قرائات از دیدگاه روایات

معنی کلمه قرائات از دیدگاه روایات در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در این نوشتار برآنیم تا به نقل روایات و اقوالی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) و ائمة معصومین (علیهم السّلام) در مورد تایید قرائات قرآنی و خصوصا قرائات سبعه بپردازیم.
در حدیثی از سوی عامه و خاصه وارد شده است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: «ان هذا القرآن انزل علی سبعة احرف فاقرؤا ما تیسر منه». مضمون حدیث مذکور، با تعابیر مختلف از علمای عامه و خاصه وارد شده است. قبل از شروع به بحث در معنای «احرف» و «سبعه» و محتوای حدیث، چند مطلب قابل تذکر است:
← برسی سندی روایت
با مطالعه در تاریخ عرب جاهلی و صدر اسلام و با پی بردن به جو حاکم بر حجاز در ابتدای طلوع خورشید اسلام و نیز با توجه به منطق دین آخرین پیامبر خدا، در مورد عبادت و فرمانبرداری از خداوند، بدون شک باید بگوییم اسلام همیشه جاذبه اش بسیار قوی و مقدم بر دافعه اش می باشد.آن اعرابی ای که قبل از اسلام، فقط بخاطر یک کلمه حرف یا یک شعر ـ چون در مخمصه و تنگنای اجتماعی واقع می شد و احساس سرشکستگی می کرد ـ سالهای متمادی جنگ وخونریزی به راه می انداخت و یا بخاطر دختر بودن فرزندش او را زنده به گور می کرد تا این ننگ و عار اجتماعی را از گردنش بردارد، آیا بخاطر دینش این سرشکستگی اجتماعی را بجان خواهد خرید؟ البته که نه؛ چون گرچه روی به اسلام آورده ولی آن روحیه عناد وار و عصبیتش از بین نرفته و منطق دین نیز چنین اجازه ای نمی دهد کسی را که جذب اسلام شده و به آن رو آورده در ابتدای امر، او را تنها بخاطر عدم صحت قرائت، طرد کند و یا عامل طردش را به وجود آورد و عکس العمل پیامبر نیز در مشکلات اجتماعی، بسیار زیبا و دقیق است چرا که تمام افعال و اقوالش به تعلیم و برگرفته از وحی الهی است.از آنجا که لهجه های عرب بسیار متفاوت است و اگر قرار بود قبل از مانوس شدن با قرائت قرآن، به لهجه قریش به عرب تازه مسلمان بگویی غلط خواندی، آن روحیه، لجاج و عنادش طغیان می نمود و از دین خارج می گشت و یا کینه به دل می گرفت. پس چه زیباست که پیامبر در ابتدای امر، همه ی قرائت ها را ـ که معنای اصلی تغییر نیافته ـ تایید می نماید و به یکی می فرماید: «احسنت» نیکو و درست خواندی و به دیگری که ـ به گونه ای دیگر قرائت کرده ـ می فرماید: «اصبت» به حق قرائت نمودی و به سومی می فرماید: «هکذا انزلت» یعنی آیه همین گونه نازل شد.البته قابل توجه است که تایید پیامبر، قراءات مختلف را و یا مجوز ایشان در قراءات مختلف به جهت تیسیر، بدانگونه نیست که هر کس به هر شکل خواست بخواند بلکه باید مراد اصلی خداوند تبارک و تعالی تغییر نکند و چنین اتفاقی هم طبعا رخ نمی داده چرا که تازه مسلمانان قصد عناد ورزی با قرآن را نداشتند و چه بسا اهتمام در صحت قرائت و تعلم شیوه قرائت پیامبر داشته اند ولی چون کلمات، هم معنا و مترداف بوده اند لذا بعضی از آنها را که فراموش می کردند و به جایش کلمه مترادف را می گذاشتند و بنا بر مقدمه ای که بیان داشتیم، باید بگوییم که منظور پیامبر از کلمه «انزل» معنای مجازی بوده و نه حقیقی و این مطلب بر متبحر علوم اسلامی واضح و روشن است.بعد از تعلیم و قرائت پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) صحابیان در صدد حفظ و یادگیری آن بوده اند و از آنجا که صحابیان از قبایل متعدد عرب بوده اند که هر کدام لهجه و اصطلاح خاص خود را داشته اند، پس در امر قرائت، طبیعی است که دچار اختلاف قرائت شوند و چه بسا از این امر رنج می برده اند و به پیامبر مراجعه کرده و خواستار اصلاح این مشکل اجتماعی می شدند و تحقیقا پیامبر اکرم نیز امر به ما لایطاق نمی کند ـ و واقعا هم مشکل ما لا یطاق بوده ـ چون یادگیری یک لهجه و زبان خاصی که قرآن به آن شیوه نازل شده، برای افرادی که در تمام عمر با لهجه خودشان مانوس بوده اند، نامانوس می نموده و برای پیران با ممارست و ریاضت همراه بوده است.پس بنابراین، تیسیرا علی الامه این اختلاف قرائت را می پذیرفته است؛ چون معنا و مراد اصلی خداوند تغییر نمی یافته ـ و تا حدی که مقصود اصلی خداوند تغییر نیابد حضرت، می پذیرفت ـ و چون ما معتقدیم که تمامی افعال و اقوال پیامبر، تعلیم وحی است پس باید قبول کنیم که اصطلاح «انزل» در حدیث از این باب است و پیامبر خدا (صلی الله علیه واله وسلم) مجازگویی فرموده است.این جواز قراءات، مقطعی و برای یک برهه از زمان نیست؛ چون نسخ نشده و مادامی که برای افراد، قرائت، مشکل و حرج داشته باشد، این اجازه داده شده، لذا آنهایی که فکر می کنند عثمان مردم را بر یک قرائت جمع کرد و بعد از آن این حدیث نسخ شده، در اشتباه می باشند؛ چون عمل عثمان، جهت رفع حرج و عسر نبود بلکه جهت نجات مسلمین از انحراف بود، همانطورکه اشاره شد، هر گروه بخاطر قرائت مختلف، با اختلاف بسیار شدید، گروه دیگر را تکفیر می کرد. بنابراین، باید گفت این اختلافات، دامنه چشمگیری پیدا کرد و تلاش های عثمان هم ثمری نبخشید، اگر چه باعث شد بعدها قراءات صحیح در همان شهرهایی شهرت پیدا کند که آن پنج مصحف بدان ها فرستاده شده بود تا اینکه همزمان با اختلاف قراءات، قراء سبعه از شهرهای بزرگ بپا خواستند و از اول دوران جوانی به امر قرائت اهتمام ورزیدند و تمام عمر خود را صرف تتبع و تحقیق در امر قرائت نمودند و به طوری که اشاره شد آنها همیشه اوقاتشان را در امر قرائت صرف می کردند و در بلاد اسلامی مشهور شدند و همة مردم آنها را به عنوان موثق ترین اشخاص و قرائتشان را به عنوان بهترین قرائت، برگزیدند.
تطبیق سبعه احرف بر قرائات سبعه
ما برای اثبات این که این حدیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) به قراءات سبعه اشعار دارد ـ البته نه مستقیما ـ دو دلیل اساسی می آوریم:
← دلیل اول
...

جملاتی از کاربرد کلمه قرائات از دیدگاه روایات

در چندین فصل گذشته، تبهکاران این سریال از کشورهای مختلفی مانند انگلیسی‌ها، صرب‌ها، آلمانی‌ها، روس‌ها، مسلمانان افراطی و حتی رئیس‌جمهور ایالات متحده بوده‌اند. در این سریال سعی شده‌است تا گروه‌های قومی و مذهبی مختلف از دیدگاه‌های مختلف نشان داده شود و مورد بحث قرار گیرد.پس از پنج فصل، بینندگان این سریال متوجه شده‌اند که ۲۴، مجموعه‌ای ضد تروریسم است و هر شخصیت نمایندهٔ مذهب یا قومی نیست.
در نظر وی روابط جنسی از راه‌های غیرمعمول (چه همجنسگرا و چه دگرجنسگرا) در آیین بودا و برای بودایی‌ها پذیرفته شده نیست، اما جامعه باید از دیدگاه سکولار، با زنان و مردان همجنس‌گرا مدارا کند.
مُعْجَم البُلدان عنوان دانشنامهٔ جغرافیایی است، نوشتهٔ یاقوت حموی، جغرافی‌دان و تاریخ‌نویس عرب‌زبان قرن هفتم هجری است. نام کامل آن معجم البلدان فی معرفة المدن و القری و الخراب و العمار و السهل و الواعر من کلّ مکان و از دیدگاه شماری از مورخان و خاورشناسان کتابی ارزشمند در عصر خوداست.
ال گرکو کسی بود که برای ۱۲ سال در Veruce به آموزش پرداخت و پس از رسیدنش به به اسپانیا به سوی جهتی افراطی با تأکید بر «نگاه درونی جاس» از دیدگاه نقصان حقیقت منظر فیزیکی (جسمی) پرداخت. یکی از بهترین پورتریست‌های قرن ۱۶ ایتالیا Sofonisba Anguissola می‌باشد، کسی که پرتره‌های فردی و گروهی با سطح جدیدی از پیچیدگی برانگیخت.
اتم‌های یک عنصر از دیدگاه الکتریکی خنثی هستند؛ زیرا تعداد الکترون‌های آن که دارای بار منفی هستند با تعداد پروتون‌های آن که دارای بار مثبت هستند برابر است. به همین دلیل، عدد اتمی اتم‌های یک عنصر هم نشان دهنده تعداد پروتون‌ها و هم الکترون‌های آن است. ویژگی‌های شیمیایی یک عنصر بیش از هر چیز با آرایش الکترونی آن تعیین می‌شود. می‌توان گفت که شناخت عدد اتمی یک عنصر به شناخت ماهیت آن عنصر کمک می‌کند. عدد اتمی یک عنصر را در گوشه سمت چپ و پایین نماد آن عنصر به صورت zX می‌نویسند.
بلافاصله پس از به قدرت رسیدن رایش سوم، رهبران نازی مدعی ایجاد Volksgemeinschaft (به معنای «اجتماع ملت») شدند. سیاست‌های نازی مردم را به دو گروه تقسیم می‌کردند: آنانی که Volksgenossen (رفقای ملی) بودند و عضو Volksgemeinschaft، و آنانی که Gemeinschaftsfremde (بیگانگان اجتماع) خوانده می‌شدند. سیاست‌های سرکوب نازی مردم را به سه شاخه دشمن تقسیم می‌کردند، دشمنان «نژادی» که یهودیان و کولی‌هایی بودند که به خاطر «خونشان» دشمن بودند؛ مخالفان سیاسی همچون مارکسیست‌ها، لیبرال‌ها، و مسیحیان، و آنانی که به نحوی بیرون از رفقای ملی قلمداد می‌شدند؛ و در پایان مخالفان اخلاقی‌ای چون همجنسگرایان، آنانی که به سر کار نمی‌رفتند، و خلافکاران. دو گروه آخر برای «ادب کردن دوباره» به اردوگاه‌های کار فرستاده می‌شدند و هدف آن بود که در پایان جذب Volksgemeinschaft شوند، اگرچه برخی مخالفان اخلاقی پیش از رها شدن عقیم می‌شدند چرا که از دیدگاه نژادی «پست‌تر» قلمداد می‌شدند.
نظریهٔ احتمال مطالعهٔ رویدادهای احتمالی از دیدگاه ریاضیات است.
گفته می‌شود که دیدگاه‌های اقتصادی دورینگ عمدتاً از دیدگاه فردریش لیست سرچشمه می‌گیرد. در مورد مسائل دیگر، به ویژه نگرش آنها نسبت به یهودیان، این دو مرد نظرات بسیار متفاوتی داشتند.
تک‌تیرانداز فیلمی به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح در سال ۱۳۹۹ است. این فیلم نخستین بار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از دیدگاه ملی و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی شد.
این خط استدلال تکاملی منجر به این پیش‌بینی می‌شود که کودکان باید از نظر حساسیت نسبت به تربیت والدین و شاید تأثیرات محیطی به‌طور کلی متفاوت باشند. همان‌طور که به نظر می‌رسد، یک خط طولانی از تحقیقات توسعه ای، که از دیدگاه «معامله‌ای» اطلاع داده شده‌است، کم و بیش بر این فرض بیان نشده استوار شده‌است.