نشانه گذار
جملاتی از کاربرد کلمه نشانه گذار
در حالی که اکثر بزرگسالان میتوانند به ترتیب در حدود هفت رقم را تکرار کنند، برخی از افراد بزرگنمایی قابل توجهی از دامنه رقم خود تا ۸۰ رقم را نشان دادهاند. این قابلیت با آموزش گسترده در بستر یک استراتژی کدگذاری امکانپذیر است که در آن رقمها در یک لیست گروهبندی میشوند (معمولاً در گروههای سه تا پنج) و این گروهها به عنوان یک واحد تنها (یک تکه) رمزگذاری میشوند. برای موفقیت، شرکت کنندگان باید بتوانند گروهها را به صورت رشتهای از رقمها شناسایی کنند. برای مثال، یکی از افرادی که اریکسون و همکارانش مورد مطالعه قرار دادند، دانش گستردهای از زمان مسابقات را از تاریخ ورزش، در روند کد گذاری تکهها مورد استفاده قرار داد: چندین تکه از این قبیل را میتوان در یک تکه عالی ترکیب کرد و سلسله مراتبی از تکهها را تشکیل داد. به این ترتیب، فقط برخی از تکهها در بالاترین سطح سلسله مراتب باید در حافظه کاری حفظ شوند، و برای بازیابی، تکهها بستهبندی میشوند. به این معنی که قطعات در حافظه کاری به عنوان نشانههای بازیابی عمل میکنند که به رقمهایی که در آنها وجود دارد دلالت میکنند. طبق گفته اریکسون و کینتچ (۱۹۹۵؛ همچنین نگاه کنید به گبت و سیمون، 2000)، تمرین مهارتهای حافظه مانند این، ظرفیت حافظه کاری را گسترش نمیدهد: این ظرفیت انتقال (و بازیابی) اطلاعات از حافظه طولانی مدت است که بهبود یافتهاست.)
در حقيقت اين فرقه در تحقق عدالت اهتمام فراوان داشته اند. مورخان يهودى از اين فرقهبا اعجاب و تحسين ياد كرده اند. فليسين شاله فرانسوى اين فرقه را اشتراكى مذهب مىداند كه در قرن دوم ق .م . حضور داشته و بنيان گذار آن را يوسف و قيلون يهودى معرفىمى كند. اين فرقه در عين حال عابد و زاهد و اهل رياضت و انزوار بوده اند و نسبت بهاجراى مراسم و احكام دين موسى سخت پابرجا بوده اند. آنها ترك دنيا كرده بودند وغالبا در كوهها و غارها بسر مى بردند و كارى جز عبادت و زهد ورزى نداشتند. درزندگى اجتماعى به يك معاش جمعى قائل بودند واموال خود را متعلق به عموم مى دانستند. غسل تعميد نزد ايشان نشانه پاكى و توبه ازگناه شمرده مى شد و در ميان آنن معمول بود.(344)