قر انداختن

معنی کلمه قر انداختن در لغت نامه دهخدا

قر انداختن. [ ق ِ اَ ت َ ] ( مص مرکب ) قر انداختن میان قومی ؛ کشتن همه افراد آن را. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه قر انداختن در فرهنگ فارسی

قر انداختن میان قومی کشتن همه افراد آنرا .

جملاتی از کاربرد کلمه قر انداختن

روزنامه نیسان نیز می‌نویسد که چنین صفحات شرم‌آور را که حاکی از کشتار انسان‌ها با بهانه‌های مذهبی باشد فقط می‌توان در دورهٔ بربریّت و دورهٔ تاریک قرون وسطائی جستجو کرد و در دوره کنونی بشریّت مترقّی از این‌گونه عملیّات ننگ دارد. راه انداختن نزاع و کشتارهای مذهبی در مملکت‌های مستعمره و نیم مستعمره فقط برای تأمین تسلّطِ مستعمره طلبان عملی می‌شود.
کلسیم پروپانوات معمولاً توسط نانوایی‌های تجاری برای به تأخیر انداختن رشد کپک‌ها اضافه می‌شود.
و ليكن حق مطلب اينست كه همه اينها تكلف و خود را بيهوده به زحمت انداختن است و هيچحاجتى به اين تكلفها نيست ، چون خداى تعالى نفرموده : (ننجيك ) تا آناشكال متوجه شود و كسى بگويد: بيرون آوردن لاشه فرعون نجات فرعون نيست ،بلكه فرموده : (ننجيك ببدنك ) كه حرف باء براى آلت و يا سببيت است ، و معنايشاينست كه : ما تو را با بدنت و يا به سبب بدنت نجات داديم ، و در صحت اين نسبت عنايتبه اتحادى است كه گفتيم بين نفس و بدن برقرار مى باشد.
او سربازان رومل را به انداختن سلاح و فرار بزدلانه متهم کرد.
پادشاهی فرانسه تاریخی به قدمت قرن‌ها، تا عهد کلوویس پادشاه فرانک‌ها در سال ۴۸۶ داشت. سلسلهٔ بوربون توسط آنری چهارم در قرن شانزدهم میلادی بنیان گذاشته شده بود. در طول این قرون، پادشاهان فرانسه به تدریج مناطق مختلفی مثل پروانس و لانگداک را به قلمروی خود الحاق کرده بودند که هر کدام قوانین مخصوص به خود را داشتند. نواحی شمالی تحت قانون عرفی ژرمنی زندگی می‌کردند در حالی که جنوب قانون رومی داشت. در استان‌ها، دادگاه‌های خودمختاری به نام «پارلمان» وجود داشت که اصرار داشتند فرمان‌ها سلطنتی را پیش از برقراری در آن مناطق تأیید کنند و قدرت به تعویق انداختن اجرای آن‌ها را داشتند. این قضات مناصب خود را به صورت موروثی به دست می‌آوردند و عملاً از سلطنت مستقل بودند.
جنگ‌افزار ضدماهواره جنگ‌افزاری است که برای از کار انداختن یا نابود کردن ماهواره برای مقاصد استراتژیک نظامی به‌کار می‌رود. تاکنون فقط کشورهای ایالات متحده، روسیه، جمهوری خلق چین و هند قادر به ساخت و گسترش این جنگ‌افزارها بوده‌اند.
مهر گل را بر گلاب انداختن کار من است ناز آن لبهای میگون را ز ساغر می کشم
بررسى تاريخ  <>تاريخ گذشتگان زمانى ثمربخش و مفيد است كه آدمى با تفكر و تعمق آن را بررسىكند و با تجزيه و تحليل صحيح ، علل پيشرفت و خوشبختى ياعوامل عقب افتادگى و بدبختى مردم ديروز را بفهمد و آنها را زمينه عبرت و تجربه خودقرار دهد و زندگى امروز خويش را بر علل موفقيت و سعادت گذشتگان استوار نمايد و ازعواملى كه باعث بدبختى و شكست آنان شده است اجتناب كند. هدف قرآن شريف و رواياتاسلامى از نقل وقايع تاريخى ، عبرت گرفتن و به كار انداختن دستگاه تفكر مردم است .