گوستاو لوبون

معنی کلمه گوستاو لوبون در لغت نامه دهخدا

گوستاو لوبون. [ ل ُ بُن ْ ] ( اِخ ) یکی از دانشمندان به نام فرانسه که در سال 1841 م. در شهر نوژان ل ُ روترو مرکز ایالت اوراِلوار در فرانسه متولد شد و در 9 دسامبر 1931 ( 17آذرماه 1310 ) در پاریس درگذشت. وی در جوانی به تحصیل پزشکی ، پرداخت و در این رشته پیشرفت کرد. علاوه بر پزشکی در علوم اجتماعی و طبیعی تحقیقات بسیار عالی کرده و کتابهای گرانبهایی در این رشته ها نوشته است. مهمترین کتابهای او در پزشکی بدین قرار است : تفحصات تشریحی و ریاضی درباب تغییر حجم جمجمه ، فن سواری کنونی و اصول آن ، طریقه تحریر و آلات ثبت. کتابهای مهم وی در علوم اجتماعی بدین قرار است : سفر به کوههای تاتراس ، سفر به نپال ( از کوههای هیمالیا )، انسان و جامعه ( منشاء و تاریخ آن )، نخستین تمدن های مشرق ( مصر، آشور، یهود، ایران و غیره )، تمدن عرب ، تمدن هندوستان وغیره. وی در طبیعیات کتابهایی چون تجسمهای عکاسی ، یادداشتهای فیزیک ، تکامل ماده ، تکامل قوه ، تولید و فنای ماده ، در فلسفه و روانشناسی کتابهایی چون روحیات سوسیالیسم ، روحیات تربیت ، روحیات سیاست بی اعتدالی عالم ، کلمات قصار زمان حاضر و غیره دارد. برخی کتابهای او به زبانهای انگلیسی ، آلمانی ، اسپانیایی ، ایتالیایی ، پرتقالی ، دانمارکی ، سوئدی ، روسی ، لهستانی ، عربی ،ترکی ، اردو، ژاپنی و فارسی ترجمه شده است. ( از مقدمه ترجمه کتاب تمدن اسلام و عرب تألیف گوستاو لوبون ترجمه محمدتقی فخر داعی گیلانی چ 4 ص یج یح ). رجوع به مجله ایرانشهر سال چهارم شماره 1 صص 12-15 شود.

معنی کلمه گوستاو لوبون در فرهنگ فارسی

یکی از دانشمندان بنام فرانسه که در سال ۱۸۴۱ در شهر نوژان لو روترو مرکز ایالت اورالوار در فرانسه شد و در ۹ دسامبر ۱۹۳۱ در پاریس در گذشت .

معنی کلمه گوستاو لوبون در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:لوبون، گوستاو (۱۸۴۱ـ۱۹۳۱)

جملاتی از کاربرد کلمه گوستاو لوبون

به طور کلی، دوره سیطره مسلمانان بر سوریه برای کلیسای سریانی پر برکت و سرشار از صلح و سلامتی بود و مسیحیان این سامان، در سایه حکومت اسلامی توانستند اسقف نشین‌های خود را توسعه دهند. در همین زمان بود که پاتریارک دیونیسوس، 99 نفر را دستگذاری و تقدیس کرده و به مقام اسقفی منصوب کرد. در این دوره دیرها آباد گردید و تعداد آنها به صدها دیر رسید و کلیساها در سراسر حکومت اسلامی گسترده شد و چنانکه گوستاو لوبون به درستی می‌گوید: تاریخ قومی را مهربان‌تر از عرب‌ها به یاد ندارد.
اولین بار در وین بود که هیتلر با ایده‌های نژادپرستانه مواجه شد. کارل لوگر، شهردار عوام‌گرای شهر، با اهداف سیاسی و برای کسب محبوبیت در بین عامه مردم در گفته‌های خود به‌طور متداول به یهودستیزی متوسل می‌شد و به دفاع از ناسیونالیسم آلمانی می‌پرداخت. هیتلر در محله ماریاهیلف[و ۴] زندگی می‌کرد و ناسیونالیسم آلمانی در آنجا محبوبیت زیادی داشت. هیتلر در زمان اقامت در وین تحت تأثیر عقیده‌های گئورگ ریتر فن شنرر قرار گرفت؛ علاوه بر آن حس ستایش مارتین لوتر نیز در او شکل گرفت. آدولف هیتلر به‌طور روزانه روزنامه محلی Deutsches Volksblatt که متعلق به مسیحیان متعصب بود و خوانندگانش را از یهودیان اروپای شرقی می‌ترساند، را مطالعه می‌کرد. او روزنامه‌ها و رساله‌هایی را می‌خواند که عقیده‌های فیلسوفانی مانند هیوستون استیوارت چمبرلین، چارلز داروین، فریدریش نیچه، گوستاو لوبون و آرتور شوپنهاور را منتشر می‌کردند.
خاورشناسان، ابن خلدون را بنیان‌گذار جامعه‌شناسی می‌دانند. اندیشهٔ او بدون هیچ تغییری حدود ۵ سده اندیشهٔ جامعه‌شناسی بود. براساس منابع، آگوست کنت و ویکو از نظریات او استفاده کرده‌اند و در مطالب خود به مطالب او استناد کرده‌اند. افرادی مثل سوربون و گوستاو لوبون نیز به دزدی آثار ابن خلدون و نظریه‌های او متهم شدند. در میان خاورشناسان نیز گروه دیگری به اهمیت ابن خلدون و شخصیت برجستهٔ وی پی بردند و تلاش کردند آرای او را با نام خود به ثبت رسانند. تعدادی از خاورشناسان، ابن خلدون را مسلمانِ شرقی می‌دانند که ذهن و روح غربی دارد و علت آن خلق ذهنی است، برای فهم اصالت غربی نظریات ابن خلدون. آن‌ها ابن خلدون را پرچم‌دار «ماتریالیسم تاریخی مارکس» می‌دانند و همواره تلاش کردند براساس ۳ محور اصلی به خلق وجود ذهنی ابن خلدون بپردازند و می‌گویند او برای نوشتن مقدمهٔ خود از منابع یهودی، مسیحی و غیر اسلامی استفاده کرده و همواره تلاش می‌کنند از رابطهٔ او با اعراب و مسلمانان هیچ نگویند و او را فردی اروپایی جلوه دهند. پس خاورشناسان وجود ذهنی ابن خلدون را براساس ۳ دیدگاه بیان کردند؛ ابن خلدون سکولار، ابن خلدون غیراسلامی و ابن خلدون اروپایی. این امر نشان می‌دهد که این ۳ دیدگاه برای شناخت شیوه، روش، غیت و ارائهٔ پیش‌فرض‌هاست و برای افرادی که قصد دارند از این دانش قرون وسطایی استفاده کنند و بهره ببرند. دانش و مطالب او منبع بزرگی محسوب می‌شود که تاریخ نهصدسالهٔ تمدن اسلامی را در خود جای داده و وسیله‌ای است برای خاورشناسان تا به آن صورت که می‌خواهند از آن بهره برند.
شامل نظریه‌های نظریه پردازانی همچون گوستاو لوبون، نیل اسملسر، جیمز دیویس، رابرت تد گر، کورن هازر، هربرت بلومر، رالف ترنر و لوئیس کیلیان.