گشایش دادن. [ گ ُ ی ِ دَ ] ( مص مرکب ) وسعت دادن. توسعه دادن. || مجازاً، بر روزی کسی افزودن. زندگانی او را مرفه ساختن : جهان آفرینت گشایش دهاد که گر وی ببندد که داند گشاد؟سعدی ( بوستان ).
معنی کلمه گشایش دادن در فرهنگ فارسی
( مصدر ) ۱ - وسعت دادن توسعه بخشیدن. ۲ - بر روزی کسی افزودن زندگی او را مرفه ساختن : جهان آفرینت گشایش دهاد . که گر وی ببندد که داند گشاد ? ( بوستان سعدی )
جملاتی از کاربرد کلمه گشایش دادن
امیرکبیر در سال سوم سلطنت ناصرالدینشاه (۱۲۶۶ هـ. ق) تصمیم به تأسیس دارالفنون گرفت. پس از عزل امیرکبیر، جاستین شیل وزیر مختار انگلیس در ایران و به اغوای او میرزا آقاخان نوری سعی بسیار کردند که دارالفنون گشایش نیابد؛ زیرا شیل عصبانی بود که چرا معلمان از اتباع یا طرفداران سیاست انگلیس انتخاب نشدهاند. اما ناصرالدینشاه چون نامهای درباب استخدام این معلمان به فرانتس یوزف یکم، امپراتور اتریش، نوشته بود و راضی به مراجعت دادن آنها نبود، اصرار در افتتاح دارالفنون کرد. دوهفته پس از افتتاح دارالفنون، امیرکبیر در باغ فین کاشان کشته شد.
آثار صنیعالملک نشاندهندهٔ طبیعتگرابودنِ اوست. او بیش از هر موضوعی، به انسان علاقه داشت و ازاینرو، تکچهرههای فراوانی از او بهجای ماندهاست که بیشترشان با اسلوبِ نقطهپرداز کار شدهاند. مهارت او در ترکیب رنگهای چهره و توازن و هماهنگی آنها و ظرافت و دقت در آثار چشمگیر است. نگاه او، غربی است و برخلاف هنرمندان گذشتهٔ ایران که دیدی درونی و ذهنیتگرا به موضوع داشتند، نگاه و دید او بیرونی و عینی است که نتیجهٔ اثرگذاری هنرمندانِ رنسانسیِ اروپاست. او در وهلهٔ نخست، طراح است. ظرافت و دقت طراحیاش، پیونددهندهٔ آثارش با نقاشی ایرانی است. او ترکیببندی آثارش را با توجه به موضوع و محل، گاهی به روش غربی و گاهی به روش ایرانی و شرقی بهصورت مبتکرانه آفریدهاست. ظاهراً توجه و اصالت دادن او به موضوع سبب شد تا چندان به رعایت اصول پرسپکتیو پایبند نباشد. بیشتر آثار او دربردارندهٔ گونهای هَزْل و طنزند که در نگارگری ایران کمیاب است. حضور او در اروپا در زمانی بود که در نقاشی ایتالیا هنوز تحولی نو رخ نداده بود و بیشتر هنرمندان پیرو اصول کلاسیک رنسانس بودند. هنرمندان نامبرده در آگهی گشایش مدرسهٔ نقاشی — که او از آثارشان نسخهبردای کرده بود — نشاندهندهٔ گرایش او به رنسانس و هنرمندان شاخص آن هستند. بااینحال، انتخاب موضوع، طراحی، رنگآمیزی و ترکیببندیِ آثارِ او نشان میدهد که او به جنبههای ایرانیبودن آثارش توجه داشته و آن را فراموش نکرده؛ و علیرغمِ استفاده از هنر غربی، در برابر آن احساسِ خودباختگی نداشته و شخصیت هنری خویش را حفظ کردهاست. همین نکته، او را دارای جایگاهی ویژه در هنر سدههای اخیر ایران قرار میدهد.
این انجمن برای حمایت از پیشرفت شغلی روانشناسان روسی و ترویج دانش روانشناسی در فدراسیون روسیه گشایش شد. از جمله اهداف کلیدی آن، ترویج روانشناسی برای منافع عمومی، در دسترس قرار دادن آن برای همه، ارائه پشتیبانی از اعضای آن، و میزبانی کنفرانس ها و رویدادها است.