پر اندیشگی
معنی کلمه پر اندیشگی در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه پر اندیشگی
گرچه امروزه درستی محتوای تاریخی متون آذر کیوانی به وسیلهٔ تاریخ پژوهشان رد شدهاست، بررسی ابعاد اندیشگی این جنبش دینی همچنان برای نوری که بر تحول اندیشگی نویسندگان آن دوران میافکند، مهم و در خور توجه است.
از پی انقلاب مشروطه و بر اثر دگردیسی بنیادینی که در انواع ادبیات صورت گرفت، غزل فارسی نیز پا به عرصه تازهتری گذاشت و قابلیتی برای بازتاب گستردهتر اندیشههای اجتماعی شد، چنانکه میتوان گفت این تحول، در تبارشناسی غزل امروز، از جایگاهی ویژه برخوردار است. این نگاه نو به ادبیات بهطور عام، و به غزل بهطور خاص، رویکرد فنی و اندیشگی تازهای را در حوزه غزل پس از مشروطه دامن زد و شاعر معاصر، در سایه آن، به نسبت دیگر ادوار شعر فارسی، به بیشترین دگرگونی در سطوح ساختاری و اندیشگی غزل دست یافت. حاصل این دگرگونه اندیشی نوعی است از غزل که از سالهای آغازین دهه پنجاه تا به امروز ادامه داشته و از آن با عنوان غزل نومعتدل یا غزل نئوکلاسیک یاد میکنند. این جریان، پس از انقلاب ۵۷، به مانند عمدهترین جریان غزل فارسی معاصر به رشد و تکامل خود ادامه داد؛ چنانکه میتوان گفت با عصر انقلاب اسلامی گرهخوردگی ناگزیری دارد و آن را باید اصلیترین جریان غزل این دوره قلمداد کرد.[نیازمند منبع]
غزل نئوکلاسیک (غزل نو کلاسیک) به گونهای از غزل گفته میشود که از نظر شگردهای زبانی و مبانی اندیشگی، تا حد بسیار، به شعر نو نزدیک شده و در عین حال، قالب سنتی خود را حفظ کردهاست.
خوانش نخست، نظام اندیشگی جلالالدین میرزا را ملهم از الهیات آذرکیوانی میداند.
هنگامی که مالر نوشتن آلگرو مااستوسو راAllegro maestoso آغاز نمود به خوبی میدانست که دارد یک سمفونی مینویسد. چراکه روی دستنویس آهنگ نوشت «سمفونی در C-moll 1. Satz». اگرچه این برایش او چندان دیر نپایید. پس از به پایان بردن بخش دراز نخست در دهم سپتامبر ۱۸۸۸ او براستی درمانده بود که چگونه این کار را به پیش برد. در یک دم دودلی او آن آوند پیشین را خط زد و به جای آن نوشت «آیین در نشست سوگ Totenfeier» چنانکه گویی میخواست بگوید این کار دیگر بخش نخست یک سمفونی نیست و بایست آن را در شمار یک سروده سمفونی دانست. این راهبندان اندیشگی برای پنج سال به درازا کشید تا به فرجام در تابستان ۱۸۹۳ او دو بخش دیگر این سمفونی، آندانته و اسکرتسو، را نوشت ولی هنوز پدیدار نبود که این دو بخش چگونه در انگارهٔ پایانی کار جا میگیرند. نوشتن بخش اسکرتسو در نخست پایان گرفت. مالر از آوازهای «شاخ جادویی جوانی» سرودهای شوخنودی در آن به کار گرفت که دربارهٔ سخنرانی دینی آنتونی آشاوان برای ماهیها St. Anthony's Predigt an die Fische بود.