[ویکی فقه] نهر از آیات خدا (قرآن). نَهرْ، به سکون هاء، جمع آن «انهار» به معناى محلّ جریان آب روان است، نهرهایى در درون زمین، از آیات الهی و نشانه قدرت او:۱. وَ هُوَ الَّذِی مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فِیها رَواسِیَ وَ أَنْهاراً وَ مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فِیها زَوْجَیْنِ اثْنَیْنِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهارَ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ. رعد/سوره۱۳، آیه۳. مسخّر بودن نهرهاى آب، آیه خدا:اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَکُمْ وَ سَخَّرَ لَکُمُ الْفُلْکَ لِتَجْرِیَ فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ سَخَّرَ لَکُمُ الْأَنْهارَ. ابراهیم/سوره۱۴، آیه۳۲. ۱. ↑ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص ۵۰۶، «نهر». ...
جملاتی از کاربرد کلمه نهر از ایات خدا
گفتم : فدايت شوم . اين نهر از كجا بيرون مى آيد (و به كجا مى ريزد)؟ فرمود: اين ازچشمه هايى است كه خداوند در قرآن ، وعده آن را داده و فرموده است : ((در بهشت چشمه اىاز شير و چشمه از آب و چشمه اى از شراب در اين نهر جارى مى شود.))(399)
خیابانش بود فردوس اکبر لبالب شاه نهر از آب کوثر
ز حق آمد بخلق آن سر ساری چو نهر از خلق شد در خلق جاری
ز انگبین و لبن نهرها نگر گر زانک بود بخلد یکی نهر از انگبین و لبن
چهل و يكم : بيرون آمدن دو نهر از آب و شير پيوسته در ظَهر كوفه كه مقرّ سلطنت آنجناب است ، از سنگ جناب موسى كه با آن حضرت است .
در فصل زمستان آب «رودخانه قویق» زیاد میشود، أما در فصل تابستان مییابد. در دوران حکمرانی ملوک متعاقب در این شهر زیبا ساختمانهای وکاخهای مجلل در دو طرف مجرای نهر ساخته بودنده أند و آب نهر از میان کاخهای ملوک رومانی که بر این شهر حکمران بودند میگذشته است. همچنان بازارها و معبدهایی نیز در اطراف نهر ساخته بودند که هنوز آثار بعضی از آنها باقی مانده است.
نهر بولدر نهری به طول ۵۰٫۲ کیلومتر است که از رشته کوه راکی شروع و به غرب بولدر میرسد و در بولدر و سرزمینهای اطراف جریان دارد. این نهر قبل از گسترش شهر بولدر نامگذاری شده بود بهطوریکه اعتقاد بر این است نام این شهر از این نهر گرفته شدهاست. در نهر بولدر جریان قابل توجهی از آب وجود دارد که مقدار زیادی از آب موجود در نهر از ذوب برفها و چشمه جزئی غرب شهرستان بهدست میآید. با توجه به اداره آمار ایالات متحده این شهرستان دارای مساحت ۲۵٫۷ مایل مربع (۶۶٫۵ کیلومتر مربع) است. ۲۴٫۷ مایل مربع از زمین و ۱ مایل مربع از دریا تشکیل شدهاست. بولدر در زیر حوزه وسیعی از رودخانه رشته کوههای فلگ استف واقع شدهاست که تنها حدود ۲۵ مایل از شمال غرب دنور فاصله دارد. یخچال طبیعی آرافاوو همراه با نهر بولدر، که از طریق مرکز شهرستان جریان مییابد، آب این شهرستان را فراهم میکنند. فرودگاه بینالمللی دنور در ۴۵ مایلی از جنوب شرقی بولدر واقع شدهاست.
عمارت را همین بس وصف شأنش که غلطد اینچنین نهر از میانش
در فصل زمستان آب «رودخانه قویق» زیاد میشود، أما در فصل تابستان مییابد. در دوران حکمرانی ملوک متعاقب در این شهر زیبا ساختمانهای وکاخهای مجلل در دو طرف مجرای نهر ساخته بودنده أند و آب نهر از میان کاخهای ملوک رومانی که بر این شهر حکمران بودند میگذشتهاست. همچنان بازارها ومعبدهایی نیز در اطراف نهر ساخته بودند که هنوز آثار بعضی از آنها باقیماندهاست.
از جمله اين كه حضرت مى فرمايد: از بودجه بايد براى عمران و آبادانى استفاده نمايى و نكته ديگر اين كه افراد را نبايد اجبار به كار نمود و سوم اين كه حضرت مى فرمايد:(والنّهر لمن عمله )؛ نهر از آن كسى است كه در آن حفر نمايد. با اين كه نهر سابقه قبلى داشته و اثرى از آن موجود بوده است ، حضرت مى فرمايد اين نهر متعلّق به كسانى كه آن را آباد نمايند.
2- نماز وسيله شستشو از گناهان و مغفرت و آمرزش الهى است چرا كه خواه ناخواه نماز انسان را دعوت به توبه و اصلاح گذشته مى كند،لذا در حديثى مى خوانيم : پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از ياران خود سوال كرد: (( لو كان على باب دارد احدكمنهر و اغتسل فى كل يوم منه خمس مرات اكان يبقى فى جسده من الدرن شى ء؟ قلت لا فانمثل الصلوة كمثل النهر الجارى كلما صلى كفرت ما بينها من الذنوب )) ((اگر بر درخانه يكى از شما نهر از آب صاف و پاكيزه باشد و در هر روز پنج بار خود را در آنشستشو دهد، آيا چيزى از آلودگى و كثافت در بدن او مى ماند؟ ))در پاسخ عرض كردند:نه فرمود: نماز درست همانند اين آب جارى است ،هر زمان كه انسان نماز مى خواند گناهى كه در ميان دو نماز انجام شده است از ميان مى رود. (370)
اما بعد: گروهى از مردم منطقه ماءموريت تو، نزد من آمدند و يادآورى كردند كه نهرى از آنها پنهان و نابود شده است و در صورتى كه آن نهر را حفر نموده ، آماده سازند، ديار آنها آباد مى گردد و بر پرداخت خراج خود توانايى پيدا مى كنند و بر بيتال مال مسلمين نيز افزوده مى شود و از من خواستند كه نامه اى به تو بنويسم ، تا آنها رابه كار گرفته براى حفر نهر و لايروبى آن ، آنها را جمع نمايى و در اين راه به آنان كمك مالى كنى و اما من اين را صحيح نمى دانم كه كسى را مجبور به كارى بكنم كه كراهت دارد. آنها را دعوت نما؛ پس اگر نهر آن گونه بود كه آنها مى گفتند، هر كسى بخواهد او را براى كار بفرست و نهر از آن كسى است كه روى آن كار كند؛ نه آنان كه از كار در آن ناراحت هستند و اگر آن را آباد سازند و قوى گردند، براى من محبوبتر است از آن كه ضعيف شوند. والسّلام .
پس رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم دست به پهلوى اميرالمؤ منين على (عليه السلام ) زد و فرمود: على ! اين نهر از آن من و تو و دوستان تو پس از من خواهد بود.(378)
در حديث معتبر از بشير دهان منقول است كه عرض كردم كدام يك از نگين ها برانگشت خود بنشانم فرمود كه چرا غافلى از عقيق سرخ و عقيق زرد و عقيق سفيد كه اينها سه كوهند دربهشت اما كوه عقيق سرخ پس و عقيق زرد و عقيق سفيد كه اينها سه كوهند در بهشت اما كوه عقيق سرخ پس مشرفست برخانه رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله وسلّم واما كوه عقيق زرد پس مشرفست بر خانه حضرت فاطمه عليهم السلام و اماكوه عقيق سفيد پس مشرف است بر خانه حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام و همه آنها يك خانه است و از زير هر كوهى نهرى جاريست از برف سردتر و از شير سفيدتر و نمي خورد از آن نهرها مگر آل محمد صلّى اللّه عليه وآله وسلّم وشيعيان ايشان و هرسه نهر از كوثر مي آيد و بيكجاميريزد و اين سه كوه تسبيح و تقديس و تمجيد الهى مي كنند و از براى محبان آل محمد طلب آمرزش مي كنند پس هر كه از شيعيان آل محمد يكى از اين عقيق ها را در دست داشته باشد نبيند مگر خير ونيكى و فراخى روزى وسلامتى از جميع بلاها وامان يابد از شرپادشاه ظالم واز هر چه آدمى از آن ميترسد و حذر مي نمايد.