[ویکی نور] ویژگی های معلم خوب، اثر آیت الله حسین مظاهری، مشتمل بر بیان، توضیح و تشریح صفات و ویژگی هایی است که وجود آنها در یک معلم خوب و نمونه، لازم است. کتاب، به زبان فارسی و در سال 1370ش، تدوین شده است. کتاب با مقدمه مرکز تربیت معلم شهید آیت الله مدنی آغاز و مطالب در قالب بیست و چهار درس، تنظیم شده است. نویسنده در پی بیان و بررسی ویژگی های یک معلم خوب، در ابتدا مقام و منزلت وی را ستوده و ضمن اشاره به مؤلفه هایی که در خوب بودن یک معلم نقش دارند - از جمله: امانت داری، رأفت و مهربانی، مراعات آداب و رسوم اجتماعی، نشاط و شادابی، سعه صدر و اخلاص - به بحث و بررسی مسئله شخصیت از دیدگاه اسلام و سایر مکاتب پرداخته و در ادامه، مباحثی همچون هدف از خلقت انسان، مراعات شخصیت دیگران، تخصص و تعهد و... را مطرح نموده است. در مقدمه، به زحماتی که پیامبر(ص) در راه ابلاغ رسالت خویش متحمل گردیدند، اشاره شده است .
جملاتی از کاربرد کلمه ویژگیهای معلم خوب
بر اساس نتایج مطالعه میدانی (نظرسنجی) که از ورود کارشناسان آموزشی در سال ۱۹۵۱ تا سال ۱۹۵۳ صورت گرفت، آقای گیگن دریافت که مردان باسواد شهری، معلمین مناسبی برای عشایر نیستند. آقای گیگن در سال ۱۹۵۳ (۱۳۳۲ شمسی) مینویسد: «معلمان عشایری باید با خانوادههایی که برای تدریس به آنها میرود آشنا و شناخته شده باشند، توسط خان پذیرفته شده باشند و تمایل داشته باشند که در ایل بمانند و در فعالیتهای روزمره عشایری مشارکت نمایند؛ بنابراین یک پسر شهری هر چند هم که معلم خوبی باشد برای اینکار مناسب نیست. همچنین مسیر کوچ برخی طوایف عشایر قشقایی بسیار طولانی است؛ مثلاً طایفه شش بلوکی در هر مسیر کوچ (ییلاق تا قشلاق) حدود ۴۰۰ مایل طی میکند؛ بنابراین مدرسه عشایری باید سبک و قابل حمل باشد. یک چادر کوچک برای نشستن ۲۰ کودک، یک فرش، یک تخته سیاه، یک میز برای معلم و کتاب برای این مدرسه سیار کافی است. چنین مدرسهای در مدت ده دقیقه قادر به بارگیری و ۶حمل بر پشت اسب خواهد بود. بهمنبیگی نیز با تجربه عملی اولین مراحل بهکارگیری معلمان شهری به همین نتیجه رسید که معلم آموزش عشایر باید خود ایلی باشد تا بتواند شرایط سخت زندگی در ایل را تحمل کند. او در «به اجاقت قسم» مینویسد: «معلم غایب و بی رغبت به درد امر تدریس نمیخورد. معلم شهری به زور به روستا و ایل میرود و با اشتیاق به شهر بازمیگردد… در ایل طبیب و بیمارستان و دارو نبود… معلم جوان و ناپخته از عهدهٔ تحمل این همه رنج برنمیآمد. او از شغلش ناراضی بود…»
«واقعاً نمیدانستم از زندگی چه میخواهم. تصمیم گرفتم یک دستگاه صوتی خوب خریداری کنم زیرا خیلی به موسیقی علاقه داشتم. در آن روزها دستگاه خوب وجود نداشت بنابراین به یک مدرسه فنی رفتم تا درست کردن دستگاههای صوتی را یاد بگیرم. در آنجا معلم بسیار خوبی داشتم نخستین معلم خوبی بود که دیده بودم. او از من خواست که با او همکاری کنم و مشخصات بعضی از مدارها را محاسبه کنم. به یاد دارم که محاسبات ساده ولی بسیار وقتگیر و خستهکنندهای بود ولی مرا به ریاضیات علاقهمند ساخت. کاربردی بودن آن برایم خیلی جالب بود.»
اى معلم خوب به ما بياموز كه سخت ترين چيزها در عالم چيست ؟
بر اساس نتایج مطالعه صحرایی (نظرسنجی) که از ورود کارشناسان آموزشی در سال ۱۹۵۱ تا سال ۱۹۵۳ صورت گرفت، آقای گیگن دریافت که مردان باسواد شهری، معلمین مناسبی برای عشایر نیستند. آقای گیگن در سال ۱۹۵۳ (۱۳۳۲ شمسی) مینویسد: «معلم عشایری باید با خانوادههایی که برای تدریس به آنها میرود آشنا و شناخته شده باشد، توسط خان پذیرفته شده باشند و تمایل داشته باشند که در ایل بمانند و در فعالیتهای روزمره عشایری مشارکت نمایند؛ بنابراین یک پسر شهری هر چند هم که معلم خوبی باشد برای اینکار مناسب نیست. همچنین مسیر کوچ برخی طوایف عشایر قشقایی بسیار طولانی است. مثلاً طایفه شش بلوکی در هر مسیر کوچ (ییلاق تا قشلاق) حدود ۴۰۰ مایل طی میکند؛ بنابراین مدرسه عشایری باید سبک و قابل حمل باشد. یک چادر کوچک برای نشستن ۲۰ کودک، یک فرش، یک تخته سیاه، یک میز برای معلم و کتاب برای این مدرسه سیار کافی است. چنین مدرسهای در مدت ده دقیقه قادر به بارگیری و حمل بر پشت اسب خواهد بود.
407- يك مقام بلند پايه بهداشتى امريكا گفت : خسونت در اين كشور سالانه حدودپنجاه هزار قربانى مى گيرد، به گزارش خبرگزارى فرانسه جوسلينالرزوبازرس كل در امور بهداشتى در سخنانى در پارلمان آمريكا گفت : هزينهصرف شده براى قربانيان خشونت در سال 1992 به 5/13 ميليارد دلار مى رسد. وىگفت : تنها هزينه صرف شده براى جراحت هاى ناشى از سلاح هاى گرم سالانه بهحدود سه ميليون دلار مى رسد بازرسى كل در امور بهداشتى ابراز تاءسف كرد از اينكهپيدا كردن يك اسلحه گرم براى يك نوجوان بسيار آسان تر از پيدا كردن يك دوستصادق با يك معلم خوب و يا يك مدرسه خوب است .