معنی کلمه مخصص متصل در علم اصول در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] مخصِّص متصل به دلیل عام را مخصص متصل گویند. مخصص متصل، آن است که از نظر عرفی به عام چسبیده باشد؛ به بیان دیگر، مخصص در صورتی متصل است که کلام مستقلی نباشد، بلکه به واسطه اتصال به کلام دیگری افاده تخصیص کند. اقسام مخصص متصل مخصص متصل پنج قسم است:۱. تخصیص به شرط ، مثل: «اکرم العلماء ان کانوا فقهاء»،۲. تخصیص به وصف ، مثل: «اکرم العلماء الطوال»،۳. تخصیص به غایات، مثل: «اکرم العلماء الی یوم الجمعة»،۴. تخصیص به استثنای متصل ، مثل: «اکرم العلماء الا الفقهاء»،۵. تخصیص به بدل بعض، مثل: «اکرم العلماء الفقهاء».
جملاتی از کاربرد کلمه مخصص متصل در علم اصول
2. حاشيه بر قوانين : اين كتاب در علم اصول است ، و در آن به ايرادهاى وارد بر قوانينالاصول پاسخ داده شده است .
در اين صورت قيودى كه از ناحيه سنت براى آن احكام مى رسد صرفا جنبه بيان و شرحرا دارد، نه تخصيص و تقييد، و اگر بگوئيم عموميت و اطلاق دارند آنگاه قيودى كه ازناحيه سنت براى آن احكام مى رسد نسبت به كليات احكام مخصص ، و نسبت به اطلاقات آنمقيد است ، و چنين چيزى نه تناقض است ، و نه چنين دو دليلى با هم منافات دارند، كهتفصيل اين مساءله در علم اصول آمده است .
ثانيا - در علم اصول ثابت شده ، كه هيچگونه دليلى بر معصوم بودن مجموع امت ، منهاىوجود امام معصوم ، در دست نيست .
علمای شیعه و اهل سنت کتابهای بسیاری در علم اصول فقه نوشتهاند که البته تعداد آثار شیعه و نیز دگردیسی و رشد این علم در شیعه بسیار بیشتر از اهل سنت بودهاست. از پرآوازهترین آثار اصول فقه میتوان این موارد را یاد کرد:
(محمد بن على بن شهر آشوب ... يكى از سرشناسان شيعه است . او در هشت سالگىقرآن را حفظ كرده بود و در علم اصول شيعه به حد نهايى رسيد. وى در علوم قرآنى ومشكلات حديث و اخبار و لغت و نحو و موعظه در منبر - در زمانى كه مقتفى خليفه عباسى دربغداد بود از ديگران تقدم داشت .) (321)
قدر مسلم اين است كه اصل مشروع بودن اين نوع ازدواج در زمان پيامبر (صلى الله عليه وآله ) قطعى است و هيچ گونه دليل قابل اعتمادى درباره نسخ شدن آن در دست نيستبنابراين طبق قانون مسلمى كه در علم اصول به ثبوت رسيده بايد حكم به بقاء اينقانون كرد.
316- آنچه كه در علم اصول فقه حقيقت شرعى نام مى گيرد.
و علاوه بر اين اصلا نسخ قرآن به وسيله حديث معنا ندارد، و اين به طورمفصل در علم اصول ثابت شده .