معنی کلمه نظام اموزش از دور در فرهنگستان زبان و ادب
نظام آموزش از دور [رایانه و فنّاوری اطلاعات] ← نظام آموزش از راه دور
جملاتی از کاربرد کلمه نظام اموزش از دور
داری سر صلحم که چو پیدا شدم از دور با غیر به رغمم سخن آغاز نکردی
چو بشنید این سخن از شاه، شاپور بدان خدمت زمین بوسید از دور
سواره اى از دور پيدا مى شود... غرق در سلاح است . فرستاده اى از جانب ابن زياد بهسوى حرّ است و نامه اى مهم براى او آورده است . حرّ با صداى بلند كه حسين آن را بشنودمى خواند.
سل از دوران باستان همراه انسان بوده است. قدیمیترین تشخیص بدون ابهام «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» شامل شواهد این بیماری در بقایای گاومیش کوهاندار آمریکایی است که به ۱۷٬۰۰۰ سال پیش باز میگردد. با این حال، مشخص نیست که آیا سل در گاومیش به وجود آمده و پس از آن به انسان منتقل شدهاست یا اینکه از یک جد مشترک انشعاب یافته است. دانشمندان زمانی اعتقاد داشتند که انسان کمپلکس مایکوباکتریوم توبرکلوزیس را از حیوانات هنگام اهلی کردن آنها گرفته است. با این حال، ژنهای مجموعه «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» (کمپلکس مایکوباکتریوم توبرکلوزیس) در انسان با کمپلکس مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در حیوانات مقایسه شدهاند و ثابت شده است که این تئوری نادرست است. هر دو گونه باکتری سل یک جد مشترک دارند که میتوانسته است انسان را در اوایل انقلاب نوسنگی آلوده کرده باشد. باقیماندههای اسکلتی نشان میدهد که انسانهای ماقبل تاریخ (۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح) سل داشتهاند. پژوهشگران پوسیدگی مسلول را در ستون فقرات مومیایی مصری یافتهاند که به ۳۰۰۰–۲۴۰۰ سال قبل از میلاد بازمیگردد. «Phthisis»، یک کلمه یونانی به معنی «مصرف» است که اصطلاح قدیمی برای بیماری سل ریوی میباشد. در حدود ۴۶۰ سال قبل از میلاد، بقراط سل ریوی را به عنوان گستردهترین بیماری در آن زمان شناسایی کرد. افراد مبتلا به سل ریوی تب و سرفه خونین داشتند. سل ریوی تقریباً همیشه کشنده بود. مطالعات ژنتیکی نشان میدهد که سل از حدود سال ۱۰۰ میلادی در میان آمریکاییها وجود داشته است.
در طول زمان مهاجران زیادی به منطقه ورامین جذب شدهاند که برخی از این مهاجران به دلیلهای سیاسی و برخی خود به این منطقه کوچ کردهاند. این مردمان با قومیتهای مختلف همگی مردمان بومی منطقه محسوب میشوند که قبل از دوران معاصر به ورامین آمدهاند.
جهان سالار جم از دور چون دید که شیر آمد، چو کوه از جا بجنبید
در فصل اول حضورش در سپاهان در سال ۲۰۱۰ با کسب ۸ امتیاز در مرحلهٔ گروهی، موفق به صعود از گروهش نشد. در این سال سپاهان در آخرین هفته شکست غیرمنتظرهای را در مقابل تیم حذف شدهٔ العین متقبل شد و با پیروزی الشباب در برابر پاختاکور در دقایق پایانی دیگر بازی آخر گروه، رتبهٔ دوم گروهش را از دست داد و از دور مسابقات حذف شد.
مگر از دور دَیری دید عالی منوّر از چراغ او را حوالی
در مقابل ماهیت تجربی سایر آثار بویی در طول دهههای مختلف، ساعتها سبکی پاپ راک و آرت پاپ ارائه میدهد که یادآور رضایتمندانه در سال ۱۹۷۱ است که سبکها و ایدهآلهایی که پیش از این در کارهای گذشته بویی بررسی شده بود را بیشتر تداعی میکند. اشعار آن خویشتننگر هستند که موضوعاتی مانند فروپاشی روابط و مباحث اضطراب را با جزئیات شرح میدهند. همچنین مضامین آشکارا مسیحی در آن وجود دارد که در طرح روی جلد منعکس شدهاست. طرح روی جلد با الهام از باکره سوگوار، بویی را با موهای کوتاه از دوران زمینی به تصویر میکشد که آرام در آغوش نسخهای جوانتر و با موهای بلندتر از بویی گرفتهاست. عنوان آلبوم در ابتدا رویاپرداز بود.
درآن شب بُد دو چشمم درفشان چون ابر آزاری یکی از فرقت جانان، یکی از دوری مأوی
چه پرسی حالم از دوران غدّار جفا بر من فزون از چون و چندست
خضر اگر همره بود از دوری منزل چه باک وادی مقصود گو هر گام صد فرسنگ باش
زفیض وسعت مشرب ندیدم سختی از دوران که کشتی بی خطر بیرون زبحر بیکران آید
بناهایی تاریخی از دوران پیش از اسلام در منطقه وجود دارد که نشان میدهد در محدودهای که فرض میشود دریاچه قرار داشتهاست، بنایی با بیش از هزار سال قدمت یافت نمیشود در حالی که در پیرامون دریاچه بناهایی با بیش از هزار و پانصد سال قدمت فراوان هستند.
یکی از برانگاشتهها این است که پیر دارمانکور، که آن زمان شانزده سال داشت، مَتَلهای پرآوازهای را که از دور و بریهایش (احتمالا پدر یا دایهاش) میشنید، در دفتری گِرد آورده بود. شارل پرو نیز چون دغدغهٔ حفظ ادبیاتی نو را داشت که دیگر برپایهٔ داستانهای کهن نمیبود، داستانهای پسرش را بازنوشت. بهباورِ شارل دولن، و پس از او شارل مارتیلاوو، شارل پرو موضوعات داستان را به پسرش پیشنهاد داد: این کار آنقدر خوب شده بود که شارل پرو آنها را بهصورتِ داستان درآورد. در دیگر جاها، بهویژه دانشنامهٔ جهانی و دانشنامهٔ لاروس، آمدهاست که شارل پرو نام پسرش را صرفاً هنگام چاپ مَتَلها برگرفته بود.
O اين آيات ، گويا پاسخى به درخواست كفّار سرمايه دار است كه مى خواستند پيامبر، فقرا را از دور خويش براند تا آنان به گرد حضرت آمده و ايمان آورند، خداوند در پاسخ آنان مى فرمايد: نه فقر نشانه ى ذلّت است و نه ثروت نشانه ى عزّت انسان . چنانكه در آيه 28 نيز به پيامبرش فرمود: (واصبر نفسك مع الّذين يدعون ربهم ... )
ايـن احـتـمـال نـيـز در معنى (بالغيب ) وجود دارد كه نعمتهاى بهشتى آنچنان است كه هيچچـشـمـى نـديـده و هيچ گوشى نشنيده و حتى به مغزهاى انسانها، خطور نكرده است ، و بهكـلى از حـس و درك ما غائب است ، جهانى است برتر، وسيعتر و مافوق اين جهان كه ما تنهاشبحى از آن را از دور با چشم جان مى بينيم .
نیست ممکن رامکردن چشمِ جادوی ترا سایه میبوسد زمین از دور، آهوی ترا
دلبر نقاش من دارد رخ چون آفتاب عاشقان را بیند از دور و زند نقشی بر آب
صائم کاشانی در ۱ دی ۱۳۳۱ در شهر کاشان به دنیا آمد. وی از دوران کودکی قریحه ادبی داشت به گونهای که از سال سوم ابتدایی به سرودن شعر روی آورد. وی در دوران پهلوی جوانی اهل ادب بود و از فعالان عرصه شعر و ادب پارسی بهشمار میآمد. صائم در اواخر دوره پهلوی شعرهای روشنگرانهای سرود که موجب دستگیری وی شد.