نبوت در بهائیت

معنی کلمه نبوت در بهائیت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نبوت از اصول اعتقادی اسلام می باشد و در بین تمام فرق و مذاهب اسلامی و ادیان توحیدی امری مسلم و قطعی است.
کلمه نبی، بمعنای سفیری از جانب خداوند در میان بندگان است که برای تدبیر امر معاش و معاد بندگان می آید و انسانی است که از جانب خداوند خبر می دهد. و همچنین کلمه خاتم (به فتح یا کسر تاء) در لغت به معنای آخر و پایان هر چیزی،انگشتر و مهر آمده است.
نبوت در قرآن
قرآن و احادیث قطعی، دلالت دارد که پیامبر اسلام، خاتم پیامبران است و پس از او پیامبر و شریعتی نخواهد آمد و امت اسلامی نیز اتفاق دارند که شریعت اسلام تا قیامت ادامه دارد؛ قرآن در این باره می فرماید: «ما کان محمد ابا احد من رجالکم ولکن رسول الله وخاتم النبیین:» محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست ولی فرستاده خدا و خاتم پیامبران است. واژه خاتم (به فتح یا کسر تاء) دلالت دارد که باب نبوت، ختم شده و مهر خورده است و این مهر، شکسته نخواهد شد و پیامبر دیگری نخواهد آمد؛ چنان که هم خانواده های واژه ختم در قرآن، همچون نختم، مختوم و ختام، به همین معناست؛ یعنی بر پایان رسیدن و مهر کردن و نهایت یافتن دلالت دارد.
نبوت در روایات
در احادیث مختلفی اشاره به خاتمیت پیامبر اسلام شده است که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. ۱. به عنوان نمونه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم فرمود: «انا اول الانبیاء خلقا و آخرهم بعثا» ؛ یعنی من از نظر خلقت و آفرینش اولین پیامبر هستم و از نظر بعثت و رسالت آخرین آنها هستم. ۲. یکی دیگر از احادیث،حدیث منزلت است که پیامبر بارها به امیرالمؤمنین فرمود: «انت منی بمنزلة هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی» یعنی نسبت تو به من مانند هارون است به موسی با این فرق که پیامبری بعد از من نیست. این حدیث شریف به روشنی ختم نبوت را بیان نموده است.
نبوت از دیدگاه بهائیان
...

جملاتی از کاربرد کلمه نبوت در بهائیت

6. ترتيب فصول و عناوين فصول و زيرفصلها با توجه به پيوستگى لازم بين مباحثنبوت و مطالب موجود در آثار ايشان ، فراهم گشته است ؛ و از آنجا كه حضرت امام (ره )كتاب جداگانه اى درباره نبوت در همه ابعاد آن تاءليف نكرده اند، بلكه به تناسبزمان ، مكان و موضوع ، در كتابها و بيانهاى مختلف به آن پرداخته اند. انتخاب مطالب ونظم و ترتيب اين مجموعه بنابر نظر گردآورندگان بوده است .
در خبر شريف نبوى (ص ) كه مى فرمايد: ((كنت نبيا و آدم بين الماء و الطين ))(41)مراد از نبوت ، نبوتى كه به معنى اخبار و انباء از احكام باشد نبوده است ، براى اينكهبه ضرورت اجماع مسلمين ، اين نبوت از حضرت بعد ازچهل سالگى داشته ، و كسى نمى تواند خلاف اين را بگويد، و مسلم است كه نبوت بهمعنى انباء تا چهل سالگى مطرح نبوده است ، پس (براى تفسير حديث ) بايد خلاف ظاهرمرتكب شد و اگر بنابر ارتكاب خلاف ظاهر باشد چه داعى دارد كه نبوت در حديث فوقبه غير آنچه ما مى گوييم تاءويل شود؟
گرچه بعضى از مفسران ، وحى را از قرآن ، و هر دو را از نبوت در اينجا جدا كرده اند وبه صورت سه تفسير بيان داشته اند، ولى ظاهر اين است كه همه به يك حقيقت بازميگردد.
مؤ لف : و در اين معنا روايات ديگرى است . و مراد از معاينه و مشاهده ملك - به طورى كهدر روايات ديگر آمده - نازل شدن ملك و ظهورش براىرسول و سخن گفتنش با او و رساندن وحى است به او كه ما بعضى از اين روايات را درابحاث نبوت در جلد دوم اين كتاب نقل كرديم .
محققان از آغاز قرآن‌شناسی در قرن ۱۹، منبع این جزئیات تازه را میدراش، میشنا، تلمود و کتب مشکوک مسیحی و یهودی دانسته‌اند؛ مثلاً داستان سخن گفتن عیسی در گهواره مطلبی است که در انجیل‌های عهد جدید نیست اما در کتب مشکوک وجود دارد. ظاهراً قرآن از شباهت موجود آگاه است زیرا «اهل ذکر» را دعوت می‌کند تا به درستی پیام محمّد گواهی دهند و این، در کنار اشاره‌های گذرا، مشخص می‌کند که مخاطبان قرآن با مطالب مشکوک مسیحی و یهودی آشنا بوده‌اند. برخی مثل داستان‌های هود و صالح ارتباطی به کتاب مقدس ندارند و به عنوان شاهدی به اینکه نبوت در انحصار یهودیان نیست، یاد شده‌اند.
اگـر رسـيـدن بـه مـقـام عقل و نبوت در كودكى ، شگفت انگيز است ، سخن گفتن در گهوارهآنهم از كتاب و نبوت ، شگفت انگيزتر است .
هر كس قرآن را ختم كند [ يا: بخواند، يا حفظ كند ]، گويى كه نبوت در وجود او گنجاندهشده است ، با اين تفاوت كه به او وحى نمى شود.
معناى نبوت در حديث ((كنت نبيا و آدم بين الماء والطين ))