[ویکی فقه] وضع اعلام، وضع الفاظ برای دلالت بر معنای خاص و جزئی حقیقی است. وضع الفاظ برای دلالت بر معانی جزئی را، وضع اعلام می نامند؛ به این بیان که واضع هنگام وضع، معنای خاص و جزئی حقیقی را در نظر می گیرد و لفظ را برای آن وضع می کند، مانند: واژه هایی چون «زید»، «عمرو» و «بکر» برای دلالت بر اشخاص خاص.
جملاتی از کاربرد کلمه وضع اعلام
معصومه آباد عضو شورای شهر تهران دربارهٔ ناامنی این پاساژ میگوید: «به دفعات وضع این پاساژ را بررسی کردهایم، آتشنشانی بارها وضع آن را پرخطر اعلام کرده. تاکنون سه بار تذکر دادهایم اما هیچ بازخوردی از تذکرات نداشتیم. این ساختمان هر لحظه آبستن حوادث است و با توجه به اینکه کانون رفتوآمد مردم است هر حادثهای میتواند تلفات جانی گستردهای داشته باشد و به یک فاجعه تبدیل شود، درست مانند تولیدی خیابان جمهوری.»
اوضاع بیزانس در این زمان به شدت وخیم بود؛ چه تمام ممالک و نواحی شرقی امپراتوری از دست رفته بود (ارمنستان رومی، شهرها و قلاع رومی در میانرودان، تمام آسیای صغیر، سوریه، فلسطین و مصر). چنین وضعی حتی بر خود پایتخت هم فشار میآورد و آن را تهدید میکرد. اوضاع چنان بحرانی بود که هراکلیوس ابتدا میخواست پایتخت بیزانس را به کارتاژ در شمال آفریقا ببرد، به همین منظور هم خزانه را از کنستانتینوپل انتقال داد (این خزانه همان است که به دست سردار خسرو افتاد و به گنج بادآورد موسوم شد)، ولی روحانیون و مردم مانع شدند. با وجود شرایط بسیار بد و اسفناک، روحانیون از او حمایت کردند و تمام خزاین و نفایس پرشمار کلیسا و طلا و نقرهٔ موجود را در اختیار او گذاشتند تا به مصرف تهیهٔ ملزومات جنگ و تأمین هزینههای نظامی برساند. آنها جنگیدن را برای تمام مسیحیان پیرو کلیسا واجب اعلام کردند. به این ترتیب هزاران داوطلب که با پول کلیسا حمایت میشدند، برای دفاع در برابر ایرانیان به قشون پیوستند.
در سال ۱۹۳۵ در گردهمایی حزب نازی، گرهارد واگنر اعلام کرد که دولت آلمان به زودی قوانینی را برای حفظ نژاد آلمانی وضع خواهد کرد. نخستین نسخهٔ این قانون در ۱۴ سپتامبر نوشته شد. بیشتر بحثهای اولیه دربارهٔٔ این قانون تعریف یهودی بودن بود و اینکه یک فرد باید چند جد یهودی داشته باشد تا یهودی محسوب شود.
وی بارها در سخنرانیها و جلسات خود به حمایتهای ایران از حزبالله تصریح کرد. در سال ۱۳۹۵ و پس از آنکه دولت آمریکا تحریمهای بانکی علیه گروه حزبالله وضع کرد نصرالله اعلام کرد این تحریمها بیاثر هستند چون آن تشکل همهٔ نیازهایش از خوراک و پوشاک گرفته تا موشک و راکت را مستقیماً از جمهوری اسلامی ایران دریافت میکند. او تصریح کرد تا زمانی که ایران پول داشته باشد، حزبالله هم پول و امکانات دریافت خواهد کرد.
بنابراین، فرجامِ بدِ ستم به دولت بازمیگردد زیرا اجتماع و عمران، که بهمنزلهٔ مادهٔ دولت بهشمار میرود، ویران میگردد. مقصود شارع از تحریم ستمگری نیز همین است، چه از ستمْ جامعه به تباهی و ویرانی دچار میشود، و ویرانی و تباهی نیز انقراض نوع بشر را اعلام میدارد. فقط اینکه ستمگری ــ برخلاف گناهانی مانند زنا و قتل و مستی ــ جز از خداوندان زور و قدرت سر نمیزند و برای همین نمیتوان شکنجه و کیفری برای این گناه وضع کرد. از اینرو، شارع در نکوهش و تهدید ستمگران مبالغهٔ فراوان کرده است تا شاید آنهمه مذمت و تهدید موجب شود تا در نفس کسانی که بر ستم توانایند مانعی بهوجود آید.