محمدباقر محیی الدین انواری

معنی کلمه محمدباقر محیی الدین انواری در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] محمد باقر محیی الدین انواری، از نمایندگان امام خمینی در حج ۱۳۹۹ق./ ۱۳۵۸ش، می باشند.
محمدباقر محیی الدین انواری به سال ۱۳۰۵ش. در خانواده ای روحانی در قم زاده شد و علوم اسلامی را در قم و تهران فراگرفت.
اساتید
سطح عالی را نزد استادان فقه و اصول، سید عباس فشارکی، عمادالدین غروی رشتی، سید محمد حسین شیرازی، میرزا یوسف ایروانی و مرتضی حائری فراگرفت و فلسفه را نزد ابوالحسن شعرانی، مهدی الهی قمشه ای، ابوالحسن رفیعی قزوینی و مرتضی مطهری آموخت.
حبس پانزده ساله
او در نهضت امام خمینی از افراد فعال و مورد اعتماد ایشان و حامل نامه امام درباره انقلاب سفید و توطئه های رژیم شاه به آیت الله سید محسن حکیم از مراجع وقت نجف بود. در قیام پانزده خرداد، در شمار علمای مهاجر به تهران در اعتراض به دستگیری امام خمینی بود. وی یکی از چهار عضو منتخب امام در شورای روحانیت جمعیت مؤتلفه اسلامی بود. همچنین در تشکیل شاخه نظامی مؤتلفه نقش داشت او در ۱۵ اسفند ۱۳۴۳ش. به اتهام براندازی حکومت پهلوی و قتل حسنعلی منصور، نخست وزیر وقت، به پانزده سال حبس محکوم شد. انواری در ۱۵ بهمن ۱۳۵۵ش. از زندان آزاد گشت و به عنوان عضو جامعه روحانیت مبارز در شکل گیری رویدادهای سیاسی منجر به انقلاب به سال ۱۳۵۶ و۱۳۵۷ش. سهیم بود.
فعالیت پس از انقلاب
...
[ویکی حج] محمدباقر محیی الدین انواری از نمایندگان امام خمینی در حج 1399ق./ 1358ش می باشد. سال 1305ش. در خانواده ای روحانی در قم به دنیا آمد و علوم اسلامی را در قم و تهران فرا گرفت. وی در مبارزات سیاسی اول انقلاب جزء افراد فعال و مورد اعتماد امام خمینی بود. وی پس از انقلاب، عهده دار مسؤولیت های گوناگون بود که از جمله آن ها نمایندگی امام و سرپرست حاجیان ایرانی در نخستین حج پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می باشد.
محمدباقر محیی الدین انواری به سال 1305ش. در خانواده ای روحانی در قم زاده شد و علوم اسلامی را در قم و تهران فراگرفت. سطح عالی را نزد استادان فقه و اصول، سیّدعبّاس فشارکی، عمادالدّین غروی رشتی، سیّدمحمدحسین شیرازی، میرزا یوسف ایروانی و مرتضی حائری فراگرفت و فلسفه را نزد ابوالحسن شعرانی، مهدی الهی قمشه‏ ای، ابوالحسن رفیعی قزوینی و مرتضی مطهری آموخت.
او در نهضت امام خمینی از افراد فعال و مورد اعتماد ایشان و حامل نامه امام(ره) درباره انقلاب سفید و توطئه های رژیم شاه به آیت الله سیدمحسن حکیم از مراجع وقت نجف بود. در قیام پانزده خرداد، در شمار علمای مهاجر به تهران در اعتراض به دستگیری امام خمینی بود.وی یکی از چهار عضو منتخب امام در شورای روحانیت جمعیت مؤتلفه اسلامی بود. همچنین در تشکیل شاخه نظامی مؤتلفه نقش داشتاو در 15 اسفند 1343ش. به اتهام براندازی حکومت پهلوی و قتل حسنعلی منصور، نخست وزیر وقت، به پانزده سال حبس محکوم شد. انواری در 15 بهمن 1355ش. از زندان آزاد گشتو به عنوان عضو جامعه روحانیت مبارز در شکل گیری رویدادهای سیاسی منجر به انقلاب به سال 1356 و1357ش. سهیم بود.
[ویکی فقه] محمد باقر محیی الدین انواری، از نمایندگان امام خمینی در حج ۱۳۹۹ق./ ۱۳۵۸ش، می باشند.
محمدباقر محیی الدین انواری به سال ۱۳۰۵ش. در خانواده ای روحانی در قم زاده شد و علوم اسلامی را در قم و تهران فراگرفت.

جملاتی از کاربرد کلمه محمدباقر محیی الدین انواری

محیی الدین که سلیمان صفت است و خدمش دیو و انس و ملک و جان به خراسان یابم
ورود رسمی ابن عربی به سلوک در سنّ ۲۱ سالگی (در سال ۵۸۰ ه‍.ق) روی داد، ولی او به‌زودی و در زمانی اندک بلندآوازه گردید، و مشایخ زمانش به دیدار او شتاب کردند. محیی‌الدّین آثاری گران‌سنگ و پرارزش در شاخه‌های مختلف حکمت و علم پدیدآورد، عرفان را به نوعی، به فلسفه تبدیل کرد، و در نوشته‌هایش عقاید و باورهای بسیاری از مکاتب را به نقد کشید. برخی کوشیده‌اند که با استناد به برخی از نوشته‌هایش، اثبات کنند که او از اهل سنت است؛ و برخی کوشیده‌اند که با استناد به برخی دیگر از سخنانش، او را شیعه قلمداد کنند. حقیقت امر این است که کسی که در هر علمی، تخصص و تبحر و تحقیقات ویژه‌ای دارد همواره نقطه‌نظرهایی دارد که فراتر از دیگران است. در باب معارف نیز، همین گونه است و از این رو، نمی‌توان محیی الدین را در چهارچوب هیچ گروهی قرار داد. مهم‌ترین کتاب وی فصوص‌الحکم بر مبنای خواب مبشرین است.
روابط ایران و تاجیکستان از دسامبر ۲۰۱۵ رو به تیرگی گذاشت. این تغییر روابط پس از آن بود که رهبر مخالفان محیی‌الدین کبیری که متهم به تروریسم در تاجیکستان بود به کنفرانسی تحت نام کنفرانس وحدت اسلامی که در ۲۷ تا ۲۹ دسامبر ۲۰۱۵ (۶ تا ۸ دی ۱۳۹۴) در تهران برگزار می‌شد دعوت شده بود و در آنجا توسط علی خامنه‌ای به گرمی مورد استقبال قرار گرفت. تاجیکستان بلافاصله یک یادداشت اعتراضی به ایران تسلیم کرد. وزارت خارجهٔ تاجیکستان سفیر ایران در دوشنبه را احضار کرد تا ابراز تأسف خود را از این اقدام اعلام کند و رئیس علمای تاجیکستان این دعوت از محیی الدین کبیری را «تشویق تروریزم» خواند.