موضوع له

معنی کلمه موضوع له در لغت نامه دهخدا

موضوع له. [ م َ عُن ْ ل َه ْ ] ( ع ص مرکب ،اِ مرکب ) اصطلاح منطق ، معنایی که لفظ در مقابل آن وضع شده است. ( یادداشت لغت نامه ). رجوع به موضوع شود.

معنی کلمه موضوع له در فرهنگ فارسی

در منطق واصول بمعنایی گفته می شود که آنرا واضع بازائ لفظ قرار داده است و آنرا ما وضع له نیز می گویند با معنایی که بر اثر وضع از گویند یا معنایی که بر اثر وضع از لفظ فهمیده می شود .
اصطلاح منطق معنایی که لفظ در مقابل آن وضع شده است ٠

جملاتی از کاربرد کلمه موضوع له

هرد با شهادت در مورد یک حادثه بعدی در مارس ۲۰۱۵، با اظهارات تراویس مک گیورن مبنی بر پرتاب قوطی ردبول به سمت دپ مخالفت کرد، در عوض اظهار داشت که دپ قوطی را به سمت خواهرش ویتنی پرتاب کرده بود که سعی داشت مداخله کند. هرد شهادت داد که پس از اینکه دپ قصد داشت خواهرش را بزند، او را مشت کرده‌است. هرد همچنین در مورد حادثه‌ای در دسامبر ۲۰۱۵ شهادت داد و مدعی شد که دپ «او را کوبیده» و در حالی که فریاد می‌زد که از او متنفر است «با مشتش به پشت سر او» ضربه‌زده‌است. هرد اظهار داشت که او «واقعاً ساکت شده» و فکر می‌کرد که دپ «همین الان او را می‌کشد و حتی متوجه این موضوع نمی‌شود.» او همچنین دپ را متهم کرد که در کریسمس به او تجاوز کرده‌است.
و چون نیت معلوم شد طهارت بر دو نوع است: ظاهر و باطن. اما طهارت باطن به شناخت حق تعالی راست آید. اما طهارت ظاهر به آب حاصل شود در وقت وجود آب و به خاک حاصل شد در وقت او. ذکر گفتن و اعضاء وضو را شستن و از سه بار ناگذشتن. رسول گفته است هر که بیش از سه بار آب خرج کند در هر موضوع که بوده است ظلم کرده است. شرایط و ارکان او معهود و معلوم است. از شرح آن مستغنی ایم. و بر اثر آن طهارت دل از حب دنیا به جای آوردن واجب است.
بعد از ساخت چند فیلم در موضوعات گوناگون از جمله: «پادشاهی بهشت»، «گانگستر آمریکایی» و «یک مشت دروغ» دوباره در سال ۲۰۱۰ راسل کرو همکاری جدید را آغاز کرد و فیلم «رابین هود» را کارگردانی کرد. رابین هود فیلم افتتاحیه جشنواره کن شد.
وی همچنین از تصویری که از ولی‌الله فلاحی در فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا ارائه می‌شود نیز به شدت انتقاد کرد و گفت شخصاً به کارگردان گفته است این تصویر فرمانده او نیست و این موضوع او را به گریه انداخته است.
موضوع حد پایین در جلسه مجمع عمومی سال ۲۰۰۶ اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی مورد بحث قرارگرفت. پس از بحث بسیار و یک پیشنهاد مردود، اکثریت افرادی که در جلسه باقی ماندند برای رسیدن به یک توافق رای‌گیری کردند. مجمع رأی به این تعریف برای سیارات منظومه شمسی داد:
وی مقالات زیادی در نشریات روسیه چاپ کرده و شش کتاب در موضوع دین و فلسفه اسلامی نوشته است. شناخته شده‌ترین کتاب او "آزادی اسلام" است که برخی جامعه‌شناسان، مانند بوریس کاگارلیتسکی مضمون این کتاب را "مقاومت با سیستم جهانی ظلم و بی‌عدالتی" دانسته‌اند.
يـا آنـكـه مـراد از خـيانت همان معناى متعارف آن باشد، و از شدت اهميت آن آنرا تخصيص بهذكـر داده انـد. گـويـى تـمـام حـقـيـقت ورع اجتناب از خيانت در امانت است . و اگر كسى اخبارمعصومين ، عليهم السلام ، (را) در موضوع رد امانت و اجتناب از خيانت ملاحظه كند، مى فهمدكـه ايـن مـعـنى چه قدر در نظر شارع مقدس اهميت داشته ، علاوه بر آنكه قبح ذاتى آن برهـيـچ عـقـلى مـخـفـى نـيـسـت ، و خـائن را از زمـره جـنـس انـسانى بايد خارج شمرد و ملحق بهارذل شياطين نمود. و معلوم است كسى كه به خيانت و نادرستى در بين مردم معرفى شد، دراين عالم نيز زندگانى بر او سخت و ناگوار خواهد شد.
معلم نبايد به دانشجو اجازه دهد كه در دو فن و يا بيشتر - البته در صورتى كه قدرتضبط و آموختن همگى آنها را دارا نباشد - خود را سرگرمتحصيل سازد. او بايد درسهائى را كه از لحاظ اهميت در درجه نخست قرار دارند بر سايردروسى كه در درجه دوم اهميت قرار دارند مقدم دارد. و ما ان شاء الله در بحثهاى آتيه باتفصيل بيشترى راجع به اين موضوع گفتگو مى كنيم .
بنابراين ،((احباط)) به معناى نابود شدن اعمال صالح ، توسطاعمال بد و يا طاعت به وسيله معصيت ، مطلبى است واضح البطلان و احتياجى به بحثندارد مهم اين است كه موضوع و محمول قضيه به نحو صحيح وكامل تصّور شود، كه در اين صورت ، تصديق آن حتمى است و شايد آن عدّه از معتقدان كه((احباط)) را به معناى مزبور تعريف كرده اند، مرادشان اينها نبوده و در اين مورد تسامحكرده اند؛ پس ((احباط)) را به نحوى بايد تصوير نمود كه امكان ذاتى داشته باشد ازقبيل :
در دیدار دوجانبه سران اردن ـ عربستان در مارس ۲۰۱۷، موضوع کمک‌های عربستان سعودی به اردن برای حل مسائل پناهندگان سوری بحث شد، زیرا شرایط اقتصادی اردن به خاطر قبول حدود ۵/۱ میلیون پناه‌جوی سوری فشار زیادی را بر اقتصاد کشور اردن وارد می‌کند.
هست روی سخن در این موضوع سوی اهل دقایق و عرفان
مولفان كوشيده اند خوانندگان را از واقعيات موجود دراسراييل با خبر سازند. اغلب آنان مسلطبه زبان عبرى بوده و تعدادى از آنان نيز بخشىيا تمام دوران تحصيل خود را در موسسات علمىاسراييل گذرانده اند. در متن حاضر از دو روش تحليلى و توصيفى استفاده و سعى شدهاست تا حداكثر اطلاعات و داده هاى آمارى اخذ شده از منابع رسمى ، در آن گنجانيده شود.مؤ لفان ، زمان حاضر را مدنظر قرار داده و از پرداختن به گذشته جز در حد ضرورت وبه اقتضاى موضوع مورد بحث خوددارى نموده اند.