مقدم طبیعی

معنی کلمه مقدم طبیعی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مقدم طبیعی، به معنای مقدم در قضیه شرطیه متصله است.
قضیه ای را که جزء اول شرطیه متصله باشد مقدم و جزء دوم آن را تالی متصل و در شرطیه منفصله جزء اول را مقدم و جزء دوم آن را تالی منفصل می نامند، منتها وجه نام گذاری آن ها در شرطیه متصله به طور طبیعی است. ولی در منفصله جعلی و قراردادی است چون هر کدام از دو جزء، اول قرار داده شود، مقدم و دومی تالی می شود. از این جهت مقدم را در متصله، مقدم طبیعی می گویند و در منفصله مقدم وضعی می گویند.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منبع ذیل استفاده شده است: • شیرازی، قطب الدین، درة التاج (منطق).

جملاتی از کاربرد کلمه مقدم طبیعی

حسن روحانی در نخستین گفتگوی تلویزیونی (۱۹ شهریور ۱۳۹۲) گفت، ۱+۵ از ما خواسته که مذاکرات را آغاز کنیم و من به عنوان اولین قدم مشخص کردم که مسئول مذاکره‌کننده با ۱+۵، وزارت امور خارجه است. در واقع ما مقدمات این مذاکرات را آماده کردیم و برای گفتگوی جدی با دنیا آماده‌ایم. ما بر اساس حقوق خود طبق مقررات بین‌المللی و ان. پی. تی (پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) عمل می‌کنیم و هیچ‌کس نمی‌تواند ملت ایران را از حق غنی‌سازی در خاک خود محروم کند، البته این غنی‌سازی با شرط صلح‌آمیز بودن و قرار داشتن تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود. ما آماده‌ایم که نگرانی‌های دنیا را برطرف کنیم. چارچوب فعالیت‌های ما مقررات بین‌المللی است و اگر طرف مقابل اراده جدی داشته باشد مسئله هسته‌ای در زمانی نه چندان طولانی قابل حل خواهد بود. من هیچ وقت بدبین نبودم و شرایط دولت جدید به نحوی است که حتماً نباید بدبین باشیم، چون اراده کافی وجود دارد و همچنین در طرف مقابل شیوه مناسب منطقی قوی نیز وجود دارد، پس اگر طرف مقابل هم اراده جدی داشته باشد، در جهت حل مسئله حرکت خواهیم کرد. حسن روحانی می‌گوید در مسئله هسته‌ای باید بازی برد برد را پیگیری کنیم، طبیعی است کسی که بازنده باشد تحمل نمی‌کند و کار را ادامه نمی‌دهد. پس برای ادامه کار و برای بازی برد برد آمده‌ایم که شروع کار در نیویورک خواهد بود و وزیر خارجه ملاقات‌هایی را با وزرای مربوطه خواهد داشت و بنده هم ملاقات‌هایی را با برخی وزرای ۱ + ۵ که درخواست داده‌اند، خواهم داشت.
(ایراد داوکینز به تمثیل هویل این است که «این مدعی، مقدمات انتخاب طبیعی را بر هم نمی‌زند.»؛ زیرا سبب تکامل حیات، انتخاب طبیعی بوده نه بخت و اقبال؛ و اگر اشکال کنند که انتخاب طبیعی همان تصادف است یا اینکه خالق انتخاب طبیعی چه کسی بوده، معلوم می‌شود که اصلاً آن را درک نکرده‌اند.)