[ویکی نور] نظام اخلاقی اسلام، تفسیر سوره حجرات اثر آیت الله جعفر سبحانی، تبیین و بررسی گوشه هایی از نظام اخلاقی اسلام می باشد که با توجه به تفسیر سوره مبارکه حجرات، تدوین گردیده است. کتاب، به زبان فارسی و در سال 1349ش، به انگیزه بسط ارزش های اخلاقی و اعتلای فرهنگ اسلامی در جامعه، به نگارش درآمده است. قلم شیوا و بیان رسای نویسنده، باعث زیبایی مباحث مطرح شده و اهمیت و ارزش کتاب شده است. کتاب، با دو مقدمه از نویسنده، آغاز و مطالب، تحت بیست عنوان، مطرح گردیده است. نویسنده بر این باور است که آیات سوره مبارکه حجرات، به تبیین مباحث گوناگون اخلاقی، اختصاص دارد و ارزش هایی نظیر انضباط، متانت، برادری، صلح، وجدان اخلاقی، فداکاری و همچنین ضد ارزش هایی از جمله بدبینی، عیب جویی و شایعه سازی را بیان می کند؛ این آیات، با تأکید بر حفظ ارزش ها، بر نهی از ضد ارزش ها اهتمام دارند. [ویکی نور] نظام اخلاقی اسلام (حقانی). نظام اخلاقی اسلام اثر حسین حقانی زنجانی، کتابی در موضوع علم اخلاق که به زبان فارسی نوشته شده است. کتاب با مقدمه مشتمل بر یک مقدمه از مؤلف و متن است. متن کتاب، فاقد هر گونه باب بندی یا فصل بندی است. مؤلف مطالب کتاب را در بیست و سه بخش (البته بدون ذکر نام بخش) بیان نموده است. در بیان مباحث و مطالب کتاب، محور اصلی قرآن و روایات بوده است. آیات و روایات کامل ذکر شده است و پیرامون آن مقداری شرح و توضیح داده شده است. هم چنین مؤلف، از اشعار و حکایات نیز استفاده نموده است. مطالب کتاب، تحلیل و بررسی مسائل اخلاقی از دیدگاه قرآن، وحی و گفتار پیشوایان دین اسلام است. در حقیقت کتاب، مجموعه ای با ارزش از اخلاق عملی است که در هر جامعه ای برای افراد لازم و ضروری است.
جملاتی از کاربرد کلمه نظام اخلاقی اسلام
نیچه در افسانه خود قانون «قصاص» را به کار بردهاست، زیرا میخواهد همان زردشتی که «توهم یک نظام اخلاقی در عالم را به وجود آورد» به انسانها بیاموزد که خود را از اخلاقگرایی رهایی بخشند. دربارهٔ اسطوره «ابرمرد» هم باید گفت که این اسطوره از پاکترین اعماق اندیشه نیچه برآمده است؛ در عین حال این نامی که نویسنده مدعی است از «خیابان جمع کردهاست» از گوته به او رسیدهاست. (فاوست، اول، ۱، و منظومه مرسوم به «اهدانامه» اشعار). با همه این اوصاف، ارزش هنری زردشت در همهجای آن یکسان نیست.
7- در جستجوی نظام اخلاقی، ایران ـ تهران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
کوروشنامه رمانی سیاسی و با نثری ساده دربارهٔ پرورش و آموزش فرمانروایی آرمانی است که برای فرمانرانی و پیشبرد یک سرزمین با خودسرانگی نیکخواهانه و خردمندانه در برابر بندگانی فرمانبردار و ستایشگر آماده شدهاست. او پادشاهی کوروش را نمونه ایدهآلی از حکومت عادلانه بر مردمی از اقوام و مذاهب گوناگون میداند. به اینگونه او از تاریخ برای بیان چگونگی نظام اخلاقی مطلوب خود برای رشد جامعه استفاده میکند.
فراطبیعت گرایی تقریباً ابتداییترین نظام کامل اخلاقی است که بشر به آن دست یافته. این دیدگاه پایه اخلاقی ادیان بوده است و از دل نظام اخلاقی دینی به فلسفه اخلاق وارد شده است. بسیاری بر آنند که اصولاً فلسفه اخلاق این همان است با اندیشه دینی. هرچند که گزاره مذکور کاملاً مردود است اما گویای اهمیت این ریشه اخلاقیات نیز هست. فراطبیعت گرایی ناظر بر نظریه فرمان الهی است. به این معنا که آن چیزی درست و خوب است که خداوند به آن امر کند و آن چیزی نادرست و شر است که خداوند ما را از آن نهی کند. در نتیجه فراطبیعت گرایی گرایشی است از فلسفه اخلاق که تحت تأثیر فرامین الهی شکل گرفته است.
فردی چون ماکیاولی که زاده عصر رنسانس است، تمام ارزشها ی قرون وسطایی یک نظام اخلاقی مطلق را که به خواست خدا به وجود آمده و برای رسیدن به «بهترین» زندگی تجویز شدهاست، انکار میکند.
فلچر پیشنهاد کرد که بهترین وجه یک نظام اخلاقی مبتنی بر عشق، مفهوم «همسایه خود را دوست بدار» که عیسی مسیح در انجیلهای عهد جدید کتاب مقدس آموزش داده است میباشد. فلچر از طریق اخلاق موقعیتی، در تلاش بود تا «راهی میانه» برای اخلاق قانونی و ضد دیدگاههای نو، که مربوط به این دیدگاه است که مسیحیان به فیض از الزام رعایت قانون اخلاقی رها میشوند، بیابد. فلچر نظریه خود را در مورد اخلاق موقعیتی در کتابهایش: رفتار کلاسیک و اخلاق موقعیت توسعه داد. بنابراین، اخلاق موقعیتی یک نظریه غایتشناختی یا نتیجهگرایانه است، زیرا به نتیجه یا پیامدهای یک عمل مربوط میشود. فلچر پیشنهاد کرد که اهداف هر وسیلهای را توجیه میکنند.
این دانشکده علاوه بر موضوعات سنتی مانند قرآن، حدیث، تفسیر، فقه، کلام و تصوف، موضوعاتی را نیز آموزش میدهد که از جنبههای جامعهشناسی، روانشناسی، فلسفی و تاریخی به مطالعه ادیان میپردازند. در عین حال، اعتقادات، عبادات، نظام اخلاقی و ساختارهای اجتماعی سایر ادیان برجسته جهان - مسیحیت، یهودیت، هندوئیسم، بودیسم، و همچنین علوم اجتماعی و علوم انسانی مانند فلسفه، جامعهشناسی، روانشناسی، چندگانگی فرهنگی آموزش داده میشود.
کلمهٔ دارما در سنت هندو نظام اخلاقی و جهانی ست و مفهوم فضیلت و عدالت و شریعت و قانون و آیین و حتی مذهب و دین را دربردارد.