[ویکی نور] نهضت انتظار2(تکمیلی) سطح2 اثر احمد حیدری، به معرفی فرهنگ انتظار و نقش آن در برپایی حکومت جهانی پرداخته است. کتاب به زبان فارسی و در سال 1383ش نوشته شده است. کتاب با دو مقدمه از ستاد عالی طرح معرفت بسیجیان نمسا و پژوهشکده تحقیقات اسلامی در معرفی عنوان کتب آموزشی بسیج و بیان نقش عوام و خواص در نهضت انتظار، آغاز شده و مطالب در هشت درس، ارائه گردیده است. نویسنده پس از تعریف فرهنگ انتظار و برشمردن خصال یاران موعود، به نقش خواص و عوام در نهضت انتظار و شباهت ها و الگوگیری انقالب های شیعی از انقلاب عاشورا اشاره و رابطه انتظار و فرهنگ بسیجی را بررسی کرده است. در ادامه، دیدگاه ادیان مختلف پیرامون آینده جهان و برتری اسلام نسبت به آن ها، مورد ارزیابی قرار گرفته و به علل دشواری دینداری در عصر غیبت اشاره شده است. [ویکی فقه] نهضت انتظار (کتاب). «نهضت انتظار ۲ (تکمیلی) سطح ۲» اثر احمد حیدری، به معرفی فرهنگ انتظار و نقش آن در برپایی حکومت جهانی پرداخته است. کتاب به زبان فارسی و در سال ۱۳۸۳ ش نوشته شده است. کتاب با دو مقدمه از ستاد عالی طرح معرفت بسیجیان نمسا و پژوهشکده تحقیقات اسلامی در معرفی عنوان کتب آموزشی بسیج و بیان نقش عوام و خواص در نهضت انتظار، آغاز شده و مطالب در هشت درس، ارائه گردیده است. نویسنده پس از تعریف فرهنگ انتظار و برشمردن خصال یاران موعود، به نقش خواص و عوام در نهضت انتظار و شباهت ها و الگوگیری انقالب های شیعی از انقلاب عاشورا اشاره و رابطه انتظار و فرهنگ بسیجی را بررسی کرده است. در ادامه، دیدگاه ادیان مختلف پیرامون آینده جهان و برتری اسلام نسبت به آن ها، مورد ارزیابی قرار گرفته و به علل دشواری دینداری در عصر غیبت اشاره شده است. بررسی ویژگی ها و مؤلفه های حاکمیت دینی در عصر انتظار، مطالب پایانی را تشکیل داده است. گزارش محتوا فهرست مطالب در ابتدا و مورد استفاده مؤلف در انتهای کتاب آمده است. پاورقی ها به ذکر منابع و توضیح برخی کلمات متن پرداخته است.
جملاتی از کاربرد کلمه نهضت انتظار
پس از رحلت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و شهادت اميرالمؤ منين عليه السّلام وسيدالشهدا عليه السّلام تابه امروز، ريشه تمام حركت ها و نهضت هاى شيعى عليهباطل و استثمارگران ، همين فلسفه ى اجتماعى انتظار و عقيده به ادامه ى مبارزه تاپيروزى حق بوده است . اين امر چنان مورد توجه بزرگان دين قرار گرفته تا آن جا كهيكى از معيارهاى پذيرش اعمال معرفى شده است .(139) از مهم ترين رازهاى نهفته ىبقاى تشيع همين روح انتظارى است كه كالبد هر شيعه را آكنده ساخته و پيوسته او رابه تلاش و كوشش و جنبش وامى دارد و مانع از نوميدى و بى تابى و افسردگى ودرماندگى او مى گردد. اين تاءثير آن قدر ملموس و كارساز بوده كه اسلام پژوهانغربى (140) نيز از آن گفت وگو كرده اند.
خنجی از این بحث طولانی نتیجه گرفت که اگر حوادثی در کشور ایران رخ دهد، دولت شوروی در موقعیتی نیست که اقدام به بهرهبرداری سیاسی یا نظامی بنماید و مانند آنچه در زمان حکومت استالین انتظار میرفت به عکس العمل شدید و تند در برابر آن بپردازد. از این رو به نظر میرسد که کشورهای غربی آزادی عمل بیشتری برای دخالت در امور داخلی ایران احساس کنند و بیم آن میرود که به اقدامات تندتر و شدیدتری و خیلی بیشتر از آنچه در گذشته ممکن بود در برابر نهضت ملی ایران و برای سقوط دولت مصدق دست زنند؛ در نتیجه مصدق باید از تمام ظرفیت نیروهای داخلی جهت افزایش توان دولت خود استفاده نماید؛ اما پس از این تحلیل خنجی و پیشبینی وقوع کودتا در یک ماه بعد، خلیل ملکی او را دچار مالیخولیا دانست و هیچیک از راهکارهای وی و مسعود حجازی را جهت تقویت حمایت از نهضت ملی را نپذیرفت.
قندهاریان چند برگ کاغذ کوچک از جیب بیرون آورد و شروع به قرائت آنها کرد و گفت این اعلامیه را خلیل ملکی نوشته است. ما چون خط ملکی را می شناختیم، قبلا متوجه این امر شده بودیم. مفاد اعلامیه بر خلاف انتظار، موجب حیرت و ناراحتی ما شد. در متن اعلامیه یک حمایت خیلی کلی از مصدق و نهضت ملی به عمل آمده بود؛ ولی چند بار به سقوط دکتر مصدق از مقام نخست وزیری تاکید شده و توضیح داده شده بود که یک حزب سوسیالیست نمی تواند حتی دنباله روی ملی ترین دولتها باشد و بعد اعلام گردیده بود که در شرایط حاضر می توانیم هدفهای انقلابی نهضت ملی و حتی اصلاحات داخلی را در چهارچوب قانون اساسی و حکومت مشروطه با وسایل سیاسی و اجتماعی مسالمت جویانه در عین حال جدی و قاطع و مبارزه جویانه به دست آوریم. تقریبا تمام اعلامیه تحت تاثیر خطرات حزب توده و حمله به این حزب قرار گرفته و تصریح شده بود که مبارزه با حزب توده مشکلتر از مبارزه با هیئت حاکمه ی پوسیده است و بهطور تفصیل برنامه و نحوه ی مبارزه با حزب توده تنظیم شده بود؛ بدون آن که راجع به توطئه ی کودتا و برنامه ی مبارزه علیه آن مطلبی ذکر شود؛ ولی آنچه نفسهای ما را در سینه حبس کرد، قسمت سوم اعلامیه بود:
قندهاریان چند برگ کاغذ کوچک از جیب بیرون آورد و شروع به قرائت آنها کرد و گفت این اعلامیه را خلیل ملکی نوشته است. ما چون خط ملکی را می شناختیم، قبلا متوجه این امر شده بودیم. مفاد اعلامیه بر خلاف انتظار، موجب حیرت و ناراحتی ما شد. در متن اعلامیه یک حمایت خیلی کلی از مصدق و نهضت ملی به عمل آمده بود؛ ولی چند بار به سقوط دکتر مصدق از مقام نخست وزیری تاکید شده و توضیح داده شده بود که یک حزب سوسیالیست نمی تواند حتی دنباله روی ملی ترین دولتها باشد و بعد اعلام گردیده بود که در شرایط حاضر می توانیم هدفهای انقلابی نهضت ملی و حتی اصلاحات داخلی را در چهارچوب قانون اساسی و حکومت مشروطه با وسایل سیاسی و اجتماعی مسالمت جویانه در عین حال جدی و قاطع و مبارزه جویانه به دست آوریم. تقریبا تمام اعلامیه تحت تاثیر خطرات حزب توده و حمله به این حزب قرار گرفته و تصریح شده بود که مبارزه با حزب توده مشکلتر از مبارزه با هیات حاکمه ی پوسیده است و به طور تفصیل برنامه و نحوه ی مبارزه با حزب توده تنظیم شده بود؛ بدون آن که راجع به توطئه ی کودتا و برنامه ی مبارزه علیه آن مطلبی ذکر شود؛ ولی آن چه نفسهای ما را در سینه حبس کرد، قسمت سوم اعلامیه بود: