هم عقیدت
جملاتی از کاربرد کلمه هم عقیدت
شاعران و نویسندگان در دورههای قاجار و پهلوی سعی میکردند مجلههای ادبی با سلایق فکری و عقیدتی خود راهاندازی کنند. اما تلاش آنها باعث شد صفحههای ادبیات به مجلات و روزنامههای غیرادبی نیز باز شود و رشد شمارگان مطبوعات افزایش یابد. صفحههای ادبیات در مجلات ادبی و غیرادبی در ایران غالباً تحتتأثیر مجلات خارجی بودهاست.
زندگی نسبتاً آرام در رم و در میان آثار هنری نفیس موزههای شهر، تأثیر خوبی بر وضعیت روحی نویسنده نهاد و او در سال ۱۸۴۱ نگارش جلد نخست نفوس مرده را به پایان برد و پس از بازگشت به روسیه آن را منتشر ساخت. در این منظومهٔ منثور که در نوع خود منحصربهفرد است، گوگول تصویر غمباری از بحران اقتصادی، اجتماعی و معنوی نظام سرواژ و رعیتداری را ارائه میدهد و در همان حال، ماهیت درندهخوی گرایشهای سرمایهداری را که تازه داشتند در روسیه پا میگرفتند، آشکار میسازد. به گفتهٔ آلکساندر هرتسن، نویسنده و اندیشمند بزرگ روس، این کتاب «لرزهای بر سراسر روسیه انداخت». ولی محافظهکاران همچنان به چشم هجونویس و افترازن به گوگول نگاه میکردند. این بدفهمیها تأثیر عمیقی بر وضعیت روحی نویسنده گذاشت و او را از لحاظ فکری و عقیدتی دچار تزلزل ساخت.
سازمان عقیدتی سیاسی فراجا به اختصار (ساعس فراجا) مانند سایر سازمانهای عقیدتی سیاسی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دارای شرح وظایف کلی زیر است. این سازمان از بدو تأسیس فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۰ با ادغام سازمانهای عقیدتی سیاسی شهربانی، ژاندرمری و کمیتهٔ انقلاب اسلامی تشکیل شد و به همراه سازمان حفاظت اطلاعات فراجا و فرماندهی یکی از سه هیئت رئیسه فراجا است. محمدعلی رحمانی از سال ۱۳۷۰ با حکم رهبر جمهوری اسلامی به ریاست آن انتخاب شد. وی به مدت ۱۶ سال در این سمت باقیماند.
از سال ۱۳۸۹، بحث و جدالی میان گروههای اصولگرا (که تا آن زمان در حمایت از محمود احمدینژاد متحد بودند) آغاز شد. در این جدال، بخشی از اعضای هیئت دولت و حامیان نزدیک احمدینژاد (بهطور خاص، اسفندیار رحیم مشایی و افراد نزدیک به او) از سوی محافظهکاران در مجلس و نهادهای دیگر متهم به تخلفات گوناگون شدند و از آنها با نام «جریان انحرافی» یاد شد. این اتهامات ترکیبی بود از مباحث فکری و انحرافات عقیدتی تا مسائل مربوط به فسادهای اقتصادی. اما رسانهها و شخصیتهای وابسته به این جریان، این اتهامات را توطئهای از جانب گروهی موسوم به اقتدارگرایان تندرو میدانند. در رسانههای حامی اسفندیار رحیم مشایی متحدان جریان انحرافی، اصلاحطلبان و اصولگرایان پیشرو خوانده میشوند.
اولین جدول سازمان اداره سیاسی ایدئولوژیک ارتش در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۶۰ تصویب شد. عقیدتی سیاسی به مرور و در مدت ۳ تا ۴ سال، جدول سازمانی تمام قسمتها، از ادارات تا تیمها را تنظیم و ابلاغ کرد و در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۶۲، اداره سیاسی ایدئولوژیک، به اداره عقیدتی سیاسی تغییر نام داد.
در دو جلسهٔ متوالی، مارتین لوتر از مواضع خود بهویژه در ارتباط با رسالات رفورماسیونی، نامهٔ سرگشاده به «نجیبزادگان مسیحی ملت آلمان» و تشبیه مسؤلان کلیسای رم به زندانبانانِ بابیلون و نظریهٔ «آزادی یک انسان مسیحی»، دفاع نمود و هرگونه عقبنشینی از جایگاه عقیدتی خود را منتفی اعلام کرد.
عملیات انتحاری یا حمله انتحاری نوعی خودکشی عقیدتی به قصد دیگرکشی و صدمه زدن به خود و دشمن است. در این نوع از خودکشی فرد مرگ خود را قبول میکند و دست به طراحی و اجرای یک برنامه تخریبی میزند که طی آن خود را وسیله آسیب زدن و نابودی دشمن میکند و با این کار خودش را فدای کشورش و اعتقاداتش میکند، مانند خلبانان کامیکازه در جنگ جهانی دوم و حسین فهمیده در جنگ ایران و عراق.
زان عقیدت گر نظر یابد سهیل آنکه خورشید است بر چرخ سنن
منابع و تحقیقاتی که دربارهٔ جنگهای صلیبی که شامل مناطق وسیعی از شام، اروپا، ترکیه و مصر و شمال آفریقا بود، صورت گرفته به دلیل تنوع قومیتی و در نتیجهٔ آن گوناگونی زبانی، فکری و عقیدتی در این منطقه بسیار زیاد متنوع است. در یک تقسیمبندی میتوان منابع جنگهای صلیبی را به دو بخش اسلامی و غربی و دو گروه قدیمی و جدید خلاصه کرد؛ و تحلیلهای هرکدام از منابع متأثر دیدگاههای مورخ و نویسنده آنهاست که مورخان غربی و کشیشان، این جنگ را نوعی جهاد مقدس و مورخان مسلمان آن را نوعی تجاوز به سرزمینهای خود تلقی میکردند.
ز بستان عقیدت نوبر اخلاص میچینی فلک را هم صلایی زن جهان را میهمانی کن
در طول قرن ۱۶ میلادی، سوربن درگیر اختلافات عقیدتی میان کلیسای کاتولیک و پروتستانتیسم گردید. این دانشگاه که به عنوان یکی از پایگاههای مهم آموزههای سنتی کلیسای کاتولیک فعالیت میکرد، با سیاست پادشاه فرانسیس اول مبنی بر مسامحه نسبی با پروتستانهای فرانسه مبارزه میکرد، به غیر از دورهٔ کوتاهی در سال ۱۵۳۳ که دانشگاه تحت کنترل پروتستانهای فرانسوی قرار گرفت. این دانشگاه سوربن که پیوستگی تامی با کلیسای کاتولیک داشت، در سالهای ۱۵۴۴ الی ۱۵۵۶ میلادی قریب به ۵۰۰ اثر نوشته شده را به عنوان آثار ضاله (الحادی) اعلام کرد.
در بعد اجتماعی، مهدویت به عنوان یکی از عناصر عقیدتی ابنتومرت به تقویت عصبیت یا همبستگی قبایل بیشمار بربر مصامده در مغرب اقصی منجر گردید.
ولی به کعبه انصاف میدهم قسمت که در خلوص عقیدت یکی چو من داری؟
عقیدت و دل صافی همیشه عُدّت اوست اگرچه عُدّت شاهان خزانه است و جُنود
سر نهادند پیش او بر خاک کهآفرین بر چنان عقیدت پاک