موضوع کردن

معنی کلمه موضوع کردن در لغت نامه دهخدا

موضوع کردن. [ م َ ک َ دَ ]( مص مرکب ) کم کردن. وضع کردن. کسر کردن. در کردن. منها کردن : طلب خود را از دریافتی من موضوع کرد، یعنی منها کرد و برداشت و کم کرد. ( از یادداشت مؤلف ).
- موضوع کردن از ؛ افکندن از. بیرون کردن از. کم کردن از. جدا کردن از. طرح کردن از. استثنا کردن از. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه موضوع کردن در فرهنگ فارسی

کم کردن ٠ وضع کردن ٠

جملاتی از کاربرد کلمه موضوع کردن

بطور کلی می توان گفت این مقاله به دنبال تحلیل کردن یک موضوع خاص است. معمولا مقالات تحلیلی روی یک موضوع بیشتر تمرکز می کنند. مقالات تحلیلی معمولا روی کتابها و شعرهای نوشته شده متمرکز می شوند. برای مثال: چگونه تم های خاص خود را در داستان ارائه می کنند و یا چگونه استعاره ی استفاده شده در شعر، مفهوم معینی را برای شعر بیان می کند. به طور خلاصه، این نوع مقاله نیاز دارد تا شما به بخش های ریز موضوع توجه نمایید تا بتوانید مسائل و نکات بزرگتر را واضح تر ببینید.
جکمن پس از آن در مصاحبه‌هایش بیان داشت که این فیلم آخرین حضور او در نقش ولورین است و چنین گفت که «فکر می‌کنم با توجه به فیلم‌نامه اکنون زمان مناسبی برای ترک گفتن این نقش است و البته یکی از دوستانم هم در قانع کردن من برای این تصمیم بسیار نقش داشت. او گفت موضوع لزوماً فقط خداحافظی در اوج نیست بلکه بهتر است تا زمانی نقشی را ادامه دهی که مطمئن باشی هنوز جای کار دارد تا تو را به ادامه سوق دهد.» سرانجام وقتی از وی سؤال شد آیا هرگز تمایلی به ادامهٔ این نقش ندارد؟ پاسخ داد، اگر شخصیت ولورین وارد دنیای سینمایی مارول می‌شد، ایفای نقش را ادامه می‌داد.
فیفا پس از تصمیم بحث برانگیز برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ در سه قاره (آفریقا، اروپا و آمریکای جنوبی) شرایط میزبانی را به آسیا یا اقیانوسیه محدود کرد. ناظران این موضوع را به‌عنوان هموار کردن مسیر برای عربستان سعودی برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ با کاهش قابل توجه پیشنهادهای میزبانی رقیب بالقوه توصیف کردند. جیانی اینفانتینو ، رئیس فیفا، همچنین روابط قوی با سلمان بن ابراهیم آل خلیفه ، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، که از پیشنهاد عربستان سعودی حمایت کرده است، دارد.
مهم‌ترین موضوع مورد بررسی توسط مولر، ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه و افراد وابسته به آن بوده‌است. روسیه از طریق نفوذ در سرورهای کمیته ملی دموکرات و هک کردن جی‌میل افراد نزدیک به هیلاری کلینتون و نیز با استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای اثرگذاری بر نتیجه انتخابات تلاش کرده‌است.
چون استاندارد کردن تعداد و شکل حروف و اعداد و علامات در ماشین‌های تحریر فارسی ضروری بود در سال ۱۳۵۲ کمیسیونی از نمایندگان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و برخی اشخاص ذی‌علاقه و خبره تشکیل شد و پس از بررسی‌های جامعی که دربارهٔ این موضوع به عمل آوردند تصمیم گرفتند که اولاً حداقل تغییرات ممکن را در ترتیب حروف و اعداد و علامات به عمل آورند تا تایپیست‌هایی که به حروف سابق عادت کرده‌اند دچار سردرگمی نشوند و تعویض سنگین ماشین‌های تحریر موجود به مردم و دولت تحمیل نشود و همچنین حروف، علامات و اعداد در ماشین‌های تحریر فارسی از نظر تعداد، شکل و ترتیب، استاندارد شوند تا کلیه ماشین‌های تحریر که به صورت تجاری وارد کشور می‌شوند از جهات مذکور یکنواخت گردند که در نهایت استاندارد صفحه کلید ایزیری ۸۲۰ شکل گرفت.
در روان‌شناسی، درونی کردن نتیجه استدلال ذهن خودآگاه دربارهٔ یک موضوع خاص است. موضوع درونی است و توجه به موضوع نیز درونی است. درونی‌سازی آرمان‌ها ممکن است پس از تغییر دین یا به‌طور کلی‌تر در فرایند تبدیل اخلاقی صورت گیرد. درونی‌سازی مستقیماً با یادگیری در یک جاندر (یا کسب‌وکار) و یادآوری آموخته‌ها مرتبط است.
در تمام این چند روز گروه‌های سیاسی از اظهار نظر مستقیم در مورد موضوع حجاب پرهیز می‌کردند یا آن را موضوعی فرعی قلمداد می‌کردند. از جمله اسلام کاظمیه نویسنده منسوب به گرایش چپ که در مقاله‌ای در روزنامه کیهان مورخ ۲۱ اسفند، ضمن انتقاد از عمده کردن مسئله زن و حجاب، آن را امری روشنفکرانه و دور از نیازهای واقعی جامعه آن روز ایران خواند.
جیل (اوون ویلسون) به همراه همسر و پدر و مادرزنش به پاریس سفر می‌کند و شدیداً تحت تأثیر شهر و زیبایی‌هایش قرار می‌گیرد. اما همسرش، اینز (ریچل مک‌آدامز) و بقیهٔ خانواده، چنین احساسی ندارند. همزمان، جیل به فکر کار کردن روی رمانش با موضوع نوستالژی است.
سکس تلفنی ممکن است اشکال مختلفی داشته باشد: صداهای تحریک کننده جنسی، پیشنهادها و درخواست‌های جنسی، داستان‌ها و تعریف کردن خاطرات جنسی، بحث در مورد موضوعات شخصی و حساس یا حس علاقه به طرف مقابل.
در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۰ میلادی امینم قرار بود کنسرتی در استادیوم اسکایدوم شهر تورنتو اجرا کند. جیم فلاهارتی دادستان کل انتاریو باور به این بود که که کانادا باید اجازه ورود امینم را ندهد. او گفت: «من نمی‌خواهم آدمی به کانادا بیاید که از خشونت دفاع می‌کند». فلاهارتی ادعا می‌کند سروده‌های ترانه «میکشمت» او را منزجر کرده بود». طرفداران امینم استدلال کردند که این موضوع شامل آزادی بیان می‌شود و نباید بدون در نظر گرفتن آزادی بیان دربارهٔ آن تصمیمی گرفته شود. مایکل برایانت نماینده دیگر کانادا معتقد بود که آنان باید به امینم اجازه اجرا دهند و بعد از آن او را به علت ترویج خوشنت دستگیر کنند. در مقاله ای در روزنامه گلوب اند میل رابرت اورت گرین نوشت: «توهین کردن کار امینم است». هرچند در آخر به امینم اجازه ورود به خاک کانادا داده شد.