گشایش و رهایش

معنی کلمه گشایش و رهایش در فرهنگ فارسی

رساله ایست بپارسی تالیف ناصر خسرو و آن در جواب سی سوال است که یکی از برادران مذهبی ازو کرده بود و وی آنها را جواب داده و نفوس مومنان و مخلصان را از تردید رهایی داده و بهمین مناسبت این رساله را گشایش و رهایش نامیده . سبک نگارش این کتاب همان سبک معمول ناصر در کتب دیگر است منتهی در این رساله زبانی ساده تر و منطقی روشن تر دارد .

معنی کلمه گشایش و رهایش در دانشنامه آزاد فارسی

از ناصرخسرو قبادیانی، رساله ای فارسی در مذهب اسماعیلی. در این رساله، ۳۰ مسئلۀ دینی از سوی یکی از اسماعیلیان مطرح شده و مؤلف به آن ها پاسخ داده است. کتاب از آفرینش جهان، آغاز و به روز جزا ختم می شود. در این اثر، مفاهیم کلامی و فلسفی فراوان و بسیاری از اصطلاحات آن برگرفته از اندیشۀ مزدیسنایی است. زبان این کتاب ساده و روشن و در آن از واژگان زبان پهلوی استفاده شده است. گشایش و رهایش با تصحیح و مقدمۀ سعید نفیسی و ایوانُف به چاپ رسیده است (بمبئی، ۱۳۲۸ش).

معنی کلمه گشایش و رهایش در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] گشایش و رهایش کتابی است که در آن ناصر خسرو به سی سؤال درباره ی موضوعات مختلف دینی پاسخ می دهد. سؤالات تا به موضوعات مربوط به تکوین شناسی باز می گردند، از جمله این که آفریدگار قبل از خلقت چه می کرد و چگونه خداوند جاوید خلقتی مقید به زمان انجام داده است. در توصیف منحصر به فرد ناصر خسرو از زمان، فعل آفرینش به منزله ی عملی لحظه ای تلقی می شود که ورای حدوث و قدم مادی است. بدین ترتیب، تفاوت میان آفریدگار سرمدی و آفریده تنها یک تشبیه تلقی می شود و در نتیجه مسأله حل می گردد. سؤالات تا موضوعات مربوط به هستی و وجود و بحث ذهن-روح را در بر می گیرند. سؤالات تا به مقایسه ی میان صورت و ماده،جهان های مادی و معنوی، و فیزیک برخی از پدیده های مادی چون آب، مواد معدنی،نباتات و حیوانات بر می گردد. سؤالات تا بر کلام فلسفی متمرکز هستند و به موضوعاتی از قبیل کلامی الهی، حدوث و قدم قرآن، و یگانگی خداوند می پردازند. بخش نهایی،یعنی سؤالات تا ،موضوعات دین ورزی،رستگاری آدمیان از طریق دانش، معنای داوری، صراط مستقیم، و میزان را (همگی به معنای باطنی) وتفاوت میان جبر و اختیار را بررسی می کند.
این کتاب صرفنظر از فوائد زبانی و لغوی و ادبی از وجوه دیگر نیز دارای ویژگیهای بسیار است.اولا گشایش و رهایش به صورت یک دوره درس منطق جلوه می کند که از رهگذر آنها عمده ترین مسائل فلسفی مشغول دارنده ذهن فرد مسلمان طرح و وارسی می شوند.
ثانیا این کتاب به نوعی تاریخ مختصر مسائل دینی و اندیشه های فلسفی است که تا آن هنگام در جهان اسلام مطرح بوده اند.
ثالثا کوششی منطقی و علمی است در جهت رد افکار و آرای مجسمه و باطنیه و دیگر فرقه ها و مذهب های مخالف مذهب اسماعیلیه و در نهایت مخالف اسلام متشیع.
رابعا وسیله ای ملموس و عینی برای شناختن خود ناصر خسرو است.درحقیقت ناصر خسرو در این کتاب به مناسبت های مختلف اطلاعات وسیعی را که در زمینه های گوناگون زندگی دینی و اجتماعی داشته است بیان کرده و توضیح داده است.

جملاتی از کاربرد کلمه گشایش و رهایش

همه را برخی تن و جانم و ستایش اندیش گوهر و روان، هر یک را در آن دل شب ها با پاک یزدان ساز نیازی روید و زبان در خواه گشایش و بخشایش و کاهش تیمار و فزود آسایش را رازی شمارد، مرا نیز در میان آرید و به خواست او از پراکندگی بر کران خواهید، از همه راهی خوار و سرافکنده ام، و بر همه دستی زار و فرومانده

مدرسه دارالفنون در زمان صدارت امیرکبیر، در هفت شعبه تأسیس شد و اولین مدرسهٔ جدید ایران بود. شاهزادگان قاجار نخستین دانش‌آموزان دارالفنون بودند. در دارالفنون اصول علمی جدید و دانش‌های مهندسی، پزشکی، داروسازی، معدن و فنون به جوانان آموزش داده می‌شد و بسیاری از معلم‌های آن از اروپا و به ویژه از کشورهایی چون اتریش، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه به کار گرفته شده بودند. اگرچه امیر هنگام گشایش و آغاز به کار دارالفنون از صدارت برکنار و به کاشان تبعید شده بود، اما با همهٔ مخالفت‌های جانشینش، میرزا آقاخان نوری، مدرسه کار خود را ادامه داد.
انقلاب‌های ماتریکس، دومین فیلم زنده-اکشنی بود که به‌طور هم‌زمان هم به طریق معمول و هم برای سینماهای آی‌مکس عرضه می‌شد. خواهران واچوفسکی همراه ستارگانی چون کیانو ریوز و جیدا پینکت اسمیت در گشایش و افتتاحیهٔ پخش فیلم در توکیو حاضر بودند.
زودباش زودباش در پایان هفته گشایش و افتتاحیه خود ۱۳۴۰۰۰ دلار از پنج سالن نمایش‌دهنده به دست آورد. در دومین آخر هفته اکران در ۱۰۲ سالن سینما ۲۹۳۸۰۰ دلار فروخت و در سومین نمایش در ۵۶۵ سالن ۴۶۲۰۲۲ دلار در فروخت.
کارهای اجرایی احداث ساختمان واحدهای مختلف کارخانه از سال ۱۳۴۶ آغاز و با ایجاد کارگاه‌های کک‌سازی، اگلومراسیون و کورهٔ بلند شمارهٔ ۱ در نیمهٔ اول دی‌ماه ۱۳۵۰، بهره‌برداری از مجتمع با تولید چدن آغاز شد و تولید محصولات فولادی نیز با راه‌اندازی بخش فولادسازی و مهندسی نورد در دی‌ماه ۱۳۵۱ با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در سال شروع شد و در روز ۲۳ اسفند ۱۳۵۱ (۱۹۷۳ میلادی) آلکسی کاسیگین، رئیس شورای وزرای شوروی، برای حضور در مراسم گشایش و افتتاح کارخانهٔ ذوب‌آهن اصفهان به همراه دخترش وارد تهران شد.
هزار باغ بدیدم من و هزار چمن کز آن گشایش و نزهت نیافت خاطر من

هشتم ترک اعتراض است هم بر خدای هم بر شیخ ترک اعتراض بر خدای چنانک بهر چ از غیب بدو فرستد از قبض و بسط و رنج و راحت و صحت و سقم و گشایش و فروبستگی راضی باشد و تسلیم کند و روی از حق نگرداند و ثابت باشد. 

دره گشایش در حد فاصل روستاهای گشایش و امیر واقع شده و کوه‌های سر به فلک کشیده صخره‌ای، آن را به آغوش کشیده‌اند.
به نظر می‌رسد هنر مدولار برای هم‌زمان‌سازی کامل چند تا از این معیارها می‌باشد. به عنوان مثال تحول انجام شده با دست باعث گشایش و امکان‌پذیری هنر شرکت خلاق می‌شود؛ که در آن گردآورنده یا کاربر با منشا هنرمند مدولار همکاری می‌کرد تا به‌طور مشترک ظاهر اثر هنری را تعیین کند.
در فرم سونات، «بخش میانی» (بین گشایش و کمک به بازگشایش)، بخش «بسط و گسترش» نامیده می‌شود.