پرسمان قرانی ازدواج و خانواده

معنی کلمه پرسمان قرانی ازدواج و خانواده در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] پرسمان قرآنی ازدواج و خانواده. «پرسمان قرآنی ازدواج و خانواده»، اثر محمّدرضا حسین زاده (متولد 1344ش)، است که در آن به صورت مستند، تحقیقی و تحلیلی به برخی از پرسش های قرآنی در مورد ضرورت، اهداف و چگونگی ازدواج و تشکیل خانواده و مباحث مرتبط با آن پاسخ داده است. مخاطبان عبارت از عموم اهل مطالعه و پژوهش هستند.
نویسنده در پاسخگویی به پرسش ها، فقط پاسخ صحیح را نوشته و غالباً از ورود به مباحث اختلافی و بیان سایر اقوال خودداری کرده است. نویسنده به مباحث مهمی پرداخته و بسیاری از پرسش ها و شبهات در مورد ازدواج و افزایش روزی، ترک ازدواج به خاطر عرفان و عشق به خدا، تنبیه بدنی زن، ازدواج مجدد و... را پاسخ داده است. در این اثر، در مجموع به 127 پرسش پاسخ داده شده است.
کتاب حاضر از مقدمه مدیریت مرکز فرهنگ و معارف قرآن و نیز مقدمه نویسنده و هفت فصل به ترتیب ذیل تشکیل شده است: 1. ضرورت ها و اهداف ازدواج؛ 2. محرم ها و نامحرم ها؛ 3. همسرگزینی؛ 4. خواستگاری، عقد و عروسی؛ 5. حقوق خانواده؛ 6. عوامل استحکام کانون خانواده؛ 7. ازدواج مجدد در قرآن.
نویسنده از تعداد قابل توجهی از کتاب های معتبر علمی قدیم و جدید (88 عنوان) برای تولید کتاب حاضر، استفاده کرده است. در این اثر، شیوه بیان مباحث به صورت پژوهشی و تحلیلی و همراه با استناد به منابع معتبر قدیم و جدید است و مخاطبان عبارت از استادان و پژوهشگران هستند و زبان و ادبیات اثر حاضر نیز امروزی، گویا و شیواست.
در مورد مباحث این کتاب چند نکته گفتنی است:

جملاتی از کاربرد کلمه پرسمان قرانی ازدواج و خانواده

فرهنگ هُلاکوئیِ نائینی (زادهٔ ۱۰ شهریور ۱۳۲۳، شیراز) روان‌شناس، روان‌درمانگر، مشاور ازدواج و خانواده، جامعه‌شناس، اقتصاددان، استاد دانشگاه اهل ایران است. وی مقیم لس آنجلس، ایالات متحده است.
با افزایش آگاهی عمومی از موضوع خشونت خانگی، مطالعات اولیه در مورد خشونت خانگی شروع به ظهور کرد. مطالعات مختلف توسط مؤسسه ازدواج و خانواده پکن، مؤسسه تحقیقات جمعیت در آکادمی علوم اجتماعی چین و سایر سازمان‌ها نرخ‌هایی را از ۱٫۶ درصد زنان تا نزدیک به یک چهارم زنان مورد ضرب و شتم توسط شوهرانشان گزارش کرده‌اند. از آنجا که هیچ مطالعه‌ای برای مقایسه این اعداد از قبل از دهه ۱۹۸۰ در دسترس نبود، ارزیابی کیفی نتایج متفاوت دشوار بود. با این حال، محققان تردید داشتند که این ارقام نمایش دقیقی از مقیاس خشونت خانگی در چین باشد.
کالوین گلدشایدر در کتاب جمعیت، نوسازی و ساختار اجتماعی (۱۹۷۱) فرض می‌کند که دینداری می‌تواند به طرق مختلف بر فرایند تصمیم‌گیری فرزندآوری تأثیر بگذارد. به‌ویژه، آموزه‌های دینی تولدگرایی برای درک این تأثیر محوری هستند. گلدشایدر تأثیر آموزه‌های مستقیم مذهبی را تحت عنوان «الهیات ویژه» خلاصه کرد و تأکید کرد که بسیاری از ادیان صریحاً پیروان خود را تشویق به داشتن تعداد زیادی فرزند می‌کنند. کوین مک‌کوئیلن در سال (۲۰۰۴) نوشته است علاوه بر این، ادیان اغلب بر ارزش‌های خانوادگی مرتبط با والدین، مانند اهمیت ازدواج و نقش زنان به‌عنوان مادر و مراقب تأکید می‌کنند. برای مثال، کلیسای کاتولیک مجموعه‌ای از قوانین و ارزش‌های تولدگرایی تعریف‌شده در رابطه با ازدواج و خانواده ایجاد کرده است. در کاتولیک‌ها، مورمون‌ها و دین‌های بومی آفریقایی، ارتباط بین اصول الهیات خاص و نگرش‌ها و پیامدهای باروری مشخص شده است. در فرضیه الهیات ویژه برخی از آموزش‌های دینی مانند مخالفت با روش‌های پیشگیری از بارداری، پدرسالاری و محدود کردن استقلال زنان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم باعث افزایش باروری می‌شوند.
اشتازی با طرح سزتسون، روابط دوستی، عشق، ازدواج و خانواده را با نامه‌های ناشناس، تلگراف و تماس‌های تلفنی و همچنین عکس‌های مخرب که اغلب تغییر می‌کردند، دستکاری می‌کرد.
آموزه‌های بهائی ازدواج را به «دژی برای سلامتی و نجات ابدی» تعبیر می‌کنند و ازدواج و خانواده را شالوده ساختار اجتماعی قلمداد می‌کنند.