مصلح کل

معنی کلمه مصلح کل در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] مصلح کل (نظریه اصلاح گری و ظهور مصلح کل در آخر الزمان). مصلح کل(نظریه اصلاح گری و ظهور مصلح کل در آخرالزمان) ترجمه کتاب المصلح العالمی من النظریة إلی التطبیق اثر نذیر یحیی حسنی می باشد که به اهتمام آقای سید شاهپور حسینی صورت گرفته است.
اثر، پژوهشی در بررسی سیر تحوّل، تاریخ و ساختار نظریه اصلاح گری و مصلح و تعیین و مشخص نمودن هویت شخصی این مصلح جهانی می باشد.
مؤلف، ابتدا از تجزیه ها، تفرقه افکنی ها، تهدیدات و محاصره های ملت های مسلمان که توسط دشمنان اسلام صورت می گیرد، سخن می گوید و در ادامه از نیّتی که پشت پرده تمام این فعالیت های است می گوید: که محور اصلی، هشدار و ترساندن غربی ها از مردی است که با ظهورش خرابی ها و ویرانی های زیادی به بار می آورد و دیگر زدودن و پاک نمودن اندیشه مهدویت از اذهان مسلمانان می باشد. اما تا کنون این اقدامات نتیجه معکوس به بار آورده و مردم متوجه اندیشه اصلاح گری و جستجوی رهبر و فرمانده واقعی آن شده اند. هدف ما از نگارش اثر، شناساندن عقیده و اندیشه مهدویت از وجه نظری و عملی می باشد تا به سهم خود به گوشه ای از وظایف و نقش خود در آینده امت اسلامی عمل نموده باشیم.
نگارش اثر به تاریخ پنجم رجب 1423ق در مقدمه رقم خورده است.
اندیشه نجات و اصلاح و اعتقاد به منجی و مصلح، اندیشه ای دیرینه ای است که از روزگاران کهن ذهن بشر را به خود مشغول داشته است و این اندیشه اختصاص به ادیان آسمانی ندارد، بلکه ادیان غیر آسمانی نیز به این نظریه اعتقاد دارند. آن چه به این نظریه معنا می بخشد، باور به ظهور منجی موعود در آخر الزمان و ضرورت آمادگی و انتظار برای استقبال از اوست، مؤلف در این اثر با ساماندهی مناسب و منظم سیر تحوّل نظریه اصلاح گری در میان ملل و نحل موضوع مصلح کل و مباحث پیرامون آن را در دوازده فصل ارائه نموده است.
[ویکی فقه] مصلح کل (کتاب). مصلح کل (نظریه اصلاح گری و ظهور مصلح کل در آخرالزمان) ترجمه کتاب المصلح العالمی من النظریة الی التطبیق اثر نذیر یحیی حسنی می باشد که به اهتمام آقای سید شاهپور حسینی صورت گرفته است.
اثر، پژوهشی در بررسی سیر تحول، تاریخ و ساختار نظریه اصلاح گری و مصلح و تعیین و مشخص نمودن هویت شخصی این مصلح جهانی می باشد. مؤلف، ابتدا از تجزیه ها، تفرقه افکنی ها، تهدیدات و محاصره های ملت های مسلمان که توسط دشمنان اسلام صورت می گیرد، سخن می گوید و در ادامه از نیتی که پشت پرده تمام این فعالیت های است می گوید: که محور اصلی، هشدار و ترساندن غربی ها از مردی است که با ظهورش خرابی ها و ویرانی های زیادی به بار می آورد و دیگر زدودن و پاک نمودن اندیشه مهدویت از اذهان مسلمانان می باشد. اما تا کنون این اقدامات نتیجه معکوس به بار آورده و مردم متوجه اندیشه اصلاح گری و جستجوی رهبر و فرمانده واقعی آن شده اند. هدف ما از نگارش اثر، شناساندن عقیده و اندیشه مهدویت از وجه نظری و عملی می باشد تا به سهم خود به گوشه ای از وظایف و نقش خود در آینده امت اسلامی عمل نموده باشیم. نگارش اثر به تاریخ پنجم رجب ۱۴۲۳ ق در مقدمه رقم خورده است.
ساختار کتاب
اندیشه نجات و اصلاح و اعتقاد به منجی و مصلح، اندیشه ای دیرینه ای است که از روزگاران کهن ذهن بشر را به خود مشغول داشته است و این اندیشه اختصاص به ادیان آسمانی ندارد، بلکه ادیان غیر آسمانی نیز به این نظریه اعتقاد دارند. آن چه به این نظریه معنا می بخشد، باور به ظهور منجی موعود در آخر الزمان و ضرورت آمادگی و انتظار برای استقبال از اوست، مؤلف در این اثر با ساماندهی مناسب و منظم سیر تحول نظریه اصلاح گری در میان ملل و نحل موضوع مصلح کل و مباحث پیرامون آن را در دوازده فصل ارائه نموده است. مؤلف با مراجعه به مصادر و منابع ادیان مذاهب مختلف این نظریه و سیر روند آن را مورد مطالعه قرار داده و با تکیه و استناد به روایات نقل شده از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم و اهل بیت معصومین علیه السّلام و همچنین مراجعه به قرآن کریم و شرح و تفسیر آیاتی از آن، ساختار و مصداق واقعی این نظریه را از دیدگاه اسلام ارائه نموده است. بنابراین روش مؤلف در این اثر غالبا نقلی و در مواردی به مستندات تاریخی تکیه دارد.
گزارش محتوا
بررسی نظریه اصلاح گری با مطالعه آن در ادیان آسمانی مسیحیت، یهودیت و ادیان غیر آسمانی (بودا) آغاز و فصل بعدی به طور مستقل به بررسی این نظریه از دیدگاه قرآن و روایات می پردازد و این فصل زمینه ساز فصل بعدی که مصداق واقعی این نظریه را با ویژگی های آن تبیین می کند، می پردازد. در فصول بعدی به نقش امام حسن عسگری علیه السّلام در بروز اندیشه مهدویت، علت پنهان شدن امام عصر عجّل الله فرجه الشریف و نقش چهار نایب و وظایف این نائبان خاص می پردازد. فصل ششم به شناساندن دروغین افراد مدعی مهدویت و فصل هشتم به نقش شاعران در گسترش و رواج این نظریه و فصل نهم به بیان نشانه های ظهور که به دو دسته نشانه های حتمی و غیر حتمی تقسیم شده است، می پردازند. فصول دهم و یازدهم به تحلیل اوضاع سیاسی و حوادثی که در منطقه و محل ظهور امام عجّل الله فرجه الشریف و ویژگی ها و نشانه های حکومت امام مهدی علیه السّلام از ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بعد از استقرار ایشان می پردازند. فصل آخر به شبهاتی که در اطراف این نظریه از جمله نفی نظریه نص و انتصابی بودن امامت، رهبری زود هنگام امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف و در دست نبودن نشانه و علامتی مبنی بر غیبت کبرا و صغرا و دیگر اشکالات مطرح و پاسخ آن ها می پردازد.
وضعیت کتاب
...

جملاتی از کاربرد کلمه مصلح کل

هیچ مصلح به کوی عشق نرفت که نه دنیا و آخرت درباخت
وبگاه کلمه وابسته به میرحسین موسوی مقام امنیتی مورد اشاره هاشمی را حیدر مصلحی وزیر اطلاعات اعلام کرد.
زباز دولت عالی و شاهین مراد دل نصیب ناصح مصلح همایی باد و عنقایی
خود را تو ز مصلحان شمردی این نام به خود نهادی آسان
استعفای مصلحی: خبرگزاری‌های داخلی ایران روز یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰، خبر استعفای حیدر مصلحی از سمت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را همراه با متن موافقت محمود احمدی‌نژاد با استعفای مصلحی و نیز حکم انتصاب او به عنوان مشاور امور اطلاعاتی انعکاس دادند.
علامه مصلح با نقد آثار و تاءليفات كسانى چون ((ابن تيميه ))، ((آلوسى ))،((قصيمى )) و ((رشيد رضا)) در صدد برآمد وحدت و اخوت اسلامى را در جهان اسلامبگستراند و تخمهاى نفاق و تفرقه را بخشكاند. وى در پى اسناد حديث غدير، بيست وچهار كتاب تاريخى ، بيست و هفت محدث و چهارده مفسر قرآن و هفت متكلم اسلامى را مى يابدكه به نقد حديث غدير پرداخته اند. آنگاه راويان حديث غدير از صحابه پيامبر صلىالله عليه و آله را به ترتيب حروف الفبا ذكر مى كند.
خویش را دایهٔ وطن خوانی مصلح حال مرد و زن خوانی
توئی مصلح وخیرخواه همه به درماندگی ها پناه همه
مرهم درد دل مردم دهر مصلح حال همه در همه حال
کم زن بد دل یک لخت به عذرا نزند عاشق مصلح در مصلحت جان نشود
و او خود را رسولى امين و مصلح و از صالحين شمرده و خداى تعالى همه اينها را از آنجناب حكايت كرده و امضاء و تصديق نموده و در شخصيت معنوى آن جناب همين بس كه كليمخدا، موسى بن عمران (عليه السلام ) نزديك به دهسال او را خدمت كرده است سلام اللّه عليه .
گرد سرای مصلح طوف رعایتش چون گرد جوف کوه بنای مشید است
بر طلوع و غروب ستارگان ، ادوارى گذشت . رهگذر طبيعت ، هزاران پيامبر و مصلح وآموزنده فضيلت را از خود عبور داد. زحمات طاقت فرسا و مجاهدات بهت آور انبيا درخلال روزگاران كهن ، بشر را به دست تربت سپرد و افق تاريك گيتى را براى تابشفروغ جهانتاب (قرآن ) آماده ساخت . دين اسلام بر شالوده علم و معرفت پى ريزى شد وبا احكام فطرى و جذبه روحانى خويش پيش رفت و جهان را به روش تربيتى خود توجهداد.
این استعفا و موافقت رئیس‌جمهور با آن مورد مخالفت رسمی سید علی خامنه‌ای قرار گرفت. هر چند تا چند روز بعد که این مخالفت با ارسال نامه‌ای از سوی وی به حیدر مصلحی رسماً اعلام شد، ابهاماتی در مورد آن وجود داشت. خبرگزاری رسمی دولت ایران بعد از تأخیری قابل توجه در اعلام این مخالفت و ابقای حیدر مصلحی، سرانجام پذیرفت که رهبر جمهوری اسلامی با این کناره‌گیری مخالفت کرده است. این در حالی بود که در پی انتشار خبر شب گذشته خبرگزاری‌های فارس، مهر و ایسنا در مورد مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با کناره‌گیری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات، ایرنا در ساعات اولیه روز ۲۹ فروردین انتشار این خبر را یک «سناریو» علیه دولت محمود احمدی‌نژاد دانسته بود.
يكى از مشايخ منكر ضيخ مصلح الدين سعدى شيرازى بود، شبى در واقعه ديد كه درهاىآسمان گشوده شد و ملايكه با طبق هاى نور از آسماننازل شدند، پرسيد كه : اين چيست ؟ گفتند: براى سعدى شيرازى است كه بيتى گفتهكه قبول حضرت حق سبحانه و تعالى افتاده ، و آن بيت اين است :
تبليغات فراگير درباره انديشمند مصلح دمشق چنان مؤ ثر افتاد كه حتى گروهى ازگويندگان مذهبى در مسجدها به بيان گمراهيهايش پرداختند و برخى از مردم با گرونهادن خانه خود و به دست آوردن اندكى پول ، در جهاد نامقدس ضد سيد محسن شركتجستند.
تا از این شادی چو گل بشکفت روی مصلحان مفسدان را بینم اندر دیده ها خار آمده
محمود احمدی‌نژاد از روزهای پایانی فروردین ۱۳۹۰ تا مدت یازده روز در جلسات دولت حضور نیافت. این خانه‌نشینی با بازخوردها و تفسیرهای مختلفی همراه بود. حامیان احمدی‌نژاد آن را نوعی دورکاری و با اجازه از رهبری دانستند. عده‌ای از منتقدان نیز این حرکت را در اعتراض به مخالفت علی خامنه‌ای در عزل حیدر مصلحی قلمداد کردند
مال مصلح چو آب زیر سفن کاید از رفتنش کرامت تن
اكنون فكر كنيد آنها كه انتظار قيام يك مصلح بزرگ جهانى را مى كشند در واقع انتظارانقلاب و ديگر گونى و تحولى را دارند كه وسيعترين و اساسى ترين انقلابهاىانسانى در طول تاريخ بشر است .