وسیلۀ کمک ناوبری

معنی کلمه وسیلۀ کمک ناوبری در فرهنگستان زبان و ادب

{navigational aid, navaids} [حمل ونقل دریایی] هر دستگاه یا افزاره یا نقشه ای که در ناوبری به ناوبر کمک می کند

جملاتی از کاربرد کلمه وسیلۀ کمک ناوبری

دماغه سه نقطه بیشتر به خاطر فانوس‌های دریایی اش شهرت دارد، اولین آن در سال ۱۸۷۵ توسط انگلیسی‌ها به عنوان کمک ناوبری برای تجارت کشتی‌هایی که از خلیج گینه می‌رفتند، ساخته شد. ساختار اصلی از آن زمان به یک ویرانه تبدیل شده‌است. با این وجود یک فانوس دریایی بزرگتر و بهبود یافته در سال ۱۹۲۵ تکمیل شد و امروز نیز فعالیت می‌کند.
از لحاظ ساختاری می‌توان دستگاه رادیوسوند را متشکل از پنج بخش اصلی دانست. ۱-فرستنده‌رادیویی ۲- حسگرها ۳- مدارهای الکترونیکی واسط میان فرستنده و حسگرها. ۵- یک سامانه کمک ناوبری مانند گیرندهGPS یا گیرندهLORAN-C.
استفادهاز آن در مصرف خانگی و کاربردهای تجاری می‌باشد و در مصارف مشابه تأمین برق دستگاه‌های کمک ناوبری و مخابرات نیز کاربرد فراوان دارد.
شیراز دومین شهر ایران پس از تهران بود که دارای فرودگاه بین‌المللی شد. این فرودگاه در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی با نام فرودگاه بین‌المللی شیراز تأسیس شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌نام «فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب» تغییر نام داد. فرودگاه شیراز پس از فرودگاه امام خمینی مجهزترین فرودگاه در سطح کشور محسوب می‌گردد. در حال حاضر فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز با دارابودن دستگاه‌های کمک ناوبری مدرن و کارآمد از قبیل دستگاه رادار PSR-SSR که یکی از پیشرفته‌ترین رادارهای دنیا است و همچنین دستگاه‌های NDB - DME - DVOR و ILS یکی از فرودگاه‌های ایمن و مجهز در سطح کشور بوده و پذیرای تمامی تایپ‌های پروازی است و به لحاظ سیستم‌های هواشناسی، ارتباطی و رادیویی از تجهیزات پیشرفته و قابل اطمینان برخوردار است. فرودگاه شیراز در اسفندماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی به جمع چهار فرودگاه خودگردان کشور پیوست.
همزمان با سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور در ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸ به اردبیل ترمینال جدید در مساحت ۸۱۰۰ مترمربع با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران احداث شده که گنجایش پذیرش همزمان سه پرواز را دارا می‌باشد. با افتتاح ترمینال شماره یک، ظرفیت اعزام و پذیرش فرودگاه اردبیل چهار برابر شده و از ۵۲۰ هزار نفر در سال، به ۲ میلیون و ۸۰ هزار نفر در سال ارتقا یافت. در این سفر عملیات خرید و نصب دستگاه کمک ناوبری ILS CAT II در فرودگاه اردبیل آغاز شد. اعتبار این پروژه ۴۵۰ میلیارد ریال بوده و کاهش تأخیر و ابطال پرواز در اثر شرایط نامساعد آب و هوایی را به دنبال خواهد داشت.
در ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ بعد از دو سال عملیات بازسازی و افزایش مساحت ترمینال داخلی به سر انجام رسید و در حال حاضر با مساحت ۷۸۲۴ متر مربع و امکان پاسخگویی به سالانه بیش از یک میلیون و صد هزار مسافر در حال خدمت است. همچنین لازم به ذکر است که باند ۳۴/۱۶ چپ این فرودگاه که از این پس باند اصلی آن محسوب می شود از این تاریخ شروع به کار کرده. در این بازسازی کلیه سیستم های امنیتی نظارتی فرودگاه از جمله سامانه کمک ناوبری DVOR/DME، روشنایی های باند ها و محوطه و سیستم های آتش نشانی و برق رسانی فرودگاه به روزرسانی و تجهیز شدند.