نقله بر. [ ن ُل ِ ب َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان رستم آباد بخش رودبار شهرستان رشت ، در 25هزارگزی شمال رودبار، در ناحیه کوهستانی معتدل هوای مرطوبی واقع است و 262 تن سکنه دارد. آبش از نهر پیرسرا، محصولش غلات و لبنیات ، شغل اهالی زراعت است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).
معنی کلمه نقله بر در فرهنگ فارسی
دهی است از دهستان رستم آباد بخش رود بار شهرستان رشت ٠ در ۲۵ هزار گزی شمال رود بار در ناحی. کوهستانی معتدل هوای مرطوبی واقع است ٠ آبش از نهر پیر سرا محصولش غلات و لبنیات شغل اهالی زراعت است ٠
جملاتی از کاربرد کلمه نقله بر
نقله آثار روايت كرده اند كه هشام بن عبد الملك در ايام حكومت خود به حج رفت و در وقتطواف هر چند خواست حجر الاسواد را استلام كند بواسطه ازدحام طايفان ميسر نشد بنشست ومردم را نظاره مى كرد.
و از سوى ديگر، صحابه پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه افتخار دركحضور و استماع حديث پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را داشتند و مورد احترامخلفاى وقت و عموم مسلمانان بودند، به ترويج حديث پرداختند و كار به جايى رسيد كهحديث به قرآن حكومت مى كرد و حتى گاهى حكم آيه با حديث فسخ مى شد (135) وبسيار اتفاق مى افتاد كه نقله يك حديث براى استماع يك حديث ، فرسنگها راه پيموده رنجسفر بر خود هموار مى نمودند.
405- ما اين قسمت را به طور فشرده از كتاب درايه شهيد ثانى زين الدين عاملى (م 975) چاپخانه نعمان نجف اشرف (ص 82 - 108) زير عنوان فى تحمل الحديث و طرق نقله آورده ايم . مامقانى نيز به طور مفصل سخنان اهل فن را در اين مورد در كتاب مقباس الهداية ، ص 95 - 102 آورده است .
در مدينه و اطراف آن سه قبيله از يهود سكوت داشتند: يهود بنى قرطظه و يهودبنى النضير كه در خارج از مدينه بودند و يهود بنى قينقاع كه در كنار مدينه بوده و قلعه آنها به حكم يكى از محلات شهر محسوب مى شد نمايندگان آن سه طائفه به نزدحضرت آمده وپيمان تعرض بستند. از نقله چنين برمى آيد كه اين كار در اولين ماه سال اول هجرى صورت گرفته است .مؤيد اين احتمال آن است كه يهود پيوسته اهل احتياط بوده و در كارهاى زندگى روى شيطنتى كه دارند بسيار دقت به خرج مى دهند.
اعيذك باللّه يا اخى ان تكون غدا المصلوب بالكناسة ، ثم ارفضت عيناه و سالت دموعه ،ثم قال : اللّه بيننا و بين من هتك سترنا و جحد حقنا و افشى سرنا و نسبنا الى غير جدنا وقال فينا ما لم نقله فى انفسنا.
(( اذا دارالزمان على حروفبسم الله فالمهدى قاماو اذدار الحروف عقيب صومفاقروالفاطمى منى السلاما))و ذكر ففى باب 336 من الفتوحات صفات امامنا المهدى عليه السلام و علامات ظهورهفى قوله ان الله خليفة يخرج من عترة رسول الله صلى الله عليه وآله من ولد فاطمةيواطى اسمه اسم رسول الله و نقله الشيخ سليمان القشبندى فى ينابيع المودة .
و له فى باب 318 و غيره منها كلام فى الرد علىاهل الراءى و القياس كابى حنيفة و اضرابه لا يناسب المقام نقله .
طبرى مورخ اسلامى اقوال مختلفى را درباره ولادت ابراهيم ومحل تولد او مى آورد: برخى گفته اند كه ابراهيم در شهر ((شورش )) متولد شده است .و برخى ديگر شهر ((بابل )) را مكان ولادت او دانسته اند. جمعى ديگر بر آنند كه درشهر ((وركاء)) متولد شده است : ثم نقله ابوه الى الموضع الذى كان به نمرود....بعضى گفته اند: در شهر ((حران )) بدنيا آمده و به اتفاق پدرش به بابل هجرت كرده است .