پیمایش سه بعدی

معنی کلمه پیمایش سه بعدی در فرهنگستان زبان و ادب

{three dimensional traverse} [مهندسی نقشه برداری] پیمایشی که در آن هر سه مختصات یک نقطه تعیین می شود

جملاتی از کاربرد کلمه پیمایش سه بعدی

برای ایجاد این تفاوت بین تصاویری که هر چشم می‌بیند معمولاً از عینک‌های مخصوص استفاده می‌شود. در کل دو نوع عینک در صنعت تصاویر سه بعدی رایج هستند: عینک‌های منفعل و عینک‌های فعال.
از جمله آثار بارز وی می‌توان به مجموعه مجسمه‌های فلزی او اشاره کرد که حاصل برش و خمش صفحات دو بعدی و در نتیجه تبدیل آنان به حجم‌ها و فرم‌های سه بعدی است. بر خلاف بیشتر گونه‌های دیگر مجسمه، آثار زند از تمامی جهات دیداری قابل برداشت و دارای هویت اند. وی در آخرین نمایشگاه خود از پلکسی گلاس به جای صفحات فولادی نیز استفاده کرده بود.
اگر متغیر تحول در فضای دو یا سه بعدی باشد، جاذب را می‌توان در دو یا سه بعد به‌طور هندسی نمایش داد. جاذب می‌تواند یک نقطه، مجموعه‌ای از نقاط، منحنی، خمینه و یا مجموعه‌ای پیچیده مانند ساختار فراکتال باشد که در این صورت جاذبِ شگفت خوانده می‌شود. اگر متغیر تحول اسکالر باشد، جاذب زیرمجموعه‌ای از خطِ اعداد حقیقی است.
پاد از مقیاس‌های سه بعدی استفاده می‌کند که از نظر تئوری می‌توانند دارای مقادیر عددی باشند. ساختار بعدی یادآور اثر قرن نوزدهم ویلهلم ووند است که از یک سیستم سه بعدی و همچنین اثر قرن بیستم چارلز اِسگود نیز استفاده کرده‌است.
ساختارهای حلقوی گلوکز، صفحه‌ای و دو بعدی نیستند و در شکل‌های مختلف سه بعدی قرار می‌گیرند. این مولکول‌های می‌توانند در شکل‌های سه‌بعدی هم‌سان با ساختارهای قایق و صندلی در سیکلوهگزان‌ها باشند. همچنین ساختار سه بعدی گلوکوفورانوز نیز می‌تواند هم‌سان با ساختار پاکت در سیکلوپنتان‌ها باشد.
پیوند ذرات به‌طور گسترده‌ ای با شبیه‌ سازی کامپیوتری مورد مطالعه قرار گرفته‌ است. مونت کارلو و شبیه‌ سازی میدان فاز در مدل سه بعدی برای مدل‌ سازی این پدیده استفاده شده‌ است. شکل پیچیده‌ای از رابط را می‌توان در مدل‌های کامپیوتری شبیه‌سازی کرد. این شبیه‌سازی می‌تواند تقریب خیلی بهتری برای نیروی پینینگ مورد مطالعه فراهم کند.
اسکنر سه بعدی دستگاهی است که به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به شکل و ظاهر اجسام (مثلاً رنگ) می‌پردازد. فناوری‌های بسیار مختلفی می‌توانند در ساخت اسکنرهای سه بعدی مورد استفاده قرار گیرند؛ هر فناوری همراه با هزینه‌ها؛ مزایا و محدودیت‌های خاص خود.
به اصطلاح سبک سه بعدی که اغلب با انیمیشن‌های کامپیوتری همراه است، از زمان داستان اسباب بازی‌های پیکسار (۱۹۹۵)، اولین انیمیشن بلند کامپیوتری در این سبک بسیار به شدت محبوب و مشهور شد.
در ۱۳ فوریه ۲۰۱۶ در جشنواره فیلم‌های پویانمایی بروکسل در بلژیک این فیلم برگزیده شد و در ۴ مارس همان سال به صورت قالب‌های دو بعدی و دیجیتال سه بعدی انتشار گسترده آن در ایالات متحده انجام شد. در ترانهٔ پایانی این پویانمایی به نام «همه‌چیز را امتحان کن» با صدای شکیرا نامزد دریافت جایزه بهترین ترانه برای رسانه دیداری در پنجاه و نهمین مراسم جایزه گرمی شد. فروش این فیلم در سال ۲۰۱۶ در گیشه‌های کشورهای مختلف در حدود یک میلیارد دلار بود و چهارمین فیلم پرفروش در آن سال شد.
روش‌های زیادی برای تشخیص ژست بدن پیشنهاد شده‌است. برخی از مقالات ۲ رویکرد متفاوت در تشخیص ژست را متمایز کرده‌اند: یکی بر اساس یک مدل ۳ بعدی و دیگری براساس ظاهر روش اول از اطلاعات سه بعدی از المان‌های کلیدی اعضای بدن استفاده می‌کند تا چندین پارامتر مهم بدست بیاورد، مثل موقعیت کف دست یا زاویه مفاصل. از طرف دیگر، سیستم‌های مبتنی بر ظاهر از تصاویر و ویدیوها برای تفسیر مستقیم استفاده می‌کنند. ژست دست‌ها یک نقطه تمرکز معمول در روش‌های تشخیص ژست بدن است.