نکات نو در اصول فقه

معنی کلمه نکات نو در اصول فقه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] هریک از علما و فضلا به گونه ای از اصول فقهی رایج انتقاد می کنند و بیشتر طولانی بودن برخی از مباحث اصول فقه و بی فایده بودن برخی مباحث دیگر را مطرح می سازند.در این نوشتار فهرست گونه به برخی مباحث که به آن کمتر توجه شده است اشاره می کنیم و از طرح مباحثی که زاید بودنش از سوی دیگران به کرات تصریح شده است، نظیر بحث مشتق و یا صحیح و اعم و...، خودداری می نماییم.
خبر واحد ، سیره عقلا ، اطمینان .
نکاتی در باب حجیت خبر واحد
بحث حجیت خبر واحد را معمولاً از مباحث اصول فقه می دانند که پایه گذاری حجیتش توسط مرحوم شیخ طوسی نهاده شد و پیوسته بسط و گسترش یافت و امروزه قریب به اتفاق، آن را حجت می دانند و کسی این مبحث را زاید نمی شمرد. به ویژه که در بحث آیات قرآن ، طلبه تفسیر چند آیه را فرا می گیرد و خودش به خودی خود فایده است، و در بحث روایات با برخی از آنها آشنا می شود و از ثقه بودن برخی اطمینان حاصل می کند و.... بالاخره از اجماع می گذرد و در بحث بنای عقلا و سیره عقلا، حجیت خبر واحد برایش ثابت می شود. پس این بحث جزء زواید نیست.اما به نظر می رسد بیشتر این مباحث به شکل فعلی آن غیرضروری است؛ زیرا تفسیر آیات را طلاب باید جدا، با روش و متد خاص خود و به نحو جامع نگر و با بررسی تمامی احتمالات مطرح شده در آیه ها فرا بگیرند. روایات را نیز همین طور.
اهمیت توجه به سیره عقلا در حجیت خبر واحد
بنابراین تنها باید بحث بنای عقلا مطرح شود تا روشن گردد عقلا برای خبر واحد در کجا، چقدر ارزش قائل هستند و معلوم شود که عقلا به خبر واحد، از باب تعبد عمل نمی کنند، بلکه چون برای آنان اطمینان عرفی می آورد، عمل می کنند. شاهدش اینکه در مباحث بسیار مهم، یا منتظر چندین خبر می مانند و یا راه احتیاط را پیش می گیرند.تاجر به مجرد باخبر شدن از اینکه فردا جنس های چینی وارد بازار می شود و قیمت ها سقوط می کند، جنس هایش را زیر قیمت نمی فروشد، بلکه با خبر گرفتن از چند فرد مطّلع به یقین می رسد، یا راه احتیاط را پیش می گیرد؛بیمار به مجرد تشخیص طبیب، خود را به زیر تیغ جراحی نمی فرستد، بلکه با پزشکان دیگر مشورت می کند؛مسافری که در تهران کاری ضروری دارد، به مجرد اینکه از یک فرد موثق بشنود که جاده بسته است، از رفتن باز نمی ایستد، بلکه با پلیس و... تماس می گیرد تا یقین حاصل کند که جاده بسته است. آری اگر کار ضروری نداشته باشد، به خبر ثقه گوش می دهد، بلکه اگر برای تفریح قصد سفر داشته باشد، از باب احتیاط به خبر غیرثقه و شایعه نیز گوش می دهد.خلاصه، بنای عقلا بر حصول اطمینان یا احتیاط است، مگر در امور کم اهمیت که حتی ریسک هم می کند، البته بحث ریسک موضوعش جداست و از مرحله تکلیف، که در مباحث اصولْ محور بحث هاست، خارج می باشد، و در آینده پیرامون آن بحث خواهد شد، ان شاء الله.حال که بحث به اینجا رسید، از این نکته غفلت نکنیم که سیره عقلا بر این نیست که به خبرهایی که واسطه های فراوان دارند اعتنا نکنند. به عبارت دیگر اطمینانی که از خبر ثقه بلاواسطه برای عقلا حاصل می شود، با اطمینانی که از خبری که با واسطه های زیاد به او رسیده، تفاوت دارد و دومی اساساً اطمینانی ایجاد نمی کند، اگرچه همه سلسله سند مورد وثوق باشند.
ضرر مباحث طولانی برای حجیت خبر واحد
...

جملاتی از کاربرد کلمه نکات نو در اصول فقه

اصل عملى ، در اصول فقه ، هم رديف فرض قانونى در علم حقوق مدنى است با اين فرقكه ((اصل عملى )) در كليه مسائل و احكام فقهى جارى مى شود ولى ((فرض قانونى ))محدود به موارد خاصّى است (امور حقوقى ).
شاهد بر این مدعا آثاری است که از رازی باقی‌مانده‌است که در این میان می‌توان به کتاب «هدایةالمسترشدین» اشاره کرد. این کتاب در اصول فقه نگارش یافته و از مهم‌ترین کتاب‌های اصول بین متأخرین است و همواره مورد نظر و عنایت دانشمندان بوده‌است و احاطه و تحقیقات عمیق و افکار بلند شیخ در این کتاب به خوبی پیداست.
بسيارى از نياكان و دودمان شهيد ثانى در زمره دانشمندان و عالمان شيعى بوده ، ازبزرگان علم و ادب به شمار مى روند. به همين سبب است كه خاندان شهيد ثانى به(سلسله الذهب ) يعنى زنجيره هاى طلايى معروف گرديده اند. شيخ حسن فرزند شهيد ازدانشمندان بزرگ شيعه و مولف كتاب معروف (معالمالاصول ) در اصول فقه است كه در اين زمان نيز از كتب درسى حوزه هاى علميه به شمارمى رود.
عقل، بلوغ، مسلمان بودن، عدالت، توثیق به معنی گواهی علمای بزرگ بر مورد اعتماد بودن شخص و داشتن قوهٔ حافظهٔ مناسب شرایطی است که راویان حدیث باید داشته باشند. در اصول فقه امامیه، شیعه دوازده امامی بودن راویان نیز لازم است.

البته طبق قواعدى كه در اصول فقه پذيرفته شده استثناهائى كه بعد از دو يا چند جمله مـى آيـنـد بـه جـمـله آخـر مـى خـورد مـگـر ايـنـكـه قـرائنـى در دسـت بـاشـد كـه جـمـله هـاى قبل نيز مشمول استثناء است ، و اتفاقا در محل بحث چنين قرينه اى موجود است ، زيرا هنگامى كـه بـوسـيـله تـوبه حكم فسق برداشته شود دليلى ندارد كه شهادت پذيرفته نشود،چـرا كـه عـدم قـبـول شـهـادت بـه خـاطـر فـسـق اسـت ، كـسـى كـه تـوبـه كـرده و مـجـددا تحصيل ملكه عدالت را نموده از آن بر كنار مى باشد.

5- آنچه طبق برهان منطقى ، نه برابر مسائل روانى ، قطعحاصل شد، خواه از مبادى تجربى باشد يا از مبادى عقلى محض مى توان اولا به صنعالهى اسناد داد و ثانيا به آن باور داشت و ثالثا اگر اثر عملى داشت مورد استفاده عملىقرار داد و رابعا برهان عقلى را در برابر برهان نقلى دانست ، نه در برابر دين و شرع، زيرا عقل برهانى همان طور كه در اصول فقه ثابت شد، حجت دينى است ، يعنى ، منبعىاز منابع دين محسوب مى شود، نه مقابل آن ؛ زيراعقل در برابر نقل است ، نه در برابر دين الهى ، چنانكه در مقدمه تفسير گذشت .(1027)