نوبه خانه

معنی کلمه نوبه خانه در لغت نامه دهخدا

نوبه خانه. [ ن َ / نُو ب َ / ب ِ ن َ / ن ِ ] ( اِ مرکب ) نوبت خانه. ( ناظم الاطباء ). رجوع به نوبت خانه شود.

معنی کلمه نوبه خانه در فرهنگ فارسی

(اسم ) نقارهخانه : قاضی را از پیش سلطان ببردند نیم مرده و در نوبت خانه بازداشتند و زر خواستند.

جملاتی از کاربرد کلمه نوبه خانه

املاک مسکونی می‌توانند از امکاناتی بهره‌مند شوند که به نوبه خود ارزش ملک را افزایش می‌دهد. برخی از نمونه‌های امکانات رفاهی ارزشمند، نزدیکی به پارک‌ها و مدارس، وسایل به‌روز شده، و فضاهای زندگی بیشتر هستند. این ویژگی‌های اضافی که یک خانه را مطلوب می‌کند، می‌تواند ارزش قابل توجهی را به ملک بیفزاید.
در استرالیا، مراسم رسمی اعطای موافقت در پارلمان از اوایل قرن بیستم به‌طور منظم استفاده نشده‌است. امروز این صورتحساب توسط خانه ای که مبدأ آن است به فرمانداری یا فرمانداری کل ارسال می‌شود. سپس فرماندار کل لایحه را امضا می‌کند و رئیس مجلس سنا و رئیس مجلس نمایندگان را مطلع می‌کند و آنها نیز به نوبه خود مجلس مربوط خود را از اقدام فرماندار کل مطلع می‌کنند. رویه مشابهی در نیوزیلند دنبال می‌شود، جایی که فرماندار کل از سال ۱۸۷۵ توشیح ملوکانه را شخصاً در پارلمان اعطا نکرده‌است
بحران مسکن ۲۰۰۸ آمریکا در تاریخ اقتصادی معاصر، گروه پیچیده‌ای از دایره‌های معیوب را هم در پیدایش و هم در پیامدهای متنوع خود به ویژه در رکود اقتصادی اواخر دهه ۲۰۰۰ به وجود آورد. یک مثال خاص از یک دایره و چرخه معیوب مربوط به مسکن است. با کاهش قیمت مسکن، زمانی که ارزش بازار یک خانه کمتر از قیمت وام گرفته‌شده برای مسکن کاهش می‌یابد، صاحبان خانه‌های بیشتری از منظر اقتصادی به «زیر آب» می‌روند. این پدیده انگیزه ای برای فروختن و دور شدن از خانه خود، افزایش نکول و اجرائیه سند رهنی را فراهم می‌کند. این فرایند به نوبه خود، ارزش مسکن را نسبت به عرضه بیش از حد آن کاهش می‌دهد و در نتیجه چرخه معیوب تقویت می‌شود.
خانه از نظر فضایی و در مقطع نیز مانند پلان مبتکرانه طراحی شده‌است. نشیمن با ارتفاع دو طبقه همکف که توسط پنجرهٔ بزرگ رو به خیابان کاملاً روشن شده‌است در کنتراست با اتاق خوابی دارای بازشوهای لوزی شکل در همان طبقه در استوانهٔ دیگر است. اتاق کار بالای اتاق خواب نیز دارای ارتفاع دو طبقه بوده و سه ردیف بازشوی لوزی شکل و یک گالری دارد که دسترسی به تراس روی سقف نشیمن را امکان‌پذیر می‌سازد. تراس دارای دید به به اتاق کار می‌باشد و اتاق کار به نوبه خود به نشیمن اشراف دارد و این امر تعادل را میان تداوم و استقلال فضاها ایجاد می‌کند.
سلامت روان شامل طیف وسیعی از اندازه‌گیری‌های بهزیستی روانی از جمله افسردگی، استرس و سنجش ارزش خود است. عوامل متعددی بر شیوع اختلالات روانی در میان زنان هند تأثیر می‌گذارد، از جمله سن بالاتر، سطح تحصیلات پایین، تعداد فرزندان کمتر در خانه، نداشتن شغل با حقوق و استفاده بیش از حد از الکل. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد معایب مرتبط با جنسیت خطر ابتلا به اختلالات سلامت روان را افزایش می‌دهد. زنانی که استفاده از خشونت توسط مردان علیه همسران زن را قابل قبول می‌دانند، ممکن است خود را کمتر از مردان ارزشمند بدانند. به نوبه خود، ممکن است زنان به دنبال راه‌های کمتری برای مراقبت‌های بهداشتی باشند که توانایی آنها را برای مقابله با اختلالات روانی مختلف مهار می‌کند.
فضه از زنان فاضله و نمونه روزگار خويش و از اراتمندان خاص خاندان عصمت وطهارت است . بعضى تاريخ نويسان او را از شاهزادگان ايرانى و بعضى شاهدختنوبه اى مى دانند كه از بلاد نوبه با توجه به خوابى كه ديده بود در معيت اسيرانوارد سرزمين اسلام شد و به خانواده پيغمبر صلى الله عليه و آله پيوست . حضرت زهراعليه السلام كارهاى خانه را با فضه يك روز در ميان تقسيم كرده بود. فضه در بيستسال آخر عمر سخنى نگفت و جواب مردم را همواره با آيات قرآن مى داد. وى كه به متابعتاز اهل بيت عليه السلام و به موجب نذرى كه براى شفاى امام حسين عليه السلام كرده بودسه روز روزه گرفت و افطارش را به يتيم و مسكين و اسير داد،مشمول اين آيه شريفه است كه در سوره هل اتى مى فرمايد: (ويطعمون الطعام علىحبه مسكينا و يتيما و اسيرا) (374) لذا در روز عاشورا نيز، به هنگام و داعحضرت سيد الشهدا عليه السلام با اهل حرم ، در كنار حضرت زينب و ام كلثوم و سكينه ورباب عليه السلام ، مورد خطاب تفقدآميز امام غريب و مظلوم قرار گرفت .
در این میان، هرچه بیشتر می گذشت، من هم به نوبه ی خودم تجربیات بیشتری به دست می آوردم. آن جا که اشتباهی رخ می داد، خودم را سرزنش می کردم. تمام تلاش و نیرویم را به کار می گرفتم. صدایی در درون با من می گفت: "یواش! مراقب باش، دوباره تکرار نشود!" تا خطا نکنیم، راه درست را یاد نمی گیریم. در خانه کارهای روزم را مرور می کردم و خطاهای خودم را پیدا می کردم و مراقب بودم که دیگر تکرار نکنم.