[ویکی فقه] در این جهان گسترده، که با شتاب به سوی دهکده بزرگ جهانی، به پیش می رود و روابط انسان ها بسیار نزدیک شده، تنظیم قوانین حاکم بر روابط ملّت ها و ملیّت ها بس ضروری و دشوار است. ما مسلمانان نیز، از این قاعده جدا نیستیم باید به تنظیم قوانین دینی و شریعت خویش، در زمینه ارتباط با دیگر ملت ها و ملیت ها برآییم. گرچه فقه ما، سرشار از احکام و فروع در این باره است، اما منسجم کردن و به نظام کشیدن و بازنگری، با توجه به شرایط کنونی ارتباطات امری جدید و ضروری است. اگر در گذشته قوانین حاکم بر روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حقوقی مسلمانان با بیگانگان و کافران، مسأله گروهی اندک از مسلمانان بود، اما امروزه مسأله همه مسلمان هاست و باید در سرلوحه پژوهش های فقهی قرار گیرد. در این نوشتار، به گوشه ای از این موضوعِ بزرگ می پردازیم، یعنی روابط اقتصادی مسلمانان با کافران. این بخش از بحث، خود دو شاخه دارد: روابط فردی و روابط دولتی؛ یعنی گاه بحث و تحقیق درباره روابط اقتصادی مسلمانان با کافران است، و گاهی سخن درباره روابط اقتصادی دولت های مسلمان با دولت های کفر . محتوای مقاله آنچه در این مقال به قلم می آید، شاخه نخست است، یعنی روابط اقتصادی فردی.در این باب، با پرسش های بسیاری رو به روییم، از این دست:اصل اولی در روابط اقتصادی مسلمان با کافران چیست؟این اصل بر چه مبنایی استوار است؟موارد استثنا از این اصل چیست؟این استثناها، چگونه تبیین می شوند؟جهت آن که، نوشته، سیر منطقی داشته باشد، مباحث مورد نظر، بدین صورت عرضه می گردد:۱. مقدمات که به تعریف مفاهیم وواژه ها اختصاص دارد.۲. مبانی داد و ستدها در اسلام .۳. اصل اولی در روابط اقتصادی مسلمانان با کافران.۴. بررسی موارد استثنا.۵. جمع بندی مباحث. ← مقدمات تا این جا، با اشاره به جایز نبودن روابط اقتصادی با (اهل حرب) را نشان دادیم؛ امّا ارتباط بازرگانی با غیر (اهل حرب) که مقصود اصلی در این نوشتار است، همان گونه که پیش تر یادآور شدیم، جایز است و قاعده اولی جایز بودن آن را اقتضا می کند. این مطلب را از چند راه می توان به اثبات کرد: ← برابری با مبانی درستی داد و ستدها، در شریعت اسلامی ...
جملاتی از کاربرد کلمه معامله با کفار
شادی که غبن می کشی و دم نمی زنی در شهر این معامله با هر گدا رود
ز ناز راندی و دانم ولی نیابم باز که این معامله با طبع روستایی رفت
ترامپ مسئولیت مذاکره برای صلح در منازعه فلسطین-اسراییل و نیز مذاکره برای معامله با کشورهای خارجی را به کوشنر سپرد.
بر آستان دیر نهادیم روی گرم هر ذره صد معامله با روی لاله کرد
ای مدعی برو که محبت نه کار تست اهل نظر معامله با دیده ور کنند
O كلمه ى ((التائبون ))، نشانه ى آن است كه مؤ منانى كه جان ومال خود را به خدا مى فروشند، مى توانند با يك انقلاب و بازسازى درونى و اعراض ازكردارهاى نارواى گذشته ، وارد اين ميدان معامله با خدا شوند.(320)
مرا بردند به گورستان و آن جا دفن كردند و رفتند. در اين هنگام خود را تنها ديدم ،نگران شدم كه چه بر سرم خواهد آمد؟ و جه معامله با من انجام خواهد داد؟
در ماه ژانويه، بونيتا مرسيدس، یک خبرچین از داخل تیم پیشنهاد جام جهانی ۲۰۲۲ استرالیا کتابی منتشر کرد که ادعا میکند در ماههای قبل از رایگیری در دسامبر ۲۰۱۰، مدیران فیفا بهطور خصوصی نگران بودند که یک برد قطر برای میزبانی در سال ۲۰۲۲ منجر به کمبود مالی برای هیئت حاکمه شود که الجزیره (در حال حاضر بیان اسپورت) با یک معامله مخفیانه برای پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار در صورت کسب پیروزی قطر موافقت کرد. بر اساس این کتاب، این معامله با دخالت و دانش جروم والک، دبیرکل فیفا در آن زمان صورت گرفت که بعدها به مدت ۹ سال از فوتبال به جرم فساد منع شد. روزنامه میل آن ساندی از بیان اسپورت در مورد این ادعاها پرسید، که در آن یک سخنگو این پاداش را بهعنوان «کمکهای تولید» مشخص کرد که «تمرین استاندارد بازار بود و اغلب توسط فدراسیونهای ورزشی و دارندگان حقوق ورزشی بر پخشکنندگان تحمیل میشود».
سیروس نهاوندی همکار ساواک با نامهای مستعار کریمپور، کریم، کریمی، بیژن افشار؛ از اعضای کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی و از فعالین چپ؛ عضو حزب توده ایران؛ سپس عضو سازمان انقلابی حزب توده ایران (بخش انشعابی از حزب) و رهبر و موسس سازمان رهاییبخش خلقهای ایران بود. او پس از معامله با ساواک در زندان و فرار ساختگی از زندان سازمان آزادیبخش خلقهای ایران را تاسیس کرد که منجر به دستگیریهای گسترده در این سازمان و سازمان انقلابی حزب توده ایران شد.
دگر معامله با کس نماند جز تو مرا بیا بیا که چو دردم یکیست غم نخورم
نمی شناسد من کیستم ، گمان دارد که این معامله با مادر صمَدْ کردست
نگاه یار بر انداخت خانهها و کنون سر معامله با خانة کمان دارد
گر طالب لقای امامی به علم کوش اهل نظر معامله با آشنا کنند
قوه مقننه در فوریهٔ ۱۷۹۸ قانونی را تصویب کرد که «به استان دار اجازه تعیین کمیسرها ئی برای معامله با سرخپوستان اونیدا برای خرید بخشی از زمینهایشان را داد.»
سوره برائت : همه آيات جهاد و پيكار در راه خدا، بر جهاد آن حضرت و ياران فداكارشمنطبق است از آن جمله آيه معامله با خدا ... كه مى فرمايد:
ما خود ز کبر تکیه به همت زدیم، لیک درویش را معامله با جود منعم است
در معامله با خدا كه مى فرمايد: به همسايه ات رحم و به فقير كمك كن ، فقيرى كهآبرومند است ، براى نان شبش مانده ، دخترش دم بخت است ، يا مريض است ، كمك كن . چندينبرابر پاداش خواهى داشت . مى گوئى تمكن ندارم .
شرط دوم آنستكه طلا و نقره مسكوك به سكه معامله باشدحال چه اينكه آن سكه از ناحيه سلطانى باشد و يا غير سلطان و چه اينكه در عصر مكلفسكه رائج باشد و يا در عصرى از اعصار گذشته رائج بوده و فعلا از رواج افتادهباشد و چه اينكه نقش آن سكه اسلام باشد و يا سكه كفر چه اينكه نوشته اى باشد ويا شكل صورتى در آن نقش شده باشد چنين سكه اى است كه زكات به آن تعلق مى گيردهرچند كه در اثر تماس زياد در دست مردم نقش آن سائيده شده باشد و، اما سكه اى كه دراصل بى نقش بوده زكات به آن تعلق نمى گيرد مگر آنكه به همان وضع رائج باشدكه در اينصورت احتياط واجب دادن زكات آن است و اگر سكه را زينت قرار دهند (و باآن دستبند و گلوبند مثلا درست كرده باشند) ديگر زكاة نداردحال چه اينكه تصرف در آن و مثلا زنجير انداختن و حلقه زدن در آن قيمت آنرا بيشتر كردهباشد و يا ناقص كرده باشد و چه اينكه معامله با آن سكه با وضعى كه بعد از تصرفبخود گرفته ممكن باشد و چه نباشد.
رختی که میخری بستان زود ز آشنا اهل نظر معامله با آشنا کنند
و آن معاملاتى است كه بتدريج موجب قساوت قلب و سنگدلى مى گردد و ياتمايل برانگيز نيست و توده مردم آنها را نمىپسندد.مثل كفن فروشى و يا معامله با افراد پست و فرومايه .