گسترش در متعلقات احکام

معنی کلمه گسترش در متعلقات احکام در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] دسته از احکام ، بازمان و تحولات زندگی ارتباطی محکم دارند:با گذشت زمان، ابزار زندگی متحول می شود. آدمی به وسیله های مدرن و پیشرفته تری دست می یابد. با گذشت زمان مواردی که در کلام شرع آمده ممکن است کم اهمیت شود و انسانها در زندگی به مواردی مهم تر و لازم تری نیازمند شوند.
در لابه لای احکام و دستورهای شرعی به مواردی از این دست بر می خوریم: الف. حکمی بر متعلقی مترتب شده، که تحقق آن متعلق در خارج به کمک ابزار و وسایلی صورت می گیرد. مثل این که برای اجرای قصاص از وسیله ای کمک می گیریم، یا برای ذبح حیوان از ابزاری استفاده می کنیم. ب. حکمی از سوی قانونگذار و شارع صادر شده و در فقه برای آن مصادیق و مواردی خاص بر شمرده شده است، مانند انحصار احتکار در موارد مخصوصه و زکات در موارد نُه گانه. ج. حکمی بر متعلق عام و کلی بار شده که در زمان صدور حکم، گونه های خاصی داشته، امّا با توسعه و تطور زندگی بشر، گونه های دیگر از آن پدید آمده است و یا برخی از همان گونه های خاص تغییر ماهیت داده است، مانند (اوفوا بالعقود) که در زمان شارع، انواعی داشته، مانند: بیع ، اجاره و… و امروز نیز انواعی تازه یافت شده است مانند بیمه و…. این سه دسته از احکام، بازمان و تحولات زندگی ارتباطی محکم دارند:با گذشت زمان، ابزار زندگی متحول می شود. آدمی به وسیله های مدرن و پیشرفته تری دست می یابد. با گذشت زمان مواردی که در کلام شرع آمده ممکن است کم اهمیت شود و انسانها در زندگی به مواردی مهم تر و لازم تری نیازمند شوند. با گذشت زمان، انواع جدیدی برای آن متعلق عام یافت می شود که کاربرد بیشتری در زندگی انسانها دارد. باید دید آیا شارع بر آن چه گفته یا در زمان او شایع و رایج بوده، قداست بخشیده و تجاوز از آن روانیست؟ یا این که اینها حکم مثل و نمونه را در خطاب های شرعی دارند و می توان حکم را به هر مورد و ابزار تازه ای سرایت داد. و یا این که در برخی خطاب ها گسترش جایز و در برخی دیگر ناروا است و قاعده ای کلی نسبت به این تفکیک وجود ندارد!
ضرورت پژوهش درباره دگرگونی ابزار احکام
پی جویی پاسخی برای این پرسشها موضوع این پژوهش و تحقیق فقهی را ضرور می نماید. پژوهش در این سه حوزه، بخش گسترده ای از بایسته های پژوهشی مورد توصیه امام راحل، قدس سره، را فرا می گیرد؛ زیرا موضوعاتی چونان شطرنج ، آلات ذبح ، آلات موسیقی ، موارد احتکار ، موارد زکات و دیگر موضوعاتی که متعلق حکم به آنها حیث ابزاری داشته است، فصول این پژوهش را تشکیل می دهد و این مهم ضرورت پژوهش را دو چندان می کند. ضرورت این پژوهش را در ضمن چند اصل می توان بیان کرد: الف. این موضوع گرچه به ظاهریک بحث فقهی و اصولی است، اما با نگاهی دیگر یک بحث کلامی عمده است و با موضوع جامعیت و جاودانگی دین پیوندی نزدیک دارد؛ زیرا با پذیرش جامعیت دین و جاودانگی آن، این پرسش مطرح است که تحول ابزار زندگی و پدیدار شدن نیازمندیهای جدید، چگونه در دین جاودانه شکل می یابد در این راستا، شهید مطهری ابراز می دارد: ( اسلام ، هرگز به شکل و صورت و ظاهر زندگی نپرداخته است. تعلیمات اسلامی همه متوجه روح و معنی و راهی است که بشر را به آن هدفها و معانی می رساند. اسلام هدفها و معانی و ارائه طریقه رسیدن به آن هدفها و معانی را در قلمرو خود گرفته و بشر را در غیر این امر آزاد گذاشته است و به این وسیله از هرگونه تضادی با توسعه تمدن و فرهنگ، پرهیز کرده است. در اسلام، یک وسیله مادی و یک شکل ظاهری نمی توان یافت که جنبه تقدس داشته باشد و مسلمان وظیفه خود بداند که آن شکل و ظاهر را حفظ نماید؛ از این روی، پرهیز از تصادم با مظاهر توسعه علم و تمدن، یکی از جهاتی است که کار انطباق این دین را با مقتضیات زمان، آسان کرده و مانع بزرگ جاوید ماندن را از میان بر می دارد.) ب:اختلاف رأی عمیقی که در بین فقیهان در این باره وجود دارد، مثلاً امام خمینی، استفاده از تفنگ و وسائل برقی را در اجرای قصاص جایز دانسته با این که مشهور بر استفاده از شمشیر تأکید می ورزند. در زمینه داد و ستدها نیز گروهی بر این باورند که شارع، چند هدف و قاعده کلی را بیان داشته و نسبت به گونه های داد و ستد، شرایط هر جامعه منظور می شود، امّا گروهی دیگر این رأی را نمی پذیرند. برخی احتکار و زکات را منحصر به موارد منصوص ندانسته و نیازهای زمان را در آن دخیل می دانند، امّا مشهور، زکات را به نُه مورد و احتکار را در چند مورد خاص، منحصر کرده اند. این طرح پژوهشی، در پی آن است که روشن سازد، آیا آنچه از این ابزار، در زبان شرع آمده، موضوعیت دارند و حکم همه زمانهاست، یا دگرگونی می پذیرند و عنوانهای یاد شده در اخبار، حکم نمونه را دارند. همچنین این طرح، به پژوهش در باب مباحثی چون:موارد دیه ، احتکار، زکات، تعزیر و… می پردازد و در صدد است تا روشن کند آیا این موارد، برای همه دورانها ثابت هستند، یا حالتی نرمش پذیر دارند. در این گفتار به پژوهش، درباب ابزار قصاص می پردازیم، به امید آن که مفید افتد.
دیدگاه فقیهان در مورد ابزار قصاص
...

جملاتی از کاربرد کلمه گسترش در متعلقات احکام

پس از ۱۹۱۰، شهرت سای بابا شروع به گسترش در بمبئی کرد. بسیاری از مردم شروع به بازدید از وی کردند، چرا که آنان سای بابا را به عنوان قدیسی که دارای قدرت انجام معجزات را داشت یا حتی به عنوان یک آواتار محترم می‌شمردند. آن‌ها اولین معبد وی را در Bhivpuri, Karjat ساختند.
در مرحله اول توسعه، که از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۲ به درازا انجامید، گسترش در جهت شمال هسته اولیه و بدون گسستگی شکل گرفته و معابر دسترسی کم عرض و مسکن تخریبی بخشی از ویژگی‌های آن می‌باشد. این مرحله ۱۵۴۷۸ متر مربع وسعت داشته و ۲۷٪ فضای کالبدی دهکده را به خود اختصاص داده‌است.
گزارش‌ها دربارهٔ شخصیت لرو متفاوت و متناقض هستند: درحالی که یکی از همکاران صابقش می‌گوید «آدم نرم و ملایمی نبود»، یکی دیگر از آنها می‌گوید که او با کارکنان تازه استخدام شده بسیار دوستانه بود، و گاهی برای آنها هدیه می‌خرید. به گفته او، لرو با این کار خود و کسب و کارش را مشروع تر نشان می‌داد، و بسیاری از کارکنانش که فکر می‌کردند در این شرکت در حال انجام کارهای قانونی هستند را راضی نگه می‌داشت. تقسیم‌بندی عملیات‌ها به لرو در انجام این کار کمک کرد، و تعداد کمی از کارمندانش از کل عملیات‌ها و شاخه‌هایی که لرو در آنها دست داشت با خبر بودند. در سال ۲۰۰۹ که شایعاتی دربارهٔ کارهای خلاف لرو، و قتل چند نفر به دستور او، شروع به گسترش درون سازمان لرو کرد، بسیاری از کارکنانش از ترس اینکه لرو آنها را بکشد یا به آنها آسیب برساند کارشان را ترک نکردند.
على عليه السلام به مقام خلافت ظاهرى نائل آمد. و با اين ترتيب دوران سيه روزى بسرآمد. بايد حكومت عدل برقرار شود، بايد دست ناپاكان از دامن مردم كوتاه گردد، هرچهسريعتر بايد يك تصفيه عميق و پر گسترش در دستگاه حكومت عملى گردد.
در سال ۲۰۰۶، پس از پیروزی حماس، وزیر دولت فلسطین اقدام به ایجاد یک نیروی اجرائی برای پلیس نمود. به‌هرحال، رئیس‌جمهور تشکیلات خودگردان با این تصمیم مخالفت نموده و پس از درگیری‌های حماس و فتح، یک تجدید گسترش در نیروها به‌وقوع پیوست و تلاش‌هایی در جهت ادغام این نیرو با پلیس انجام گردید.
چنان‌که در تعلیقات تاریخ الحاکم آمده‌است: ربع‌های نیشابور، از مرکز شهر (مسجد جامع) در جهت صحرا و کوه، به چهار طرف، کشیده می‌شده‌است. حدود ربع ریوند نیز از مسجد جامع در مرکز شهر، آغاز می‌شده و با گسترش در درازای سیزده‌فرسنگی به سوی غرب شهر نیشابور، به قریه احمدآباد در مرز بیهق (در غرب نیشابور) می‌رسیده. پهنای ناحیه ربع ریوند، پانزده فرسنگ و از مرز توس (در شمال شرقی نیشابور) تا مرز بُست (یا کاشمر کنونی، در جنوب نیشابور) بوده‌است.
تاریخ سینمای هائیتی بسیار محدود است. اگرچه سینما تقریباً همزمان با گسترش در سایر کشورها در هائیتی نیز بروز و ظهور یافت، اما اتفاقات سیاسی و حوادث و بلایای طبیعی در این سرزمین تقریباً تا زمان حال فرصتی برای تثبیت فرهنگ و هنر باقی نگذاشته‌است.
عون رافت گسترش در رتبه افزائی دهد صعوه را بر فرق فرقد سای سیمرغ آشیان
امپراتوری عثمانی از این بی‌ثباتی‌ها برای گسترش در قرن شانزدهم استفاده کرد و بیشتر مناطق اسلاونی، غرب بوسنی (که در آن زمان کرواسی ترکیه نامیده می‌شد) و لیکا را دربر گرفت.
بخش بسط و گسترش با مدولاسیونی از سل ماژور به می بمل ماژور شروع می‌شود و پس از آن «آریای الحاقی» تکرار می‌شود و به‌طور گسترده توسعه می‌یابد. سپس با یک بازگشایش کاذب، تم آغازین موومان به آرامی اما این بار به فا ماژور برمی‌گردد. سپس «گروه تم اول» به صورت وسیعی در برابر یک باس کروماتیک که در حال سقوط است، شکوفا می‌شود. در ادامهٔ بازگشت‌ها، قطعه با یک بیان مجدد از «آریای الحاقی» شروع و سپس به دو ماژور منتهی می‌شود. به استثنای چند مورد از انتقال‌های معمول در تونالیته و مقداری گسترش در گام‌های فرعی، بازگشایی به‌صورت منظمی پیش می‌رود.
پارک تفریحی دیزنی‌لند (به انگلیسی: Disneyland Park) یا دیزنی‌لند، نخستین پارک از دو پارک موضوعی است که در استراحتگاه دیزنی‌لند در آناهیم، کالیفرنیا ساخته شده‌است و در ۱۷ ژوئیه ۱۹۵۵ افتتاح شد. این تنها پارک موضوعی است که تحت نظارت مستقیم والت دیزنی طراحی و ساخته شده‌است. این پارک در ابتدا تنها جاذبه در این مکان بود. نام رسمی آن به پارک دیزنی‌لند تغییر کرد تا آن را از مجموعه در حال گسترش در دهه ۱۹۹۰ متمایز کند. این نخستین پارک موضوعی دیزنی بود.