لب تیزی

معنی کلمه لب تیزی در فرهنگستان زبان و ادب

{feather wear} [مهندسی بسپار- تایر] نوعی رفتگی که در آن آج نوارهای رویه در عرض از یک سمت ساییده و لبه های آنها تیز شده باشد

جملاتی از کاربرد کلمه لب تیزی

اینویاشا مانند سگ‌ها دارای شامه تیزی بوده و سرعت بالایی دارد.
سوهان فلک تا گل عدل تو شکفتست تیزی نتواند که دهد خار ستم را
گر ز تو فرمان بود تیزی بزآرد حسن باغ ور زتو باغی آیی بر آرد فتح کار
ز تیزی تیغ بر گردون کشیده به فرق فرقدان تیغش رسیده
آدینه چون خطیب به منبر بر آردش تازه شود به تیزی او دین کردگار
افلیسن (به عربی: إفلیسن) یک شهرداری در الجزایر است که در استان تیزی وزو واقع شده‌است.
ورا گلگون باد آهنگ نام است که او را باد در تیزی غلام است
با خسته دلان تندی و تیزی کم کن کاین تیزی بازار تو هم بنشیند
تیزی ازو یافته گوش دگر داد بهر گوش ز تیزی خبر
مشو سرگرم اگر بخشد سپهرت خلعت خورشید که تیزی سنان دارد سر هر موی سنجابش
ایت وعبان (به عربی: أیت وعبان) یک منطقهٔ مسکونی در الجزایر است که در استان تیزی وزو واقع شده‌است. ایت وعبان ۴٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد و ۱٬۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
بنی زیکی (به عربی: بنی زیکی) یک شهرداری در الجزایر است که در استان تیزی وزو واقع شده‌است.
هنر معماری عصر سلجوقی را دورهٔ رنسانس شکوفایی بدیع و تازهٔ معماری می‌دانند. بنای مسجد جامع اصفهان هر چند شامل ترمیم و افزودن قسمت‌های تازه بر روی مسجد تازه و قدیمی بود. نشانه‌هایی از آغاز یک نهضت هنری را عرضه داشت هنرمندان و معماران آثار فراونی را به وجود آوردند در این دوره از تلفیق حیات چهار ایرانی و تالار مربع گنبددار (چهارتاقی) مسجد بزرگ ایرانی به وجود آمد به گونه‌ای که حیات مرکزی به وجود آمد به گونه‌ای که حیات مرکزی و چهار ایوان اطراف آن اساس معماری مذهبی در ایران گردید. نماسازی دیوار بناها با آجر بود و از امکانات هنری آن استفاده می‌شد و نقوش متنوعی از آجر به وجود آوردند. سلجوقیان در به کارگیری گنبد دو پوسته سعی زیادی داشتند علت به وجود آمدن گنبد دو پوسته فضای داخلی و خارجی بود. گنبد داخلی نیمکره‌ای بود ولی گنبد بیرونی به شکل بیضی نسبتاً نوک تیزی بود. نمونه چشمگیر در این مورد گنبد جامع اصفهان است.
دایره مکان هندسی نقاطی است که حول نقطه‌ای در یک سطح با فاصله ثابت حرکت می‌کنند. برعکس مربع که احساس تند و تیزی و سکون را ایجاد می‌کند، دایره احساسات را ملایم و معتدل نموده و حس آرامش و حرکت آرام و آهسته را القا می‌نماید. دایره سمبل روح است که در درون خود همواره در حال حرکت است.
سوق اثنین (استان تیزی وزو) (به عربی: سوق الإثنين) یک شهرداری در الجزایر است که در استان تیزی وزو واقع شده‌است.
کلارا در توصیف آثار در سبک مکتبِ مخالف، به‌ویژه ریشارد واگنر، انتقادات تند و تیزی را مطرح کرد. وی در مورد آثار واگنر مانند اپرای تنهوزر نوشت که «او قساوت و بی‌رحمی خود را در این اثر پوشانده‌است»، اپرای لوهنگرین را «وحشتناک» و اپرای تریستان و ایزولده را «نفرت‌انگیزترین چیزی است که من در طول زندگی‌ام دیده‌ام یا شنیده‌ام»، وصف کرده‌است. وی همچنین گلایه می‌کند که واگنر از شوهرش، برامس و مندلسون به شکلی «تحقیرآمیز» نام برده و سخن گفته‌است. واگنر نیز در مقاله‌ای، محافظه کارانِ موسیقی را مورد بازیچه قرار داده و از آنان به عنوان «جامعه اعتدال‌گرایان موسیقی» و «در انتظار مسیح» یاد کرده‌است. واگنر همچنین در نامه‌ای به برامس که چندان هم احترام‌آمیز نبود، در دفاع از آهنگسازان موسیقی جدید، سمفونی شماره ۷، اثر آنتون بروکنر را «قطعه‌ای سهمگین» توصیف کرد. در آن زمان سمفونی‌های بروکنر به‌دلیل هارمونی پیشرفته، ارکستراسیون گسترده با مدت زمان طولانی، به‌عنوان نمونه‌ای از «مکتب موسیقی آلمانی» که این آهنگساز آن را نمایندگی می‌کرد، دیده می‌شد. کلارا نیز پیشتر تحت تأثیر «سمفونی شماره ۱ در فا مینور» اثر ریشارد اشتراوس (یکی دیگر از آهنگسازان موسیقی جدید) قرار گرفته و آن را ستوده بود، ولی این اظهارنظر قبل از گرایش اشتراوس به «موسیقی برنامه‌ای» بود که بعداً به‌همین خاطر معروف شد.
ضعف اصلی دنی به عنوان یک حاکم، جوانی و بی‌تجربگی نسبی اوست، هرچند، ذهن تیزی دارد و از اشتباهاتش سریعاً درس می‌گیرد.
که از پیش کاووس بیرون برد مگر کاندر آن تیزی افسون برد
تیزی شمشیر دینی سبزی باغ امید قوت بازوی عدلی سرخی روی امان
lataf. از موی بز بافته می‌شود و شبیه بهوون است که معمولاً جداگانه می‌بافند؛ و به وسیله چوب‌های نوک تیزی به بهوون متصل می‌شود تا دیواره‌های آن را تشکیل دهد و مانع از ورود باد و آب به درون بهوون شود.