پس اختلاط

معنی کلمه پس اختلاط در فرهنگستان زبان و ادب

{back mixing} [مهندسی شیمی] اختلاط بخشی از مواد درحال حرکت در داخل دستگاهی مانند واکنشگاه، با مواد ورودی پشت سرخود

جملاتی از کاربرد کلمه پس اختلاط

آب یاقوت زآتش نتوان فرق نمود اختلاط ار همه بیگانه بود خویش شود
دارد که چون تو پادشهی بنده‌ات شوم قربان اختلاط فریبنده‌ات شوم
رفت ایامی‌ که عزلت آبروی ناز داشت این زمان از اختلاط این و آن بی‌حرمتیم
در دوران هخامنشی مجوسان مغان به یک رسته از روحانیان زرتشتی گفته می‌شد که بدین لحاظ اختلاط واژۀ مغ با موبد (و طبقه روحانی) و از سوی دیگر یکی انگاری آیین مهر و زرتشتی پدید آمده. اینکه زرتشت پیامبر آیین مهر بوده که آموزه‌هایش در ادوار هخامنشی و بخصوص ساسانی به انحراف کشیده شد، یا اینکه زرتشت دین جدیدی را با آموزه‌های کنونی با خود آورد جای تحقیق دارد. (همچنین ببینید: مغ)
اگر در چاپخانه اى كه داراى يك ميليون حرف است و تمام آنها را در محلهاى مشخصگذارده اند (تا هنگام حروفچينى براى چاپ ، حروفچين به آسانى هر حرفى را از جاىخود بردارد) ناگهان در اثر زلزله اى تمام اين حروف در هم بريزد به طورى كه پيداكردن يك حرف به اشكال و زحمت امكان پذير باشد، در چنين حالى اگر حروفچينچاپخانه به شما خبر دهد كه در اثر در هم ريختن و اختلاط حروف با يكديگر، ده كلمه كهارتباطى به يكديگر ندارند، فراهم آمده است ، شايد آن رااحتمال داده و بپذيريد!
کربن اکتیو گرانول در مقایسه با کربن اکتیو پودری سایز ذرات نسبتاً بزرگتر و در نتیجه سطح خارجی کوچکتر دارند. به دلیل سرعت بالای نفوذ گازها و مایعات این نوع کربن برای جذب و بخار مناسب می‌باشد. کربن گرانول برای تصفیه آب، بوزدایی و جداسازی مواد موجود در جریانها و نیز در حوضچه‌های اختلاط سریع استفاده می‌شوند. کربن فعال گرانول در سایزهای ۲۰×۸، ۴۰×۲۰، ۳۰×۸ برای استفاده در فاز مایع و سایزهای ۶×۴، ۸×۴، ۱۰×۴ برای استفاده در فاز بخار ساخته می‌شوند.
3 - ابن حجر مكى (متوفاى 973) در پاسخ به سوالى كه از او درباره زيارت قبوراولياء شده ، در مواقعى كه ازدحام جمعيت مى شود و مفاسد و اختلاط زنان و مردان پيش مىآيد، مى گويد: زيارت قبور اولياء، عبادت و مستحب است ، همچنين رفتن به زيارت .زائران هم از اين ديدار، به حسب شناخت و معرفتشان بهره مى برند و نذر براى زيارتهم منعقد مى شود و آن بدعتها و گناهان كه درسوال آمده ، موجب نمى شود كه زيارت ترك شود، بلكه انسان بايد به زيارت برود واگربتواند آن بدعتها و محرمات را هم جلوگيرى كند...(95)
این شیشهٔ ظریف که صد جا شکسته بیش این اختلاط چیست که با خاره می‌کند
بلكه منظور اين بوده كه با ملحق كردن فلان پسر به خود نيروى خود را تقويت كنند، وجمعيت خانواده خود را _ عليه دشمن _ بيشتر سازند، و براى اثبات ادعاى خوداستناد مى كردند، به اينكه من با مادر اين پسر زنا كرده ام ، حتى از اين استناد در موردزنان شوهردار نيز پروائى نداشتند، و اما كنيزان مورد رغبت مردان و مخصوصا اقوياىآنان نبودند، و زناى با كنيزان و معاشقه و اختلاط با آنان را عيب و ننگ مى دانستند، و تنهاكارى كه با كنيزان مى كردند اين بود كه آنان را در اختيار سايرين مى گذاشتند، تا زنابدهند، و براى مولاى خود پول بياورند.
ز اختلاط نسیمی مگر هوا زده‌ای که لاله در چمنت رنگ یاسمین دارد
با همدگر اختلاط چون بند قبا دارند ولی نیند خال ز گره
مرد، سرگرم صحبت مرد است ز اختلاط زنان، دلش سرد است
مرا معاینه شد ز اختلاط قمری و سرو که خاکساری و آزادگی هم‌آغوشند
«مقدمات اساسی مدرسه ساده است: این که همه مردم ذاتاً کنجکاو هستند. کارآمدترین، طولانی‌ترین و عمیق‌ترین یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که توسط یادگیرنده شروع و دنبال شود. این که همه افراد در صورتی خلاق هستند که به آنها اجازه داده شود استعدادهای منحصر به فرد خود را شکوفا کنند. این که اختلاط سنی در بین دانش آموزان باعث رشد همه اعضای گروه می‌شود. و آزادی برای توسعه مسئولیت شخصی ضروری است.»
به‌طور کلی بتن خودمتراکم با مصالحی مشابه بتن معمولی ساخته می‌شود و در برخی موارد برای ساخت آن علاوه بر مقادیر نسبتاً زیاد فوق روان‌کننده، از افزودنی اصلاح‌کنندهٔ لزجت نیز استفاده می‌شود. شناخت صحیح رفتار، مزایا، معایب و نهایتاً ارایهٔ طرح اختلاط مناسب برای بتن خودمتراکم «هنری» است که با استفاده از آن می‌توان از مزایای این نوع بتن بیشترین بهره را جست و به موارد طرح شده در تعریف این بتن، یعنی کارایی بالا و عدم جداشدگی، دست یافت.
خسرو معتضد معتقد است، بختیاری‌ها از اصیل‌ترین اقوام ایران بوده‌اند. چنانچه در اطلاعات آن چنین آورده شده که پارسی‌ها با عیلامی‌ها (هلتمتی‌ها) درآمیختند و نژاد واحدی به وجود آوردند که بعدها در دوره‌های هخامنشی و ساسانی هسی یا اوکسی یا خوزی یا هوزی نامیده شدند و در سده ۶ هجری قمری به نام لر بزرگ و در اوایل دوره صفویه، بختیاری خوانده شدند. مورخان یونانی گفته‌اند که در ناحیه شرقی شهر کنونی اهواز، مردمانی به نام اوکسی ساکن بوده‌اند. این واژه، یونانی شده «اوژ» است. هسی یا خوزی یا هوزی، که نام خوزستان از آن گرفته شده، همان اوکسی‌ها هستند که در معبر پارس یا تنگ تکاب بهبهان را بر قشون اسکندر مقدونی بستند و تلفاتی بر سپاه او وارد ساختند. طوایف پارسی در سده‌های ۶و۷ قبل از میلاد (۲۷۰۰ سال پیش) در دامنه‌های ارتفاعات بختیاری در شرق شوشتر و در دو سوی رود کارون مستقر شدند. پس از اینکه پارس‌ها بر خوزستان دست یافتند، کاسی‌ها (اقوام ساکن ایران از هزاره سوم قبل از میلاد) در اثر اختلاط و آمیزش در آن‌ها مستهلک شدند و در نتیجه، نژاد واحدی به وجود آمد که بعدها مبانی و ریشه‌های مردم بختیاری را به وجود آورد. تیره‌هایی از این قوم بودند که در تمام جنگ‌ها در رکاب شاهان هخامنشی دیده می‌شدند. کاسی‌ها و خوزی‌ها در پیشاپیش سپاه جاوید خشایارشا در نبرد ترموپیل و آتن شرکت داشتند. حتی در نقش برجسته‌های الیمایی تصاویری دیده می‌شود که بی‌شباهت با لباس‌های محلی بختیاری نیست یا مجسمه مرد شمی (۵۰ق. م) که از بخش شمی شهرستان ایذه پیدا شده، خود گواه این ادعاست.
چینی ها از همان سدهٔ نخستین پیش از میلاد شوره و کربن را می‌شناختند. اختلاط این دو جسم به نسبت‌های معین در سدهٔ سوم میلادی رایج بود. در آغاز سدهٔ هفتم موفق به تهیهٔ ترقهٔ آتش‌بازی شدند. با آغاز سدهٔ دهم از یک مخلوط محترقه که از گوگرد، شوره «پتاسیم نیترات»، زغال و قیر ترکیب شده بود در صنایع جنگی استفاده می‌کردند.
زهره نه عمران مسکین را که تا باز گوید اختلاط جفت را
هر دو با هم در خزیدند از نشاط جان به جان پیوست آن دم ز اختلاط
زندانیان معمولاً برای جلوگیری از شیوع شپش، سر خود را می‌تراشیدند، اما ممکن است از آن به عنوان یک اقدام تحقیرآمیز نیز استفاده شود. تراشیدن سر می‌تواند مجازاتی باشد که در قانون مقرر شده‌است. نازی‌ها افرادی را که متهم به اختلاط نژادی بودند، با رژه بردن در خیابان‌ها با سر تراشیده و پلاکاردهایی به دور گردنشان که جزئیات آن‌ها را شرح می‌داد، مجازات می‌کردند.