چل بسم الله

معنی کلمه چل بسم الله در فرهنگ عمید

چهل قطعه پولک از جنس مس، برنج، نقره، یا طلا که بر آن ها کلماتی از آیات قرآن و بسم اللّه الرحمن الرحیم نقش کرده و به نخ می بندند و به گردن طفل آویزان می کنند برای سلامت او و دفع چشم زخم، چهل بسم اللّه.

معنی کلمه چل بسم الله در فرهنگ فارسی

مخفف چهل بسم الله . تعویذی از مس یا برنج که برگردن طفل آویزند دفع چشم زخم و عین الکمال را

معنی کلمه چل بسم الله در دانشنامه آزاد فارسی

(چِل، صورتِ عامیانۀ چهل) تعویذی از ۴۰ ورقۀ پولک مانند. این ورقه ها از جنسِ مِس یا برنج یا طلا است که بر هریک عبارتِ «بسم الله الرحمن الرحیم» و علامات و اشکالی حک شده و بر بالای هریک حلقۀ کوچکی تعبیه شده و قیطانی سبزرنگ از داخل حلقه ها گذشته و آن ها را به هم وصل کرده است. این تعویذ را برای دفعِ چشم زخم یا گرداندنِ بلایا (← بَلاگَردان) به گردنِ اطفال می آویزند. ظاهراً اطلاقِ ۴۰ بر تعدد و کثرت دلالت دارد و حکمی نیست که شمارِ پولک ها، بی کم وبیش، ۴۰ باشد. سابقاً در بین برخی خانواده ها مرسوم بود که چون نخستین پسرِ خانواده متولد می شد، به رونَما، برایش چل بسم الله می آوردند.

جملاتی از کاربرد کلمه چل بسم الله

تیغ ابروی تو دارد چو سر کشتن ما بسملم ساز بدین تیغ بلا بسم الله
آدم زسرنوشت برون آمد از بهشت بسم الله ای فقیه، بگو عیب دانه چیست؟
آنچه مى بايست ياد مى گرفتم گرفته ام ؛ حرف زيادى وقيل و قال را مى خواهم چه كنم و از همين قلب مبارك است كه تجليات بسم الله به شئوننوزده گانه خود را نشان داده است .
سر تسلیم نهادیم به پیش تو بیار هرچه خواهد دل تو بر سر ما بسم الله
الله الله بای بسم الله پدر معنی ذبح عظیم آمد پسر
ابراهيم (ع ) گفت : خداى تعالى مرا عتاب كرد و درباره تو فرمود: من صدسال است او را روزى داده ام و باز مى دهم ، تو يك ساعتتحمل او را نداشتى و او را رنجانيدى ؟ برو او را راضى كن و از او عذر بخواه و او را بهمنزل بياور و از او توقع بسم الله گفتن نداشته باش . پيرمرد اشكش جارى شد و گفت :عجب ! آيا خدا اينگونه با من معامله مى كند؟! اى ابراهيم دينت را بر من عرضه كن . آنپيرمرد توبه كرد و خداپرست و موحد شد. (157)
پس آن ملعون به نزد آن ستون كه حضرت نماز مى كرد ايستاد، چون حضرت سر از سجدهاول برداشت آن ملعون ضربتى بر سر آن حضرت زد درست در جاى ضربت عمرو بنعبدود آمد و پيشانى او را شكافت ، پس حضرت فرمود: بسم الله و بالله و على ملةرسول الله ، و گفت : برب الكعبه ، يعنى فايز و رستگار شدم به حق پروردگاركعبه . چون اهل مسجد صداى حضرت را شنيدند همه به سوى محراب دويدند، چون آنشمشير را به زهر آب داده بودند، زهر در سر و بدن مقدسش دويد. چون مردم به نزديك آنحضرت رسيدند، ديدند در محراب افتاده است و خاك برمى گيرد و بر جراحت خود مىريزد و اين آيه را مى خواند:(منها خلقناكم و فيها نعيدكم و منها نخرجكم تارة اخرى )يعنى : از زمين خلق كرده ام شما را، و به زمين بر مى گردانم شما را، و از زمين بيرون مىآوردم شما را بار ديگر، سپس فرمود: آمد امر خدا، و راست شد گفتهرسول خدا.(370)

بسم الله الرحمن الرحيم ، اين لوح را نوح پيغمبر براى على بن ابى طالب ذخيره كرده است .

آن نقطه که آن در بی بسم الله است آن خال رخ علی ولی الله است
17 - هر روز بگويد: بسم الله ، حسبى الله ، توكلت على الله ، اللهم انى اسئلكخير امورى كلها، و اعوذ بك من خزى الدنيا و عذاب الاخرة . (64)
چون الف کز مد بسم الله بیرون شد نیافت محو در نظاره ان قامت رعنا شدم
بهار گلشن دنیی و عقبی موسی کاظم که در دستش بود چون مد بسم الله هر ناخن
رویت ورقی ز مصحف خوبی بود بسم اللهی برین ورق می‌بایست
حضرت خورشید شرعست ارنه دعوی کردمی شعر ازین دستست ، بسم الله، که میگوید جواب؟
بسم الله الرحمن الرحيم خير الاسماء اله الارض و السماء الرحمن الرحيم الذى لا يضرمـع اسـمـه سـم و لا داء؛ بـه نـام خـداونـد بـخشنده مهربان ، بهترين نامها، معبود زمين وآسمانها، خداوند رحمان و رحيمى كه با نام او هيچ سم و بيمارى اى زيان نمى رساند.
در شرافت همچو بسم الله از آیات دگر سرفرازست از شهنشاهان عصر آن نامدار
باز در كتاب خطى منسوب به شهيد است ، جميع مؤ منين و مؤ منات بدانند كه اين نوشته راجمعى كه از مدينه منوره آمده اند نقل كرده اند و دراول آن است (( بسم الله الرحمن الرحيم ، )) اين نوشته اى است از پيامبر خدا(ص ) كهناقل آن شيخ بهائى محمد خادم حرم مطهر پيامبر(ص ) است .
جن: از بسم الله و وسایل تیز و براق گریزان است به همین دلیل در قدیم برخی از زنان باردار چند شبانه روز به لباس خود سنجاق و سوزن می‌زدند و به باوری جن با سنجاق اسیر انسان می‌شد.
و در حديثى سئوال ساير امتها را از پيامبرانشان در روز قيامت ذكر مى كند، و از كثرتحسنات اين امت سئوال مى شود، حضرت مى فرمايد: اين امت (من ) قائلند كه براى خداىمتعال سه اسم است ، كه اگر در كفه ميزان گذاشته شود و همه حسنات و سيئات (خوبيهاو بديهاى ) فرزندان آدم را در كفه ديگر قرار دهند، آن كفه اى كه سه اسم خداوند در آناست از همه آنها سنگين تر خواهد بود و آن سه اسم بسم الله الرحمن الرحيم است .
از مباحث سابق روشن شد كه كن الله بدون واسطه است ولى كن عارف به واسطه (بسمالله الرحمن الرحيم ) است كه سر بسم الله براى اوحاصل شده است و لذا با بسم الله ابراء اكمه و ابرص ، و احياء موتى ، و تصرف درماده كائنات مى كند.