وضعیت فشار

معنی کلمه وضعیت فشار در فرهنگستان زبان و ادب

{buff mode, run-in} [حمل ونقل ریلی] وضعیتی که در آن طول قطار کم می شود و واگن های قطار تحت تأثیر نیروی وزن یکدیگر تحت فشار قرار می گیرند

معنی کلمه وضعیت فشار در ویکی واژه

وضعیتی که در آن طول قطار کم می‌شود و واگن‌های قطار تحت تأثیر نیروی وزن یکدیگر تحت فشار قرار می‌گیرند.

جملاتی از کاربرد کلمه وضعیت فشار

هوای پاک حاوی اکسیژن است که پالاینده‌ای عالی برای گیاهان و محیط آیروپونیک به‌شمار می‌رود. برای رشد طبیعی، گیاه باید دسترسی نامحدود به هوا داشته باشد. گیاهان باید اجازه یابند تا در یک وضعیت طبیعی به نمو فیزیولوژیکی دست یابند. هرچه فضای در اختیار گیاه محدودتر شود فشار بیماری‌ها بر روی گیاه و سیستم افزایش می‌یابد. [عدم مطابقت با منبع]
کشورهای غربی و عربستان سعودی نگرانند که به دلیل درگیری ارتش یمن با شیعیان شورشی این کشور در شمال و صعود جدایی طلبی در جنوب، القاعده بتواند با بهره‌برداری از این وضعیت دامنهٔ عملیات خود را در یمن گسترش دهد. از اینرو بود که کشورهای غربی فشار زیادی بر روی دولت یمن وارد آوردند که هر چه زودتر درگیری‌ها با حوثی‌ها را پایان دهد تا نیروهای القاعده نتوانند از مشغولیت نیرهای امنیتی یمن به واسطهٔ درگیریهای فرسایشی جهت انجام عملیات‌های مورد نظر خود در خاک یمن بهره ببرند.
در دی ۱۴۰۱ کمیتهٔ پیگیری وضعیت بازداشت شدگان، در گزارشی به شرحِ «شکنجه‌هایِ ترسناک» جواد روحی پرداخته و نوشته بود او در زندانِ سپاه پاسداران برای گرفتنِ اعترافِ اجباری تحتِ فشار قرار گرفته و قدرتِ تکلم را بر اثرِ شکنجه از دست داده است.
بسته شدن دریچه آئورت امکان حفظ فشار بالا در گردش خون سیستمیک را فراهم می کند و در عین حال فشار در بطن چپ را کاهش می دهد و جریان خون از ریه ها را قادر می سازد تا بطن چپ را پر کند. از دست دادن ناگهانی عملکرد دریچه آئورت می تواند منجر به نارسایی حاد آئورت شود که منجر به فشار پالس گسترده و نبض های محدود می شود. این وضعیت می تواند منجر به کاهش پرفیوژن قلب شود و ممکن است باعث نارسایی قلبی و ادم ریوی شود. در مقابل، بدتر شدن آهسته نارسایی آئورت می‌تواند منجر به نارسایی مزمن آئورت شود که به قلب اجازه می‌دهد از طریق اتساع بطن چپ جبران کند و به فشارهای پر شدن طبیعی بازگردد.
در آواشناسی، واکه یا مُصَوَّت یا حرف صدادار صدایی در زبان گفتاری است که ویژگی آن به وسیلهٔ وضعیت باز مجرای صوتی شناخته می‌شود که در آن هیچ فشار هوایی در بالای حنجره ایجاد نمی‌شود.
در بدن انسان، سیستم خودمختار عملکردهای مختلفی از جمله تنفس شخص، سطح فشار خون، وضعیت گردش خون و پاسخ‌های هیجانی را تسهیل و تنظیم می‌کند. سیستم عصبی خودمختار یک بافت ارتباطی است که از حلقه‌های بازخورد بین حالت‌های داخلی و منابع مختلف پشتیبانی می‌کند که در آن‌ها شرایط داخلی و خارجی تحت نظارت قرار دارند.
هر چند که تروت اظهار داشت که معتقد است که لهستانی‌ها پس از حذف ضمانت در برابر فشار دیپلماتیک آلمان تسلیم خواهند شد، چنین وضعیتی به آلمان اجازه می‌داد بدون ترس از جنگ با بریتانیا به لهستان حمله کند، اگر چه تروت هم ادعا می‌کرد که معتقد است اگر چنین شرایطی به وجود میامد، ژنرال های ورماخت هیتلر را سرنگون می‌کردند.