قطار بتن ریزی
جملاتی از کاربرد کلمه قطار بتن ریزی
در این سیستم دیوارها و سقفهای بتن مسلح بهطور همزمان آرماتوربندی، قالب بندی و بتن ریزی میشوند.
در این روش بتن ریزی فاصله بین قطعات سقف که با استفاده از میلگردهای کلافکننده در لبه قطعات و میلگردهای متصلکننده انجام میشود، امکان یکپارچگی و اتصال قطعات سقف را فراهم میآورد.
حجم بتن ریزی سد ۱۶۵٬۰۰۰ متر مکعب میباشد.
حجم بتن ریزی ۲۷۰٬۰۰۰ متر مکعب بودهاست که بیش از ۹۵ درصد آن در مدت ۷ ماه انجام شد. میانگین بتن ریزی تمام مقطع تونل ۳۰ متر در روز بودهاست.
تا اواسط پاییز دیوارهای اطراف ساخته شد و سایر مصالح مورد نیاز نظیر تیرچه سقف، بلوک، آجر، سیمان و تیر چوبی و ... توسط اعضاء گروه کاوه تأمین و پس از تخلیه در میدان سربند توسط دوستان و تماماً با همت آنان به بالا حمل شد و در آخرین روزهای پاییز ۱۳۵۱ سقف اول تیر ریزی و بلوکگذاری و بتن ریزی شد. سپس طراحی طبقه دوم پناهگاه به صورت فلزی با خرپاهای قوسی چند قطعهای و تیرریزی با پروفیل و پوشش زیر و رو همراه با عایق لازم اجرا شد.
پس از اجرای پی و همزمان با بتن ریزی ستونها نوبت به اجرای دیوار برشی میرسد.
حجم بتن ریزی و خاکریزی در راستای اجرای این پروژه به ترتیب ۴۰۰ و ۵۰۰ متر مکعب بوده است.»
قابلیت پرکردن (جریان در حالت آزاد) توانایی بتن خودمتراکم برای جریان و پرکردن همهٔ فضاهای داخل قالب، تحت وزن خود را نشان میدهد. این ویژگی هنگام انتخاب روش بتن ریزی و نیز تعیین فاصلهٔ مجاز بین نقاط بتن ریزی اهمیت خاصی مییابد.
در این روش اجرا اجزای تشکیل دهنده سازه ساختمان شامل پی، شناژ، ستون و تیر و سقف به صورت پیش ساخته بوده و اتصالات قطعات آن از نوع تر است. اتصال قطعات به وسیله اجرای بتن در فاصله بیت دو قطعه و با استفاده از میلگردهای پیشبینی شده در لبه قطعات و میلگردهای متصل کنندهای که قبل از بتن ریزی اتصال نصب میشوند، صورت میگیرد.
ورق گالوانیزه عرشه فولادی به کار رفته در این سقف ها از نوع آجدار ذوزنقه ای بوده و سبب افزایش سرعت اجرا و کاهش هزینه های جاری در پروژه های ساختمانی می گردد. مراحل اجرای سقف عرشه فولادی به ترتیب دپو و انتقال به طبقات، جاگذاری عرشه های فولادی، نصب میلگرد و گل میخ و بتن ریزی می باشد.