آن اخبار بکشندم یقین به زاری زار
با فرا رسیدن ماه اوت انتقال ارمنیانی که از مدتها پیش در گوشه و کنار شهر زندانی بودند آغاز شد. انتقال به کجا؟ به یقین به سوی مرگ.
یا رب به محبت خود انبازم کن درهای یقین به روی دل بازم کن
دیدیم بیگمان ز جهان حسن او عیان تا دیده یقین به جمالش گشادهایم
چون شد یقین ما که تویی اصل هرچه هست در پردهٔ یقین به گمان باز ننگریم
این کار دولتست نداند کسی یقین سعدی یقین به جنت و خلدت چه سان شود
غالب گزارشهای او دربارهٔ ماد و هخامنشیان دور از حقیقت و کاملاً مخالف اظهارات هرودوت است. اما گروهی از مورخین دوره باستان به دلیل جنبههای داستانی آثار کتزیاس، بیش از هرودوت به او اعتماد کردهاند. همچنین دیودور سیسیلی، استرابون، آتنه، نیکلای دمشقی، ژوستین و غیره جاهایی از کتاب او را در نوشتههای خود ذکر کردهاند. در حالی که امروزه نادرسی اظهارات کتزیاس بهطور قطع و یقین به اثبات رسیدهاست. دیگر مورخین عهد باستان نیز به پیروی از هرودوت و کتزیاس این شیوه را ادامه دادند.
بیان به پیش بنانش چو پیش معجز سحر یقین به نزد گمانش چو پیش حق تزویر
این بقعه که آرامگاه میر قوامالدین مرعشی سرسلسله از سادات مرعشی به نام مرعشیان ایران است، صندوق چوبی نفیسی داشت که دراثر آتشسوزی نابود شد و تنها چهار چوب آن باقی ماندهاست. بر روی این چهارچوب تاریخ ۱۰۳۳ هجری قمری حک شدهاست. بنای فعلی بقعه در دو طبقه احداث گردیده که با توجه به کثرت اتاقها و شیوهٔ معماری، به احتمال قریب به یقین به عنوان مدرسه، خانقاه، مسجد وعمارت و غیره مورد استفاده قرار میگرفتهاست.
لحاف و فرش مقلد چون علم تقلید است یقین به معنی یأجوجی است نی انسان