نعمت ا
جملاتی از کاربرد کلمه نعمت ا
این مجتمع توسط امیر نعمتی طراحی و اجرا شدهاست.
مجلسی چون بهشت پر نعمت باده چون گلاب اصفاهان
چون در آن نعمتم نبود سپاس حق نعمت زیاده شد ز قیاس
از آن چـه خـداى تـعـالى در سوره اعراف و شعراء بيان فرموده ، به دست مى آيد كه قومثـمـود مـردمـان مـتـمـدنـى بـوده اند كه براى سكونت خود قصرها مى ساختند و با شكافتندل كـوه هـا، بـا مـهارت خاصى بنا مى كردند. هم چنين در سوره اعراف آمده است : و...خداشما را در اين سرزمين جاى گير ساخت كه از دشت هاى آن براى ساختن قصرها استفاده كنيدو از كوه ها، خانه ها مى تراشيد و نعمت هاى خدا را به ياد آريد.(179)
براى آنكه ارزش نعمت ظاهر شود، فرض كنيم اگر اين حيوانات نبودند، چه مى شد؟
هر دو جهان مهمان تو بنشسته گرد خوان تو صد گونه نعمت ریختی با میهمان آمیختی
تا به یکی نم که برین گِل زنی لاف ولی نعمتی دل زنی
زر و نعمت اکنون بده کان تست که بعد از تو بیرون ز فرمان تست
هبةالله بن المبارک البغدادی مشهور به شیخ ابوالبرکات از عرفای قرن ششم هجری قمری است. وی در طریقت از مریدان شیخ احمد غزالی و شیخ ابوالفضل بغدادی و جانشین شیخ ابوالفضل بغدادی است و به عنوان قطب نهم بعد از غیبت کبرای امام دوازدهم در سلسلهٔ نعمتاللهی به حساب میآید.
بشر میپرورید و میفزائیدش همی حرمت مهیا میکنید از بهر او هر دولت و نعمت
دیگران او را به نعمت دیده اند نعمت الله را به او بینیم ما
نه چون تو بذل کند هر که نعمتی دارد نه معجزات بود هر کرا عصا باشد
(مـترفين از ماده (ترفه ) به معنى نعمت فراوان يعنى متنعمين و ثروتمندان از خدا بىخبر).
ايـن آيـه عـطـف بـيـان اسـت بـراى كـلمـه (ذكـرا)، و مـمـكـن هـم هـسـتبـدل از آن كـلمـه بـاشـد. پـس مـراد از ذكـرى كـه خـدا نـازلش كـرده ، هـمـانرسـول اسـت و اگـررسـول را ذكـر نـامـيـده ، بـه خـاطـر آن اسـت كـهرسـول وسـيله تذكر است ، خدا و آيات او و راه دعوت به سوى دين حق را يادآورى مى كند،مـنـظـور از رسـول شـخـص خاتم الانبياء محمد (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) است ، و ظاهرجمله (يتلوا عليكم ايات اللّه مبينات )، اين معنا را تاءييد مى كند، و بنابر اين ، مراد ازانـزال رسـول ، بـعـثـت او از نـاحيه عالم غيب ، و ظهور او براى بشر به عنوان رسالت ازنـاحـيـه خـداسـت ، بـعـد از سـال هـا كـه از چـنـيـن نـعـمـتـى بـى بـهـره بـودنـد، واحـتـمال رسيدن به آن را هم نمى دادند، همچنان كه درباره خلقت آهن هم اين تعبير را آورده وفـرمـوده : (و انـزلنـا الحـديـد)، و مـعـلوم اسـت كـه نمى خواهد بفرمايد آهن را از آسمانانداختيم ، بلكه مى خواهد بفرمايد: اين نعمت از ناحيه ما است .
- و اگر بخواهيد نعمت خدا را به شماره درآوريد، نمى توانيد، براستى كه انسان بسيارستمكار و ناسپاس است .
من دعاگوی نعمت اللهم این چنین خوش دعا دعای من است
بارالها! تو واقفى بر اسرار و غير تو تو چه تواند و چه سان از عهده شكر نعمت هايىكه به ملت عزيز ما عطا فرموده اى بدر آيد... پس تو كه شكور و غفورى به همه آنان ،از الطاف خفيه خود مرحمتى فرما و درى از معارف الهيه بر روى همگان بگشا(656)... مندعا مى كنم از خداى متعال مى خواهم كه خداوند ما رابيدار كند... و ما را آشنا كند به وظايفهمين عالم و به وظايف عالم هاى ديگر و ما را از اين ضيافت ، يك حظى به قدرت خودش عنايت كند(657).
فرقانالاخبار از آثار حاج نعمتالله به نثر فارسی است. از نظر ولادیمیر مینورسکی، این کتاب از منابع بسیار مهم و دست اول برای شناخت مرام اهل حق میباشد. مینورسکی در دههٔ چهل شمسی در صدد چاپ و انتشار آن برآمد. اما این کتاب تاکنون منتشر نشدهاست.
بیا چون ما شو ای مه رو نه نعمت جو نه دولت جو گر ابلیس این چنین بودی شه و صاحب علم بودی
و نيز فضلى است كه خدا بر همه مردم كرده ، زيرا با ب ودن ما انبياء، مردم بعد از نسيانمتذكر شده و پس از غفلت از فطريات خود متنبه مى گردند، و با تعليم ما از خطرجهل رهايى يافته و بعد از انحراف و كجى ، مستقيم مى شوند و ليكن بيشتر مردم شكراين نعمت را بجا نمى آورند، و اين فضل خدا را كفران نموده بدان اعتنايى نمى كنند، و بهجاى اينكه با آغوش باز پذيراى آن باشند از آن روى مى گردانند.