پن گره

معنی کلمه پن گره در لغت نامه دهخدا

پن گره.[ پ َ گ َ رَ / رِ ] ( اِ ) دیگ بزرگ و طشت و کاسه. ( آنندراج ). || نوعی بادزن است که بر گندم و غله زنند تا کاه از دانه جدا شود. از مجعولات شعوری است و همان را نیز صاحب آنندراج غلط ترجمه کرده است.، پنگره. [ پ َ رِ ] ( اِخ ) آلکساندر گی. عالم فلکی فرانسوی ، دارای مؤلفات معتبر در ذوات الاذناب. مولد، پاریس 1711م. وفات 1796.

معنی کلمه پن گره در فرهنگ فارسی

عالم فلکی فرانسوی

جملاتی از کاربرد کلمه پن گره

237 - و اگر زنان را، پيش از آنكه با آنها تماس بگيريد و (آميزش جنسى كنيد) طلاقدهيد، در حالى كه مهرى براى آنها تعيين كردهايد، (لازم است ) نصف آنچه را تعيين كردهايد(به آنها بدهيد) مگر اينكه آنها (حق خود را) ببخشند، يا (در صورتى كه صغير و سفيهباشند، ولى آنها، يعنى ) آن كس كه گره ازدواج به دست اوست ، آن را ببخشد. و گذشتكردن شما (و بخشيدن تمام مهر به آنها) بپرهيزكارى نزديكتر است . و گذشت ونيكوكارى را در ميان خود فراموش نكنيد، كه خداوند به آنچه انجام مى دهيد، بيناست !
اما بگذارید کمی از فضای یادداشت میچل فاصله بگیریم و به دل رمان سفر کنیم، جایی که بسیاری از گره‌های کور در آن باز می‌شود و دغدغه‌های بسیاری را می‌توانیم از دل آن بیاموزیم. یکی از دغدغه‌های ذهنی نویسندهٔ این کتاب، که به‌طور اختصاصی در این کتاب به آن پی می‌بریم، مقولهٔ عشق است. میچل، خود یک زن است. زنی که طبعاً با دنیای ادبیات سر و کار دارد و بسیار عاشقانه نیز می‌نویسد. از این رو می‌توانیم بگوییم که عشق، نه تنها یک دغدغهٔ ادبی برای میچل است، بلکه یک دغدغهٔ انسانی نیز برای او فراهم ساخته‌است و این باعث شده‌است که ما تجلی افکار میچل را در این رمان مشاهده کنیم. در باب عشق و تجلی افکار عاشقانهٔ او باید چنین گفت که: ” عشق در رمان بر باد رفته، حاوی آموزه‌ها و درس‌های بسیاری است.
بر رخ افشان کرده زلف پر گره لاله را پوشیده از سنبل، زره
با یک تعریف جایگزین، کلادودها با رشد محدودشان متمایز می‌شوند و فقط یک یا دو میانگره را شامل می‌شوند. با این تعریف، برخی از ساختارهای برگ‌مانند به جای برگ‌جوانه، کلادود هستند. با این تعریف، آمله‌ها دارای برگ‌جوانه است، اما کوله‌خاس و مارچوبه دارای کلادود هستند. تعریف دیگری از "برگ‌جوانه" برای اشاره به بخشی از ساقه یا شاخه برگ‌مانند با چندین گره و میانگره و "کلادود" برای یک میانگره منفرد از یک برگ‌جوانه استفاده می‌کند.
درسـت اسـت كـه داشـتـن سـرمـايـه شـرح صـدر، مهمترين سرمايه است ولى كار سازى اينسـرمـايـه در صـورتـى اسـت كـه قـدرت ارائه و اظـهـار آن بـه صـورتكـامـل وجـود داشـته باشد، به همين دليل ، موسى بعد از تقاضاى شرح صدر و برطرفشدن موانع ، تقاضا كرد خداوند گره از زبانش بردارد.
فضای داخلی بنا ساده است و تنها برای تبدیل هشت ضلعیِ نقشه بنا به دایره ساقه گنبد، شانزده طاقنما یا قوس تیزدار ایجاد شده است و چهارچوبه نغول‌های داخلی در تیزه قوس نیز، گره‌خوردگی دارد که می‌توان آن را نوعی تزئین دانست.
امید عافیتی هست در نظر بیدل شکست رنگ مبادا گره‌گشا نشود
نندیشی از آنکه بارها با من صد گونه گره زدی و واکردی
جوآن برمن ریاضیدان امریکایی و خواهر روث لیتل ساتر متولد سال ۱۹۲۷ می‌باشد. او به دلیل کار روی نظریه گره و نظریه برید شناخته شده‌است. او از سال ۱۹۷۳ تاکنون در کالج بارنارد دانشگاه کلمبیا مشغول بکار است. وی برنده جایزه شوونت بوده‌است.
پرتودرمانی پس از عمل جراحی به ناحیه تخت تومور و گره‌های لنفاوی داده می‌شود تا سلول‌های توموری میکروسکوپی را که ممکن است از جراحی فرار کنند را از بین ببرد. ممکن است اثر مثبتی بر میکرومحیط‌زیست تومور داشته باشد.
پس اگر دين همان عقيده ، خلق و عمل است ، حركت در صراط مستقيم نيز جز معتقد و متخلق وعامل شدن چيز ديگرى نيست و اينها از ذات انسان بيرون نيست ؛ زيرا سير نفس آدمى دراصول دين به تحصيل عقيده است و عقيده به معناى گره خوردن جان با يك سلسله معارفاست و سير انسان در اخلاق و عمل نيز همين گونه نيازمند بستگى و گره خوردن با جاناوست .
لیکن امید هست که همچون فروغ صبح بگشاید این گره اثر مهر مرتضا
می‌شود. به صورت همسان اگر تکانه به صورت عمود بر جسم وارد شود، خط گره‌ها [واژه‌نامه ۱]
چشم تو سیاه کرد روزم زلف تو گره فکند کارم
ز رشک مه که زینت داده دل را گره ها در دل افتاده کول را
چون نهالی کاشتی آبش بده چون گشادش داده‌ای بگشا گره
از تأمل می شود کوتاه راه دور عشق راهرو اینجا ز استعجال می گردد گره
دست در کار کن که از سر مویی نگشاید گره بناخن پای
استفاده از گره sentinel باعث می‌شود که کاربر مطمئن شود که همه عناصر موجود در فهرست، دارای عناصر قبل و بعد هستند. به همین دلیل برخی از عملیات مربوط به فهرست ساده‌تر می‌شوند. با این حال استفاده از sentinel نیازمند فضای بیشتر است. به خصوص در برنامه‌هایی که از تعداد زیادی فهرست کوتاه استفاده می‌شود. همچنین استفاده از sentinel ممکن است باعث پیچیدگی برخی اعمال شود. مانند ساختن یک فهرست خالی.
دهای تو بسر انگشت رای دوراندیش گره گره زسر وی گوزن بگشاید