موعود در اسلام و بهائیت

معنی کلمه موعود در اسلام و بهائیت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] میرزا حسین علی نوری از پایه گذاران بهائیت می دانست که برای اثبات مدعای خود نیاز به اثبات موعودی دروغین می باشد و این در شرایطی است که فردی به نام سید علی محمد شیرازی این داعیه را مطرح و گذشته از پراکندگی در عقیده اش، خود را آن موعود معرفی می کند.
سید علی محمد در روز اول محرم ۱۲۳۵ هجری در شهر شیراز متولد شد. پدرش سید محمدرضا و مادرش فاطمه نام داشتند. چند سالی به مکتب رفت و علوم ابتدایی متداول را نزد ملائی شیخی مذهب به نام شیخ محمد عابد آموخت. تفکرات این استاد شیخی مقدمهای برای ادعایی بزرگ در زندگی علی محمد باب ایجاد کرد. وی در جوانی به همراه دائیش در بوشهر به تجارت پرداخت و در آن مدت کارهای عجیب و غریبی نیز از وی سر می زد، همچون به روی پشت بام رفتن و در ساعات گرم بوشهر ، نگاه به خورشید کردن و با آن سخن گفتن و این رویه سید، تا آنجا پیش رفت که مردم بوشهر گمان کردند که علی محمد، خورشید پرست شده است. او از همان دوران دچار مشکلات روانی گردید که سرانجام به جنون ادواری وی انجامید و این جنون وی را به ادعاهای مختلفی وادار کرد و این ادعاها عامل فتنه هایی گردید و دولت وقت نیز که خاموشی فتنه ها را جز به اعدام باب ندید، سرانجام در تاریخ ۲۸ شعبان ۱۲۶۶ هـ ق پرونده او را مختومه کرد.( اعدام علی محمد باب در منابع بسیاری از این فرقه وارد شده است که از آنها می توان به اشاره نمود.)
ادعاهای علی محمد باب
ادعاهای علی محمد باب عبارتند از: بابیت و نیابت خاصه حضرت صاحب الزمان (عجّل الله فرجه الشریف) ، ادعای قائمیت و موعود بودن، ادعای نبوت و پیامبری، ادعای الوهیت و ظهور خدا، با نگاهی گذرا به این ادعاها یک سوال فقط در ذهن خواننده نقش می بندد و آن اینکه این علیمحمد شیرازی بالاخره کیست؟ یا بهتر بگوئیم چیست؟ ابوالفضل گلپایگانی مبلغ و نویسنده یکی از مهمترین کتب استدلالی در بهائیت، استاد جعل ، دروغ و مغالطه در مورد علی محمد باب سخنی دارد که البته بهائیان خود از این سخن چیزی نمی فهمند، او می نویسد: ظهور قائم موعود، ظهور مقام ربوبیت و شارعیت است نه مقام وصایت و تابعیت. طبق گفته گلپایگانی او خدا و دارای مقام شارعیت است یعنی دین جدیدی آورده است در حالی که همزمان، همان قائم موعود هم هست. آری، جمع بین موعود قائم، با خدای صاحب شریعت ، فقط و فقط از ابوالفضل گلپایگانی ساخته است. لذا لازم است ابتدا به علائم و نشانه های موعود حقیقی و مورد اعتقاد شیعیان اشاره و سپس به معرفی موعود دست ساز روسی بپردازیم.
موعود حقیقی
ابتدای بحث ذکر این نکته لازم و ضروری است که علائم و مشخصاتی که در سایر ادیان برای آن نجات دهنده بزرگ ذکر شده، در مورد مهدی ، موعود اسلام، یعنی فرزند بلافصل امام حسن عسکری (علیه السّلام) نیز قابل انطباق است؛ زیرا می توان او را از نژاد ایرانی شمرد، چرا که مادر حضرت سجاد (علیه السّلام) که جد امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) است، یک شاهزاده ایرانی به نام شهربانو ، دختر یزدگرد ، پادشاه ساسانی بود. همچنین می توان گفت او با بنی اسرائی ل نسبت دارد؛ زیرا بنی هاشم و بنی اسرائیل، هر دو از نسل ابراهیم خلیلند. بنی هاشم از نسل اسماعیل و بنی اسرائیل از نسل اسحاق اند. با عیسویان نیز نسبت دارد؛ زیرا مادر حضرت صاحب الامر (عجّل الله فرجه الشریف) یک شاهزاده رومی به نام نرجس بوده که به صورت شگفت انگیزی خود را به امام حسن عسکری (علیه السّلام) می رساند.
شناخت مصلح
...

جملاتی از کاربرد کلمه موعود در اسلام و بهائیت

اما نفاق هم بر تفاوت آمد: نفاقی است در اسلام و نفاقی است در کفر.
جهادگرایی یا جنبش جهادی یک نوواژه قرن بیست و یکمی است که در جهان غرب برای توصیف جنبش‌های ستیزه‌جویی به کار می‌رود که تصور می‌شود در جنبش‌های نظامی در اسلام و اسلام‌گرایی ریشه دارند و موجودیت فرهنگ غربی را تهدید می‌کنند. تعریف دقیق این لفظ سخت توصیف شده چرا که نوواژه‌ای متأخر است و معنای واحد و عموماً پذیرفته شده‌ای ندارد.
بدانيد كه جدم معاويه بنا حق با على ع جنگيد و شما مردم شام جاهلانه از از پيروى كرديدو ياريش داريد تا زمام حكومت را در دست گرفت و به هدف رسيد اما اكنون معاويه در خانهقبر تنها به سر مى برد و نتايج كردارش ‍ را مى بيند على - عليه السلام - از همگانشايسته تر است . هم از جهت خويشاوندى با پيامبر - صلى الله عليه وآله - و هم از نظرسبقت در اسلام و شجاعت و علم .
چه تو را دانا گردانيد به اين كه چه بر ضرر و چه بر نفع من است ؟ لعنت خدا و لعنت ونفرين لعنت كنندگان بر تو باد اى متكبر متكبر زاده ، منافق پسر كافر! سوگند به خدادر كفر يك مرتبه اسير شدى و در اسلام و حسب و بزرگى تو را يكى از اين دو اسيرنجات نداد. مردى كه قوم خود را به شمشير راهنما باشد و ايشان را به مرگ سوق دهد،سزاوار است نزديكان ، دشمنش بدارند و بيگانگان ، به او اطمينان نكنند.
فولتس بر نقش مهم ایرانیان در تاریخ جهان، به‌ویژه در حوزهٔ ادیان، تأکید دارد. او همچنین در اخلاق زیست‌محیطی و حقوق حیوانات در اسلام و دین زرتشتی نوشته‌است.
مقداد از سابقين در اسلام و از مجاهدين بزرگ است كه در جنگها شركت جسته ، حكم بنكيسان را وى اسير و دعوت به اسلام نمود.
حضرت همچنين اشاره فرمودند كه در اسلام و كفر اسير شده است . اما سبب اسيرى او درزمان كفر آن بود كه چون قبيله مراد پدرش را كشتند، با لشكرى به خونخواهى پدر رفتو در آن جنگ مغلوب و اسير گرديد و در آخر سه هزار شتر فدا داده ، خود را از اسارتنجات داد. پس از آن با هفتادهزار مرد از كنده خدمت حضرترسول مشرف شده ، اسلام را پذيرفت . اما بعد از وفات پيامبر (ص ) مرتد شد.
((در مصرف بيت المال ، بين مردم بخاطر شرافت يا سابقه بيشتر در اسلام و يا دانش وزهد، فرقى نبايد گذاشت ، و شيوه على عليه السلام همين بود كه بيتالمال را بطور مساوى قسمت مى كرد، ابوبكر نيز همين روش را داشت ، حتى به افرادى كهحاضر نمى شدند نيز به همان اندازه مى داد، ولى عمر دسته اى را بر دسته ديگربرترى مى بخشيد. آنگاه اضافه مى كند: دليل بر تقسيم بيتالمال بطور مساوى اين است كه اسم ((بيت المال )) مطلق است وشامل همه مردم مى شود، و هر كسى از هر طبقه اى باشد، در اين جهت هيچگونه امتيازى ندارد،و برترى دادن بعضى بر بعضى ديگر جايز نيست ، زيرا برترى دادن نياز بهدليل دارد و در اينجا دليلى براى برترى دادن اشخاص وجود ندارد)).
قادری از جمله افراد اثرگذار بر ادبیات علوم سیاسی در ایران بوده است از او تاکنون ۱۹ کتاب و ۴۷ مقاله در زمینه‌های علوم سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام و ایران به زبان فارسی منتشر شده است.
پس از قتل عثمان در سال 35 هجرى مسلمانان اعم از مهاجر و انصار از امام على بن ابىطالب (ع ) خواستند تا در امر خلافت با آن حضرت بيعت كنند. امام على (ع ) بيعت را بهشرط حضور در مسجد و رضايت عموم مردم پذيرا شد و بزرگانى از مهاجر و انصار درسبقت و حسن سابقه على (ع ) در اسلام و پايگاه والا و بى همتاى او در ديانت و دانش در بيناصحاب نخستين پيامبر سخنانى رسا سر دادند.
عفت شریعتی در سال ۲۰۰۶ برابر با ۱۳۸۵ شمسی از سوی جمهوری اسلامی ایران جهت نطق در مقر سازمان ملل متحد در ژنو حاضر شد و سخنرانی با موضوع حقوق بشر در اسلام و ایران را به دلیل ایجاد مشکل در سیستم ترجمه فارسی اجلاس، به زبان عربی ایراد نمود.