وجوه اعجاز قران

معنی کلمه وجوه اعجاز قران در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] وجوه اعجاز قرآن. به جهات مؤثر در تحقق اعجاز قرآن، وجوه اعجاز قرآن گفته می شود.
اعجاز قرآن امری مورد اتفاق است، اما در تعیین جهت یا جهات اعجاز قرآن تبیین های مختلف در آثار علوم قرآنی صورت گرفته است.در یک تقسیم بندی اولیه، دو احتمال در وجه اعجاز قرآن مطرح شده است:بیرونی و عارضی بودن یا داخلی و ذاتی بودن اعجاز قرآن.
اعجاز بیرونی
عده ای از متقدمین اعجاز قرآن را بیرونی دانسته اند. این قول به «نظریه صرفه» مشهور شده است. مطابق این قول، امکان آوردن مثل قرآن در حالت عادی برای افراد بشری امکان پذیر است، اما خداوند، به صورتی اعجازگونه، معارضان را که می خواهند مثل آن را بیاورند ناتوان کرده است.
اعجاز درونی
بسیاری از مفسران و متکلمان این قول را نپذیرفته و معتقدند که اعجاز قرآن امری درونی و برخاسته از ویژگی های ذاتی آن است. این ویژگی ها نیز در یک تقسیم اولیه به «اعجاز لفظی قرآن» و «اعجاز معنایی قرآن» منقسم می گردند.از این دو، آنچه نظر متقدمین را بیشتر به خود مشغول داشته بود قسم اول، یعنی اعجاز لفظی قرآن بود، اما به تدریج، توجه بیشتر و بیشتری به اعجاز معنایی قرآن صورت گرفت.
فروعات اعجاز لفظی و معنایی
...

جملاتی از کاربرد کلمه وجوه اعجاز قران

ديگر از وجوه اعجاز آن ايجاد انگيزه هايى است در انسان كه در شبانگاهان آدمى را بهتلاوت آن وامى دارد، و ديگر نرمى و آسانى ادا و رونق چشمگير و روانى نظم و دلنشينبودن آن است و خواننده آن خسته نمى شود و شنونده آنملول نمى گردد، و اين ويژگيها در غير قرآن به چشم نمى خورد. سبك قرآن اين است كهدر يك سوره مطالب متنوع وجود دارد مثلا از وعده به وعيد و از ترغيب به ترهيب و ازگذشته به آينده و از خطاب به غيبت و از داستان بهمثل و از استدلال به جدل انتقال مى يابد و به همين خاطر خواننده خسته نمى شود و از آننمى رمد.
ديگر از وجوه اعجاز قرآن آن است كه بر تمام زبانها آسان است به طورى كه عجم زبانبسته و كودكى كه هنوز به سختى سخن مى گويد بر حفظ آن قادر است ، به خلافكتابهاى ديگر كه به راحتى حفظ نمى شوند. خداوند فرموده است : ((و همانا ما قرآن رابراى يادآورى آسان ساختيم .)) (1139)
1- اين يكى از وجوه اعجاز قرآن است . زيرا كه سخن آدمى در هر زبان از دو صورتشعر و نثر خارج نيست ، اما قرآن كريم در زبان عرب نه شعر است و نه نثر، بلكهقرء ان عربى مبين و سخن خداى مجيد است و نه سخن آدمى .