گل زرده

معنی کلمه گل زرده در لغت نامه دهخدا

گل زرده. [ گ ُ زَدَ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان خزل شهرستان نهاوند واقع در 54000گزی شمال باختری شهر نهاوند. دارای 40 تن سکنه است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5. ).

معنی کلمه گل زرده در فرهنگ فارسی

ده کوچکی است از دهستان خزل شهرستان نهاوند .

جملاتی از کاربرد کلمه گل زرده

در حديث ديگر فرمود كه زرده تخم سبكست و سفيده اش سنگين است .
یکی از پرطرفدارترین و خوش طعم‌ترین انواع سوهان، و از روغن حیوانی، روغن گیاهی خوراکی، شکر، آرد گندم، پودر جوانه گندم، مغز پسته، زرده تخم مرغ مایع پاستوریزه، هل تهیه می‌شود.
می کند با داغ فرمان تو برگردون چرا زرده ی خورشید مشرق تاز گرم تیزگام
از زرده مهر گرمروتر وز خنگ سپهر تیزدو تر
کفر و ایمان دان در این بیضه سپید و زرده را واصل و فارق میانشان برزخ لایبغیان
ما مى دانيم كه تخم مرغ تاءثير فراوان در ازدياد خون دارد و به هميندليل مى گويند ((چربى زرده از گلسترين ولستين درست شده كه دومى 9/8 درصد آن راتشكيل داده و در تقويت قواى جنسى و ساختن اسپرماتوزئيد موثر مى باشد))(187)
در طب سنتی کرمانشاه روناس (رینیاس در کردی) با زرده تخم مرغ کردی به شکل ضماد برای شکستگی استخوان همراه با آتل به مدت سه روز استفاده می‌شود. در آذربایجان و اردبیل به نام «بویاق» معروف است آن را با عسل مخلوط کرده وبا آتل بر روی محل شکستگی استخوان می‌بندند
زرده تخم مرغ، لسیتین، حبوبات، گوشت قرمز، شیر، سویا و غلات کامل.
ترک من، سر مکش ز پرده خویش درکش آخر عنان زرده خویش
ای بیضه مرغ لامکانی ای هم تو سفید و هم تو زرده
زندان زینان مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان دالاهو، بخش مرکزی، دهستان بان زرده، ۱۳۰ متری جنوب روستای شالان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۴۵۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
چون زرده بیضه های گردون آمد سحر از سپیده بیرون
چه جای پند و نصیحت چو من ز دست شدم چه سود نعل زر اکنون که لنگ شد زرده
بقایای بنای دروازه مربوط به دوره اشکانیان است و در شهرستان دالاهو، بخش مرکزی، دهستان بان زرده، ۳ کیلومتری جنوب غربی روستای زرده واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۴۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
رویان تقریباً میکروسکوپیک است. سلول‌های خونی هسته‌دار، در کیسه زرده و لایه‌های مزوتلیال جفت شروع به تکوین می‌کنند.
بنده را داد زرده ئی که بود سبز خنک سپهر حیرانش
هرگه که رای باشدش این زرده خنک را بیرون کشد بیک نفس از زیر ران چرخ
الغرض همچو آن گُلِ زرده در دل بنده سخت جا کرده
زرده تخم مرغ سبك و زود هضم اما سفيده آن سنگين و ديرتر هضم مى گردد.
میزان آب در سس مایونز ۷ یا ۸ درصد و میزان زرده تخم‌مرغ حدود ۶ درصد است. میزان سرکه حدود ۴ درصد و نمک و شکر، یک درصد است. در برخی روش‌های تولید مایونز، از سفیده تخم‌مرغ نیز استفاده می‌شود. نسبت مواد در این مورد و در انواع رژیمی و وگان مایونز متفاوت است.