کیوان قزوینی
جملاتی از کاربرد کلمه کیوان قزوینی
یکی از مهمترین نظریات کیوان قزوینی که تا به امروز همچنان مطرح است، این است که وی عرفان را به عرفان علمی و عرفان عملی تفکیک کرده و سلوک و درویشی را عرفان عملی میدانست. "
کیوان از تاجران ادبدوست همدان و عضو اتاق تجارت این شهر بود. در دوره رضا شاه که عارف قزوینی به حال تبعید در همدان به سر میبرد جزو حلقه محدود همنشینان او بود.
در کتاب گردش افغانستان و پاکستان تألیف آقای حاج سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه آمدهاست که آقای میرزا محمّدمهدی پویا از نگارندهٔ محترم علّت تغییر حال و مخالفت مرحوم کیوان قزوینی را پرسیدهاند.
«مرحوم کیوان سمیعی که مدّتها شاگرد و معاشر و از نزدیکان کیوان قزوینی بود، در ضمن نقل یکی از خاطرات خویش در ایّام مصاحبت با وی، میگوید: «در این مدّت یکبار هم مرحوم حاج [شیخ عبدالله حائری] را دیدم که نزدش[نزد مرحوم کیوان قزوینی] آمد حامل پیغامی از جانب مرحوم صالحعلیشاه مبنی بر استمالت خاطر او بود.
کیوان قزوینی در مقالهای پیش از عزل خود جدایی خود از فرقهها را اینگونه عنوان کرده بود: "مقدسهای دنیا را گواه صدق این دعویم میدانم که مجهولات من بیش از مجهولات هم آوردان من است و فخر بزرگی است زیرا یافته ام ندانستههای بسیاری را در هر فن که میبایدم آنها را دانست ومی توانستم و ندانستم نه آنهائی که نبایدم و نتوانست دانست که از حوزهٔ شمار بلکه پندارهم بیرونند.
عباس کیوان قزوینی روز جمعه ۱۹ شعبان ۱۳۵۷ قمری (۲۲ مهر ماه ۱۳۱۷ خورشیدی برابر با ۱۴ اکتبر ۱۹۳۸ میلادی) ساعت ده در بیمارستان آمریکایی رشت در هشتاد سالگی فوت کرد