مستضعفان قوم ثمود

معنی کلمه مستضعفان قوم ثمود در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مستضعفان قوم ثمود (قرآن). جمعیت اشراف و ثروتمندان خوش ظاهر و بد باطن که از آنها تعبیر به ملاء (چشم پر کن ) شده است ، سررشته مخالفت با این پیامبر بزرگ الهی را به دست گرفتند، و از آنجا که عده قابل ملاحظه ای از توده های خوشفکر و پاکدل که همواره در بند اسارت اشراف گرفتار بودند، دعوت صالح را پذیرفته و اطراف او جمع شده بودند، مخالفت خود را با این گروه شروع کردند.
خداوند می فرماید که مستضعفان قوم ثمود بر ایمان خود در برابر مستکبران اعلان پایداری کردند: «قال الملأ الّذین استکبروا من قومه للّذین استضعفوا لمن ءامن منهم أتعلمون أنّ صــلحا مّرسل مّن رّبّه قالوا إنّا بمآ أرسل به مؤمنون ...»(ولی ) اشراف متکبر قوم او، به مستضعفانی که ایمان آورده بودند گفتند آیا (راستی ) شما یقین دارید صالح از طرف پروردگار خود فرستاده شده است ؟ آنها گفتند: ما به آنچه او بدان ماموریت یافته ایمان آورده ایم ... .
مخالفت ملاء
جمعیت اشراف و ثروتمندان خوش ظاهر و بد باطن که از آنها تعبیر به ملاء (چشم پر کن ) شده است ، سررشته مخالفت با این پیامبر بزرگ الهی را به دست گرفتند، و از آنجا که عده قابل ملاحظه ای از توده های خوشفکر و پاکدل که همواره در بند اسارت اشراف گرفتار بودند، دعوت صالح را پذیرفته و اطراف او جمع شده بودند، مخالفت خود را با این گروه شروع کردند و همانطور که قرآن می گوید این جمعیت اشرافی و متکبر از قوم صالح به افرادی از مستضعفان که ایمان آورده بودند گفتند: (آیا به راستی شما می دانید که صالح از طرف خداوند برای راهنمائی ما فرستاده شده است؟)
ایجاد وسوسه
البته هدف آنها از این سؤ ال جستجوی حق نبود، بلکه می خواستند با القای شبهات در دل آنها وسوسه ایجاد کنند و روحیه آنان را تضعیف نمایند، و به گمان اینکه همانند دورانی که در بند بودند مطیع و فرمانبردار آنهایند از حمایت صالح دست بردارند.
اراده قوی
...

جملاتی از کاربرد کلمه مستضعفان قوم ثمود

4 - آيـات ديـگرى از اين سوره اشارات كوتاهى به داستان موسى (عليه السلام ) و قومعاد و قوم ثمود و قوم نوح دارد، و به اين وسيله كافران و مجرمان ديگر را هشدار مى دهد.
اينان شمشير عصيان بركشيدند و قرنها مسلمانان را از دم تيغ گذرانيدند، و خود نيز بهخون خويش در غلتيدند (117) و فرمايش رسول خدا(ص ) درباره ايشان چه راست آمدآنجا كه فرمود: مسلمانان را مى كشند و بت پرستى را تبليغ مى كنند، اگر من ايشان رادريابم ، همانند قوم عاد آنها را مى كشم . (118) همين حديث بنا به روايتى ديگر چنينآمده است : ايشان را همانند قوم ثمود مى كشم . (119)
و مراد از اين تمرد و عتو، تمرد از امر خدا و رجوع به سوى خدا در آن سه روزه مهلت است، پـس اشـكـال نـشـود كـه تـمـردشـان از امـر خـدا (بـه طـورى كـه ازتـفـصـيـل داسـتـان بـرمـى آيـد) مـقـدمـه اى بـود بـراى خـوشـگـذرانـى در ايـام مـهـلت ، وحال آنكه آيه شريفه بر عكس اين دلالت دارد (تاريخ مى گويد: تمرد قوم ثمود باعث آنتهديد شد كه بيش از سه روز مهلت ندارند و آيه شريفه مى فرمايد در همان سه روز ازبازگشت به سوى خدا تمرد كردند).
قوم ثمود و عاد قيامت كبرى و عذاب كوبنده را تكذيب كردند (4).
تكذيب و نافرمانى قوم ثمود و گرفتار شدن به عذاب الهى
نخست مى گويد: (ما به سوى قوم ثمود برادرشان صالح را فرستاديم ) (و الىثمود اخاهم صالحا).