مقتل نگاری قرن چهاردهم

معنی کلمه مقتل نگاری قرن چهاردهم در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در صد سال اخیر نیز مقتل نویسی همچنان کانون توجه مورخان و نویسندگان مسلمان، به ویژه ایرانیان، بوده است. البته ویژگی برجسته نگاشته های این عصر، آن است که در کنار برداشت تراژیک و عاطفی و احساسی که هم میراث نگاشته های گذشته است و هم مقتضای این واقعه بزرگ، برداشت سیاسی از حرکت امام (علیه السّلام) و توجه به بعد ظلم ستیزی واقعه عاشورا، نیز محل تاکید گروهی از نویسندگان و مورخان تاریخ عاشورا قرار گرفته که یکی از مهمترین عوامل این اقبال، درگیر شدن شیعیان با سیاست و در نتیجه، مبارزه و ظلم ستیزی آنان با حاکمان وقت بوده است. به تعبیر دیگر، در این قرن نگاشته های مربوط به این واقعه، متاثر از شرایط و مقتضیات حاکم، به ویژه جنبش عدالت خواهی و مشروطه طلبی - که روح بیداری و آزادمنشی را در ایرانیان دمید - برداشت سیاسی از واقعه عاشورا را رقم زد و این برداشت، به ویژه در محافل مذهبی تجددخواه و نوگرا، جایگاه خاصی یافت و از آن زمان تاکنون، این برداشت با برداشت تراژیک یا حزن برانگیز و عاطفی - احساسی از این حادثه، دو قرائت مهم از حادثه عاشورا به حساب می آیند.
به هرتقدیر، در قرن چهاردهم چند اثر مهم درباره تاریخ قیام عاشورا و مقتل سیدالشهدا (علیه السّلام)، نوشته شده است که به سبب اهمیت آنها و توجه اهل منبر و وعظ به آنها، به معرفی و نقد و بررسی اجمالی آنها پرداخته می شود:
← نفس المهموم فی مصیبة سیدنا الحسین
۱. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۴، تحقیق رضا استادی.۲. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۶۰۷.۳. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم و نفثة المصدور، ص۶۹۲، ترجمه محمد باقر کمره ای.۴. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۳۶_ ۳۳۷، تحقیق رضا استادی.۵. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۴۶.۶. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۵۵.۷. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۵۵.۸. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۵۴.۹. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۹۹_ ۴۰۱.۱۰. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۳، ص۲۱۴۸، تحقیق ناصر باقری بیدهندی.۱۱. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۸۲_ ۸۸۵.۱۲. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۸۷_ ۸۸۸.۱۳. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۹۸_ ۸۹۹.۱۴. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۹۹_ ۹۰۰.۱۵. ↑ مجلسی، محمد باقر، جلاء العیون، ص۳۷۴.۱۶. ↑ واعظ کاشفی، روضة الشهداء، ص۴۳۳.۱۷. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۹۷.۱۸. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۹۳۶_ ۹۳۸.۱۹. ↑ مقرم، محمدحسین، مقتل الحسین علیه السّلام، ص۲۸۳.
پیشوایی، مهدی، مقتل جامع سیدالشهداء، ج۱، ص۱۳۸_۱۴۸. رده های این صفحه : تاریخ زندگانی امام حسین | تاریخ نگاری | مقتل پیشوایی | مقتل جامع سیدالشهداء | مقتل نگاری | نهضت عاشورا

جملاتی از کاربرد کلمه مقتل نگاری قرن چهاردهم

داستان فیلم درباره‌ی گروهی از دانشجویان رشتهٔ باستان‌شناسی است که به گذشته و به قرن چهاردهم میلادی سفر می‌کنند تا پروفسور خود را بازیابی کنند. اما در گذشته به دام می افتند.

تاریخ سنگاپور ممکن است مربوط به قرن سوم باشد. شواهد نشان می‌دهد که در قرن چهاردهم میلادی تجارت قابل توجه مهم در سنگاپور وجود داشته‌است. در اواخر قرن چهاردهم، سنگاپور تحت حاکمیت پارامسوارا بوده‌ است که فرمانروای پیشین را به قتل رساند و وی توسط مجاپاهیت یا سیامی اخراج شد. سپس تحت سلطنت مالاکا و سلطان جوهور قرار گرفت. در سال ۱۸۱۹، سر توماس استمفورد رافلز پیمانی را با جوهور بست که به موجب آن انگلیس ها اجازه یافتند بندر تجاری را در جزیره بیابند، که این پیمان منجر به به وجود آمدن مستعمره انگلیس سنگاپور در سال ۱۸۱۹ شد.

از ۱۶۰۰۰ عکسی که از اروپای شرقی گرفته فقط ۲۰۰۰ نسخه آن به آمریکا می‌رسد و بقیه به وسیلهٔ خودش و خانواده‌اش ضبط و نگهداری می‌شود. او در هنگام پیری نیز دست از پژوهش بازنمی‌دارد و در سال ۱۹۵۷ در دانشگاه پزشکی آلبرت انیشتین پژوهش می‌کرده‌است و در سال ۱۹۶۱ به عنوان پروفسور زیست‌شناسی فارغ‌التحصیل شده‌است. رومن در ۷۰_۸۰ سالگی با زنش در منهتن زندگی می‌کرده، تدریس و عکاسی و مطالعه نیز می‌کرده‌است. کلکسیون او شامل بودای قرن چهاردهم چین و ژاپن، میکروسکوپ‌های قدیمی و نقشه‌های قدیمی با ارزش و کتاب هاست.
محمدتقی سپهر سال وفات او را ۱۲۸۰ ضبط کرده‌است که دقیق به نظر نمی‌رسد و ظاهراً او تا اوایل قرن چهاردهم زنده بوده‌است.
جانگمیو معبدی از مکتب کنفسیوس است که به خدمات یادبود پادشاهان و ملکه‌های درگذشته سلسله چوسون اهدا شده‌است. این معبد قدیمی‌ترین معبد سلطنتی مکتب کنفسوس است که تا کنون باقی‌مانده‌است و از قرن چهاردهم تا کنون به اجرای تشریفات مذهبی و آیینی می‌پردازد. چنین معابدی در دوره سومین پادشاهی کره وجود داشتند، ولی فقط معابدی که برای اجرای قوانین چوسون اختصاص یافته بودند، باقی‌مانده‌اند. جانگمیو در سال ۱۹۹۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
در قرن چهاردهم، نیروهای مختلفی همچون جنوایی‌ها، مایورکایی‌ها، پرتغالی‌ها و کاستیلی‌ها برای سیادت بر جزایر قناری، با یکدیگر به رقابت پرداختند. در قرن بعد، مدعیان اصلی کاستیل و پرتغال بودند.

به هر حال ، كشف الكل و اسيد سولفوريك به وسيله ((رازى ))، خدمت بسيار ارزشمندى به دانش طب بوده است .(105) فتيله هاى دو طرفه - كه پيشتر بدان اشارت رفت - تا اواسط نيمه اول قرن چهاردهم هجرى همچنان مورد استفاده بود.

در طول قرن چهاردهم، انگلستان شاهد قحطی بزرگ[و ۶] و مرگ سیاه[و ۷] بود. این اتفاقات حوادثی بسیار فاجعه‌بار بود که حدود نیمی از جمعیت انگلستان را از میان برداشت. در کنار آن، ویران شدن اقتصاد باعث تضعیف نظام سیاسی و یک هَرج و مَرج کامل گردید. ناآرامی‌هایِ اجتماعیِ حاصل از این رویداد در قالب شورش دهقانان[و ۸] در سال ۱۳۸۱ میلادی نمود پیدا کرد. تغییرات اقتصادی، زمینه‌ساز ظهور یک گروه از طبقه مُرفه و اشراف گردید که شروع به اعمال قدرت از طریق سازوکاری نوظهور به نام فئودالیسم حرامزادگی[و ۹] نمودند. دهقانانِ نزدیک به ۱۵۰۰ روستا — در همین زمان — روستاها را ترک نمودند که همین مسئله مسبب تهی‌ شدن این مناطق از سَکَنه گردید. زنان و مردان بسیاری در طلب فرصت‌های جدید به شهرها و شهرستان‌ها سرازیر شدند.
وى اعترافات رجال قرن پنجم تا قرن چهاردهم را نيز ذكر كرده است .
انگلستان در قرن چهاردهم میلادی، هنوز درگیر جنگ‌های صلیبی بود و نشان بند جوراب نشانی صرفاً مسیحی به حساب می‌آید. با این حال تاکنون دو پادشاه از ایران (ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه)، دو سلطان عثمانی و یک امپراتور ژاپن از میان غیر مسیحیان این نشان را دریافت کردند.