محراب مسجد النبی

معنی کلمه محراب مسجد النبی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در مسجد النبی علاوه بر محراب اصلی چندین محراب دیگر وجود دارد.
محراب در محلی ساخته شده که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در آنجا نماز می گزارد و پیشانی خویش را به عنوان سجده در برابر حق تعالی بر خاک آن می نهاد.
معنای محراب
محراب به معنای صدر و بالای مجلس است و از نظر سابقه دینی، مربوط به محراب هایی است که در کلیساها بوده است.
محل نماز پیامبر
محل نماز رسول خدا(صلی الله علیه وآله) کاملا مشخص است و در اینکه محل آن، همین محراب فعلی است، تردیدی وجود ندارد.
تاریخچه ساخت محراب
...

جملاتی از کاربرد کلمه محراب مسجد النبی

بر فراز شبستان مسجد، گنبدی به نام «نسر یا عقاب» ساخت و ستون‌هایی در زیر آن قرار داد و آن را با طلا و جواهر و پوشش‌های حریر مزین کرد. محراب مسجد را با جواهر و قندیل‌های طلا و نقره، معرق‌های زیبا و زنجیرهای طلا آراست.
يكى ديگر از آن مجالس ، مجلس آن حضرت در محراب مسجد و در حالى است كه با سرشكافته بر زمين افتاد. حضرت على عليه السلام در آنحال فرمود: اى ابا عبدالله ! تو شهيد اين امت هستى . آن حضرت مرثيه سرا و حسين عليهالسلام گريه كننده و اهالى كوفه شنونده بودند. بعد از اين مجلس ، آن حضرت مجلسديگرى براى حسين عليه السلام برپا كرد كه آخرين مجلس ايشان بود و در آن مرثيهسرا خودش بود و شنونده زينب كبرى سلام الله عليها؛ يعنى آنجا كه حضرت امير درحالى كه در روز وفاتشان با سر شكافته در بستر آرميده بودند، خطاب به دخترشانزينب گفتند: اى دخترم ! گويى كه من به همراه تو و زناناهل بيت هستم كه در اين سرزمين به اسارت برده مى شوند، و از اين مى ترسند كه مبادامردم آنها را بربايند؛ تا آخر حديث .
در رابطه با سازه مسجد، با توجه به اینکه امروزه بقایای آشکاری از بنای مسجد باقی مانده اما نمی‌توان فضای داخلی آن را تصور کرد، نمیتوان مطالب دقیقی گفت؛ اما همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد بنا از گچ و آجر ساخته شده است. قوس‌های داخل بنای مسجد به طور مستقیم روی پایه‌های خشتی پوشیده شده از گچ قرار داشتند و سقف پوشیده شده با مواد اولیه بود.محراب مسجد مستطیل شکل و زیاده آن U شکل بود. کوشکی هم در پشت محراب مسجد قرار داشت. ساختمان بیرونی مسجد 44 برج نیم‌دایره داشت.
عرضه داشتم : هر دورى چند سال است ؟ فرمود هشتادسال . عرضه داشتم : عامه مى گويند در پانصدسال آن را تمام كرد؟ فرمود: چنين چيزى نيست ، و چگونه ممكن است پانصدسال طول كشيده باشد با اينكه خداى تعالى فرموده : (كشتى را به وحى ما، يعنى بهدستورى كه ما به تو وحى مى كنيم بساز). ميگويد: عرضه داشتم :حال بفرماييد معناى جمله (حتى اذا جاء امرنا و فار التنور) چيست ؟ و بفرماييد اين(تنور) كجا و چگونه بوده است ؟ فرمود: تنور مذكور در خانه پير زنى مومن بود، وخانه او در پشت محراب مسجد، سمت راست قبله مسجد واقع شده بود. پرسيدم در كجاى مسجدفعلى واقع بوده ؟ فرمود: در زاويه باب الفيل امروز. آنگاه پرسيدم : آيا شروع جوششآب از همين تنور بوده ؟ فرمود: آرى خداى عزوجل مى خواسته قوم نوح نشانه آمدن عذاب راببينند،
این مسجد که باستان شناسان تاریخ ساخت آن به سال ۱۴۴۶ میلادی تخمین می‌زنند، در سمت مغرب روستا و پایه کوه واقع شده‌است به طوری که محراب مسجد از بیرون به پایه کوه چسپیده‌است.
سلطان لاجن مملوک (۱۲۹۹-۱۲۹۷) که در جریان جنگ داخلی در این مسجد مخفی شد و عهد کرد که در صورت سالم ماندن مسجد را بازسازی کند. اولین مورد از بازسازی‌ها، فواره بزرگ گنبددار در مرکز حیاط است و دومی، مناره مسجد با پایه مربع و بالای مارپیچ آن است که خارج از محور مرکزی که از محراب مسجد می گذرد، قرار دارد. ساختار گنبدی و مناره از سنگ ساخته شده اند در حالی که بقیه سازه از آجر ساخته شده است.

بعد از منبر پايين آمد و در محراب مسجد رو به قبله نشست ومشغول دعا و استغاثه شد به درگاه خداوند متعالى گرديد و حضرت ابوالفضل عليه السلام را واسطه قرار داد.

مسجد عمر از مساجد هفت‌گانه (مساجد سبعه) است، این مساجد به «مساجد الفتح» نیز معروف أند. و در مدینه واقع است، که پایین‌تر از مسجد ابوبکر قرار گرفته‌است. مساحت مسجد عمر ۱۲۳ متر مربع است. طول مسجد از بیرون ۱۳ متر است از شمال رو به طرف جنوب. مسجد از دوقسمت اصلی مانند سایر «مساجد الفتح» تشکیل یافته‌است. قسمت داخلی مسقف به اضافهٔ محراب به عرض ۳ متر است. طول مسجد از داخل به اندازهٔ ۹ متر است. أما سابات (لیوان) بیرونی مسجد به مساحت ۳ برابر با قسمت مسقوف داخلی مسجد می‌باشد. محراب مسجد در دیوار جنوبی مسجد قرار دارد، وسعت محراب در یک متر ونیم، وارتفاعش به اندازهٔ ۳ متر می‌باشد.
مقبره دیگر یونس را می توان در دیاربکر ترکیه پیدا کرد که در پشت محراب مسجد فاتح پاشا قرار دارد.
58- مدارك متعدد بيانگر آن است كه : آن حضرت را در محراب مسجد، در حالى كه نمازمى خواند ضربت زدند. در اينجا به ذكر چند مدرك مى پردازيم : كشف الغمه ، ج 2، ص63. امالى طوسى ، ج 9، ص 650. بحار، ج 41، ص 205 و 206.
رکوع در گه او را هلال وار آمد چو نون زرین محراب مسجد ذوالنون
ز چاک دلم نقش مهرت نمایان بود چون ز محراب مسجد کتابه