هست و استا

معنی کلمه هست و استا در لغت نامه دهخدا

هست و استا. [ هََ ت ُ اَ ] ( اِ مرکب ) جادوییها باشد. ( حاشیه فرهنگ اسدی نسخه نخجوانی ) :
جادویها کند شگفت ، عجب
هست و اَستاش زند و اُستا نیست.خسروی ( از فرهنگ اسدی ص 19 ).

معنی کلمه هست و استا در فرهنگ فارسی

حادوییها باشد

جملاتی از کاربرد کلمه هست و استا

ای به فدای تو من و هر چه هست وی تو حقیقت بت و من بت پرست
چند پرسی که : احتیاجی هست ؟ هست و در یوزهٔ می‌کنم آری
شوخ تنها که خواند چشم ترا چشم تو شوخ هست و رعنا هم
مؤ لف : در سابق ، آنجا كه آيات را تفسير مى كرديم مقدارى درباره سجده پدر وبرادران يوسف براى يوسف بحث كرديم ، ظاهر اين حديث هم مى رساند كه خود يوسف همبا ايشان سجده كرده است ، و حديث استدلال كرده به گفتار يوسف كه گفت : پروردگاراتو بودى كه ملكم ارزانى داشتى ...)، و ليكن در اينكه اين گفتار چگونه دلالت داردبر سجده كردن خود يوسف ابهام هست و وجهش براى ما روشن نيست .
دولتت هست و خرد بیش چه در میبابد زین دو گر فرصت توفیق بود خیری ساز
مؤ لف : در اين معنا روايات ديگرى نيز هست و اين روايت بامدلول آيات به شرح و توضيحى كه داديم موافقت دارد.
که هست و بُوَد روز و شب کُشْته کُشْته به هر گوشه همچون تو عاشق هزارش
لكن همه ما مكلف هستيم ، همه ما تكليف داريم در اينجا كه هر يك از شمائى كه مى تواندمطلب مسائل ايران را برساند به روزنامه هاى اين جا، به مجلات اين جا، به رفقاىمدرسه اى شان ، به دانشگاه هاى اين جا برسانيد مطالب ايران را، بگوئيد به مردم .الان تبليغات اينها، آن تبليغات دامنه دارشان ، الان هم باز شايد پيش يك اشخاصى مبهمباشد قضيه كه چيست . آيا همانطورى است كه آمريكا مى گويد كه اينها را چون به آنهاآزادى داده اند! آزادى تند داده اند! و زياد داده اند! اينها از آزادى صدايشان درآمده ! تخمهكرده اند ملت ايران از آزادى كه به او داده است ؟ زياديش آمده آزادى كه فريادش درآمده ؟!خوب منطق آقاى كارتر اين است . در روزنامه ها بود كه ايشان گفتند كه يك دموكراسىتندى ، يك آزادى تندى داده است و همين منشاء شد (در روزنامه كيهان بود يا اطلاعات ) كهمردم با آن مخالفت مى كنند! اين طور است ؟ اين آزادى داده به مردم ؟! چون آزادى داده ، بازفرياد كنند يا آزادى ، يا آزادى ؟! چون مستقل هست و تمدن بزرگ هست
شب هست و شراب هست و عاشق تنهاست برخیز و بیا بتا که امشب شب ماست‌
سرنامه کرد آفرین خدای کجا هست و باشد همیشه به جای
احد واجب‌الوجود یکی‌ست آن که جاوید هست و بود یکی‌ست
وقتى آدمى مثل من در راءس كار باشد، البته كار كارگزاران مشكلتر است ؛ ولىثوابشان هم بيشتر است . اگر توانستند در اين راه حركت بكنند، اجر الهى شان بيشترخواهد شد. هر كدام از شما تلاش بكنيد، براى اين مسؤ وليتها خودتان را با الگوىاسلامى منطبق بكنيد؛ يعنى دينتان ، تقواتان ،رعايتتان نسبت بهحال مردم ، رعايتتان نسبت به شرع ، رعايتتان نسبت به بيتالمال ، اجتنابتان از خودخواهيها و خودپرستيها و رفيق بازيها و قوم وخويش پرستيها واجتنابتان از تنبلى و بيكارگى و بى عملى و هوى و هوس و اين چيزها مطابق با الگوىاسلام باشد. هر كدام شما بتوانيد در اين زمينه ها كار خودتان را بكنيد و پيش برويد وخودتان را بسازيد، البته ثواب شما از آن كسى كه در زمان اميرالمؤ منين اين كار را مىكرد، يقينا بيشتر است ؛ چون او به اميرالمؤ منين نگاه مى كرد و آن حضرت الگوىكامل بود؛ اما شما چنين كسى را نداريد كه آن طور به او نگاه كنيد و برايتان الگوباشد؛ ليكن ضوابط در دست همه ى ما هست و امروز همه مان وظيفه داريم .
و هـمـيـن طـور مـادامـى كـه مـا مـنـسجم هستيم با هم ، دست هايمان تو هم است و دعاى وحدت مىخوانيم ، هستيم . آن روزى ما از بين خواهيم رفت كه اين دست ها از بين هم بيرون برود، اينبـه او بـد بـگـويـد، او بـه او بـد بـگـويـد، او اشـكـال بـه او كـنـد، اواشـكـال بـه او بـكـنـد. و مـا بـحمدالله الان يك ملتى داريم كه دست شان در دست هم است وكـسـى نـمى تواند به اين ملت آسيب بزند. اين پشتيبانى از هم و اين كمك كردن ، حوزه هابه دولت ، به قوه قضائيه ، به مجلس كمك كنند، مجلس به آنها كمك كند، دولت به همهكمك كنند، مردم به هم كمك كنند. اين بارى كه الان به دوش دولت هست نمى تواند تنهايىايـن بـار را بـردارد. ايـن يـك مـساءله واضحى است ، اگر پشتيبانى اين ملت نباشد، اگرپشتيبانى همه قشرها نباشد همه به هم مى خورد و هيچ كارى نمى شود كرد. اينكه تا الانشـمـا پـيـروز شديد براى اين است كه پشتيبان شما خود ملت هست و خداى تبارك و تعالىايـن مـلت را بـعث كرده است به اينكه پشتيبان شما باشد. وقتى شما خوب كار كنيد براىملت ، آنها هم پشتيبانند. وقتى دولت خوب كار كند براى ملت ، پشتيبانند.
دش‌کم در بسیاری از کشورهای آسیا، اروپا (به خصوص در فرانسه)، استرالیا و ایالات متحده محبوبیت دارد. استفاده از دش کم در اتریش و سوئیس منع قانونی دارد و جرائم سنگینی برای استفاده از آن در نظر گرفته شده. در آلمان، استفاده از دوربین‌های کوچک در وسایل نقلیه شخصی مجاز اما ارسال فیلم از آن‌ها در سایت‌های اجتماعی رسانه‌ای نقض حریم خصوصی و در نتیجه ممنوع هست و همچنین فیلم گرفته شده به‌وسیلهٔ دش کم در دادگاه‌های آلمان به‌عنوان مدرک پذیرفته نمی‌شود. در استرالیا و لهستان، ضبط فیلم در جاده‌های عمومی مجاز می‌باشد تا هنگامی‌که حریم خصوصی دیگران را نقض نکند و ممکن است در یک دادگاه رسمی نامناسب تلقی شود. -
من بينم كه رو به سستى داريم مى رويم و اين لازمه هر پيروزى است ، وقتى عقيده شد كهپيروز است ، سست مى شود لكن ما پيروز نشديم باز، سست نشويد. ريشه هاى گنديدهرژيم و اجانب در مملكت ما هست و در هر گوشه و كنار هست اگر سستى كنيد، اين ريشه هاباهم مجتمع خواهند شد و اگر مجتمع بشوند خطر دارد. بايد اين نهضت حفظ بشود، اينوحدت كلمه حفظ بشود، بر نگرديد، ملت ما بر نگردند سراغ اينكه خانه ندارند، سراغاينكه كاشانه ندارند، شما پيروز بشويد، همه چيز داريد لكن پيروز نشديم ما.
شب احياء است و بايد دعا كنيم و قرآن به سر بگيريم ، لذا من عرايض ‍ خودم را مختصرمى كنم . ديشب عرض كردم يكى از مشخصات انسان توبه است و عرض كردم كه تغييرمسير دادن ، تغيير جهت دادن ، از مختصات انسان نيست ، در حيوانات هم هست و حتى در گياه همتا حدودى هست ، ولى آن تغيير مسيرى كه نامش توبه است و به معنى نوعى انقلاب مقدس ‍درونى است ، از مختصات انسان است . اين مطلب را در نظر داشته باشيد.
چو ذره آفتاب را به چشم درنیاورد به نعمت وجود تو ز هست و نیست بگذرد
اين شيوه خاص زندگى و مردن و نماز گزارى و عبادت يا اطاعت و عشق ورزى كه سلسله انبيا از آدم تا خاتم از راه وحى از خدا آموخته و در وجود خويش بكار بسته اند و به مردم آموزش داده اند در كتاب هست و در هر پيامبر و معصومى متبلور و نمايان است . پيامبر خاتم به دستور خدا آن را كه در وجود خودش متبلور شده است به كافران عصر و جامعه اش نشان مى دهد و بدان اشاره مى كند بدين عبادت كه ... ولى دين من هم شيوه زندگى دارم .
و اين خود از غرور فكرى و افراط در راى آنان بوده ، و شما خواننده عزيز از بياناتگذشته ما به خوبى فهميديد كه اينگونه احكام و مقررات ، واقعيت خارجى نداشته و تنهااحكامى اعتبارى و غير حقيقى هستند كه حوائج طبيعى و ضرورتهاى زندگى اجتماعى ،انسان را مجبور نموده كه آنها را معتبر بشمارد، و گرنه در خارج از ظرف اجتماع و در نفسالامر نه از آن احكام اثرى هست و نه ارزشى دارد، بلكه اثر و ارزش آن ، در همان ظرفاعتبار است كه انسان به وسيله آن ، كارهاى نيك و بد و مفيد و مضر خود را از هم تشخيص ‍داده ، صلاح و فساد و سعادت و شقاوتش را از هم تميز مى دهد.
کآفرینش قائم از هست وی است قبض و بسط امر کن دست وی است