قذ الان

معنی کلمه قذ الان در لغت نامه دهخدا

قذالان. [ ق َ ] ( ع اِ ) تثنیه قذال. دو بستنگاه افسار اسب در پس پیشانی آن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه قذ الان در فرهنگ فارسی

تثنیه قذال دو بستنگاه افسار اسب در پس پیشانی آن .

جملاتی از کاربرد کلمه قذ الان

و در كافى به سند خود از يحيى بن عقبه ازدرى از امام صادق (عليه السلام ) روايت كردهكه گفت : از جمله مواعظى كه لقمان به فرزندش كرد اين بود كه : پسرم مردمقبل از زمان تو براى فرزندان خود جمع كردند، و الان تو مى بينى كه نه آنچه جمعكرده بودند مانده است ، و نه آن فرزندان كه برايشان جمع كردند، آخر مگر نه اين استكه تو بنده اى اجير هستى كه ماءمور شده اى كارى را انجام دهى ، و وعده ات دادند كه درمقابل مزدت بدهند؟ پس ‍ عملت را مستوفى و كامل انجام بده ، تا اجرت راكامل دهند.
ملت مى خواست ، آزادى را مى خواست ، حاصل است ، همه الان آزاد نشسته ايد و در همه جا آزادمجتمع هستيد و در پنج سال پيش ‍ هيچ توانستيد يك همچو اجتماعى را ايجاد كنيد. آزاديد، اينچـيـزى بـود كـه مـلت مى خواست و شد، مستقل هستيد، هيچ قدرتى به شماتواند حكومت كند،مـسـتـقـل هـسـتـيد و اين مطلبى است كه شد، اين چيزى است كه ملت مى خواست و شد. رژيم راساقط كرديد و جمهورى اسلامى را ايجاد كرديد و اين امرى است كه شد، اين سه مطلب راملت ما مى خواست و هر سه مطلب شد.
در همه قشرها اشخاصى كه مخالف با مصالح عمومى مسلمين باشند و فعاليت هايشان براين باشد كه جيب هاى خودشان را پر كنند، هست . بازار هم افرادى هستند كه در همچو وقتىكه كشور ما مبتلاى به جنگ است و پيرزن ها و پيرمردهاى دهاتى هر چه دارند، دارند در راهاين اسلام و جنگ مى دهند، باز در بين بازار اشخاص منحرفى هستند كه از خدا بى خبرند ودر يـك هـمـچـو مـوقـعى كارشكنى ها مى كنند براى دولت و كارشكنى ها مى كنند براى اينجنگى كه الان ما داريم . مورد تاءسف است اين معنا كه قشرهاى ميليونى ملت در تمام دهات وقـصـبات و شهرها و بازارها براى اين جنگ نگران هستند و پشتيبان اين جنگ و اين جنگزده هاوايـن ارتـش و ايـن پـاسـدارهـا هـسـتـنـد، لكـن يـك عـده اى درمقابل اين توده هاى عظيم در هر جائى از مملكت هستند و در بازار هم هستند
اينها هر عملى كردند انحرافشان معلوم شد و الان از ايران اينها همه شان ديگر مايوسند
14. كمتر از 10 سال پيش ، روز تاسوعا، در مسجدى واقع در خيابان سيروس سابقتهران ، جمعى به نام ابوالفضل عليه السلام سينه مى زدند. ناگهان شخصى فريادمى زند: ابوالفضل همين جاست ، من ارمنى هستم ، پسر من افليج بود، ديروز در اينجا آوردمو به نام ابوالفضل عليه السلام شفاى او را گرفتم و الان صحيح و سالم راه مى رود ومى دود!
بعد مدتى ساكت شد و آنگاه فرمود: مؤمنان در دنيا پيش از روز قيامت هم مى بينند؛ آياتو همين الان او را نبى بينى ؟
این طبقه متوسطی که الان رشد کرده و شهرنشین شده و نیازهایش مطرح است، باید در این آموزش شرکت کند، خانواده ها باید نظرهایشان را مطرح کنند، آخرین اطلاعات علمی را در هر زمینه بگیرند و بتوانند فرزندان سالم، مبتکر و مسلط به خود تربیت کنند.
الان بحمدالله تمام آن حالات از بين رفته و فقط كمى درد خيلى خفيف در گيجگاهم باقىمانده است . (68)
ما هم زمين داده ، هم آب داده است و هم بركات آسمانى هست . بايد كار كنيم تا خودكفا باشيم، بـلكـه انـشـاءالله صادرات هم داشته باشيم . شما برادرها الان عبادت تان اين است كهكـار بـكـنـيد. اين عبادت است . همانطورى كه فرض كنيد آمدن به زيارت حضرت معصومهسـلام الله عـليـهـا عـبـادتـى اسـت ، كـار كـردن هـم يـك عبادتى است و شايد از بسيارى ازمستحبات بالاتر باشد.