معنی کلمه معجزه از منظر کلام جدید در دانشنامه اسلامی
قرآن کریم می فرماید: «قالت رسلهم افی الله شک فاطر السموات والارض یدعوکم لیغفر لکم من ذنوبکم و یؤخرکم الی اجل مسمی قالوا ان انتم الا بشر مثلنا تریدون ان تصدونا عما کان یعبد آباؤنا فاتونا بسلطان مبین » ؛ پیامبرانشان گفتند: «مگر درباره خداوند - پدید آورنده آسمان ها و زمین - تردیدی هست؟ او شما را دعوت می کند تا پاره ای از گناهان شما را ببخشد و تا زمان معینی شما را مهلت می دهد. گفتند: شما جز بشری مثل ما نیستید، می خواهید ما را از آنچه پدرانمان می پرستیدند باز دارید. پس برای ما حجتی بیاورید». همچنین درباره قوم ثمود آمده است: به حضرت صالح گفتند: «ما انت الا بشر مثلنا فات بآیة ان کنت من الصادقین ؛ تو هم مثل ما بشری بیش نیستنی. اگر راست می گویی، نشانه ای بیاور». حضرت صالح (علیه السلام) برایشان ماده شتری آورد: «قال هذه ناقة الله؛ گفت: این ناقه معجزه من است». (در برگردان آیات قرآن کریم از ترجمه استاد محمّد مهدی فولادوند با تغییر اندک استفاده شده است.)
معنای معجزه
تعاریف متفاوتی از معجزه ارائه شده است، اما، تعریفی که به نظر کامل می آید این است که معجزه کاری فوق طاقت بشری است و با عنایت ویژه خداوند، به دست مدعی نبوت، برای اثبات صدق مدعای خویش انجام می گیرد و مطابق با مدعای مدعی نبوت و همراه با تحدی است.معجزه - به این معنا - از دیرباز مورد بحث و بررسی دانشمندان علوم ادیان الهی بوده و هست. دانشمندان یهود معجزه را به عنوان دلیلی بر نبوت خاصه و برگزیده بودن قوم خویش و اندیشمندان مسیحی آن را به مثابه دلیل بر وجود خداوند (به گمان خودشان، الوهیت مسیح (علیه السلام)) و حقانیت دین مسیح مورد بررسی و تحقیق قرار داده اند. فیلسوفان دین تحت عنوان «دلالت حوادث طبیعی بر وجود خداوند» از دلالت معجزه بحث کرده اند. متکلمان مسلمان در مبحث «دلایل نبوت خاصه » و مفسران در مقدمه تفسیر یا ذیل آیات تحدی و آیات مربوط به معجزه، از دلالت معجزه بحث کرده اند و به طور کلی، در این زمینه تلاش های شایان تقدیری انجام شده، اما به نظر می رسد تمام زوایای این موضوع مورد بحث قرار نگرفته است.
مسایل قابل اثبات با معجزه
آنچه با معجزه قابل اثبات می باشد، بر دو قسم است:الف - مسائلی که معجزه بدون واسطه بر آنها دلالت می کند.ب - مسائلی که با ضمیمه کردن برخی مقدمات به معجزه نتیجه گرفته می شود.
معجزه و نبوت خاصه
...