قتل نفس زکیه

معنی کلمه قتل نفس زکیه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یکی نشانه های حتمی ظهور و قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، قتل نفس زکیه است.
«نفس زکیه» یعنی فرد بی گناه، پاک، کسی که قتلی انجام نداده است و جرمی ندارد.
توضیح
در آستانۀ قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در گیرودار مبارزات زمینه ساز انقلاب مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، فردی پاک باخته و مخلص، در راه امام (علیه السلام) می کوشد و مظلومانه کشته می شود. طبق بیان روایات، این رخداد عظیم، بین رکن و مقام ـ در بهترین مکان های زمین ـ اتفاق می افتد. فرد یادشده، از اولاد امام حسن مجتبی (علیه السلام) است که در روایات، گاهی از او به عنوان «نفس زکیه» و «سید حسنی» یاد کرده اند.
روایات
در این باره که «نفس زکیه» کیست، روایات چنین گفته اند:
← روایت اول
...
[ویکی شیعه] قتل نَفسِ زَکیّه به معنای کشته شدن انسانی با لقب «نفس زکیه»، در احادیث شیعه یکی از نشانه های ظهور امام زمان است که در برخی از آنها به حتمی بودن آن تصریح شده است. این حادثه پس از ظهور و پانزده شبانه روز قبل از قیام امام مهدی(عج) و در مسجد الحرام اتفاق می افتد. وی از فرزندان امام حسین(ع) است.
نفس زکیه شخصی است به نام محمد بن الحسن که به دلیل زهد و عبادت، در روایات به او لقب نفس زکیه داده شده است. وی از اولاد امام حسین(ع) بوده و به عبارتی سید حسینی است.
از ویژگی هایی که برای کشته شدن نفس زکیه بیان شده و اهمیت این رخداد را می نمایاند، حتمی بودن این واقعه است. روایات متعددی با تعابیر گوناگونی چون «محتوم»، «لابدّ ان یکون»، «لایخرج حتی» این مطلب را بیان می کنند. این حتمی بودن، در حدیث حمران بن اعین از امام صادق(ع) با تأکید بیشتری در کنار سایر علائم حتمی(صیحه آسمانی، خروج سفیانی، خروج یمانی، خسف بیداء) بیان شده است.
[ویکی اهل البیت] از جمله علائم حتمیه ظهور، کشته شدن نفس زکیه است یعنی: سیدی پاکدل که در مکه معظمه، بین رکن و مقام بدون جرم و گناه به شهادت می رسد.
از حضرت اباجعفر امام محمدباقر علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمود: یکی از علامات، کشته شدن مردیست از دودمان رسول خدا صلی الله علیه و آله در میان رکن و مقام و نام او محمد بن الحسن (نفس زکیه) است.
و در خبری است که فاصله ی میان کشته شدن او و ظهور فرج بیشتر از پانزده روز نخواهد بود و در حدیثی آمده است که فاصله ی بین کشته شدن نفس زکیه و خروج حضرت قائم علیه السلام پنج روز خواهد بود و در حدیث دیگری وارد شده که این نفس زکیه از اصحاب حضرت مهدی علیه السلام است که آن حضرت او را پیش از ظهور خود نزد مردم مکه می فرستد تا بشارت ظهور حضرتش را به مردم بدهد و چون او اظهار ظهور حضرت را می نماید، اهل مکه بر او یورش می برند و او را به قتل می رسانند.

جملاتی از کاربرد کلمه قتل نفس زکیه

در مـورد زنـا مـخـصـوصـا اگـر زنـاى مـحـصـنـه بـاشـد نـيـز مـمـكـن اسـت چـنين باشد. ايناحـتـمال نيز وجود دارد كه خلود در آيه فوق در مورد كسانى است كه هر سه گناه را با هممـرتـكـب شـونـد، هـم شـرك ، هـم قتل نفس و هم زنا، شاهد بر اين معنى آيه بعد است كه مىگـويـد الا مـن تـاب و آمـن و عـمـل صـالحـا: مـگـر كـسـى كـه تـوبـه كـنـد و ايـمـان آورد وعمل صالح انجام دهد و به اين ترتيب مشكلى باقى نخواهد ماند.
در اين جمله به داستان مرد قبطى كه به دست آن جناب كشته شد اشاره نموده ، و اظهار مىدارد مى ترسم مرا به جرم قتل نفس و به عنوان قصاص بكشند.
خود مؤ يد اين است كه مشاراليه به اشاره : (ذلك ) همان نهى ازقتل انفس باشد، البته بنابراين كه جمله : (انّ اللّه كان بكم رحيما) ناظر باشد بهتعليل نهى از كشتن به تنهايى چون در اين صورت بين دوذيل آيه ها مناسبتى كامل برقرار مى شود، زيرا ظاهر آيه اين است كه مى خواهد بفرمايد:خداى تعالى شما را تنها از اين جهت نهى از قتل كرد كه مهربان و رؤ وف به شما است ، وگرنه مى توانست نهى نكند، و هر كس مرتكبقتل نفس شد در آتش بسوزاند، و اين كار براى او آسان و بدون دشوارى است ، خوب ، بااين حال ديگر هيچ عيبى ندارد كه تعليل نامبرده در آيهاول و تهديد در آيه دوم را به مجموع هر دو فقره آيهاول يعنى نهى از اكل مال به باطل و نهى از قتل نفس برگردانيم .
مؤ لف قدس سره : اين آيه شريفه در اكل بهباطل عام است ، و همه معاملات باطل را شامل مى شود، و اگر در روايات بالا نامى ازخصوص قمار برده شده ، به عنوان شمردن مصاديق ايناكل است ، و همچنين تفسير قتل نفس به يك تنه حمله كردن ، در حقيقت تعميم آيه است نهتخصيص آن ، نمى خواهد بفرمايد تنها اين مورد منظور است ، بلكه مى خواهد بفرمايد همهقتل نفس ها و خودكشى ها را شامل است ، حتى شامل اين قسم حمله كردن بر دشمن نيز هست .
انتقامجوئى دعوت مى كرد، و از سوى ديگر عاطفه برادرى و عاطفه انسانى و تنفر ذاتىاز گناه و ظلم و بيدادگرى و قتل نفس ، او را از اين جنايت باز مى داشت ، ولى سرانجامنفس سركش آهسته آهسته بر عوامل باز دارنده چيره شد، و وجدان بيدار و آگاه او را رام كردو به زنجير كشيد و براى كشتن برادر آماده ساخت ، جمله طوعت در عين كوتاهى اشاره اىپر معنى به همه اينها است ، زيرا ميدانيم رام كردن چيزى در يك لحظه صورت نمىگيرد، بلكه بطور تدريجى و پس از كشمكشهائى صورت مى گيرد.
و از كـتـاب سـعـد السـعـود تـاليـف ابـن طـاووس ، بـهنـقـل از تـفـسـيـر كـلبـى آمـده كـه وحـشـى و جـمـاعـتـى نـزدرسـول خـدا (صـلّى اللّه عـليـه و آله و سـلّم ) پيام فرستادند، كه چرا بايد ما از دين تومـحـروم باشيم ، هيچ مانعى براى ما نيست جز اينكه از كتاب تو شنيدهايم كه مى فرمايد:(هر كس با اللّه خدايانى ديگر بخواند و قتل نفس و زنا كند اثر گناه خود را مى بيند. ودر آتـش جـاودان اسـت ) و مـا هـمـه ايـن كـارهـاى زشـت را كـرده ايـمرسـول خـدا (صـلّى اللّه عـليـه و آله و سـلّم ) پـيـام فـرسـتـاد كـه : (الا مـن تاب و آمن وعـمـل صـالحـا) آن جـمـاعـت پـيام دادند ممكن است ايمان بياوريم ، و توبه هم بكنيم ، ولىخوف داريم كه عمل صالح به جا نياوريم .
ولى اگر به معنى لغوى (كبيره ) بازگرديم ، كبيره هر گناهى است كه از نظراسلام بزرگ و پر اهميت است ، و نشانه اهميت آن مى تواند اين باشد كه در قرآن مجيد،تنها به نهى از آن قناعت نشده ، بلكه به دنبال آن تهديد به عذاب دوزخ گرديده است ،مانند قتل نفس و زنا و رباخوارى و امثال آنها، و لذا در رواياتاهل بيت (عليهم السلام ) مى خوانيم : (الكبائر اللتى اوجب اللهعزوجل عليها النار؛ گناهان كبيره گناهانى است كه خداوند مجازات آتش براى آنها مقررداشته است ) مضمون اين حديث از امام باقر (عليه السلام ) و امام صادق (عليه السلام )و امام على بن موسى الرضا (عليه السلام )نقل شده است .
447 - امام صادق عليه السلام فرمود: قتل نفس از گناهان كبيره است زيرا خداوند مىفرمايد: (و كسى كه مومنى را عمدا به قتل برساند كيفرش ‍ دوزخ است كه در آن براىهميشه مى ماند و خداوند بر او خشم گرفته و او را از رحمتش دور گردانده و براى وىعذابى بزرگ و آماده ساخته است .)(123)
قتل نفس محترم خواهد شدن این سخن در نص بیان شد العیاذ
فریده غیرت عضو هیئت مدیره انجمن دربارهٔ این اتهام می‌گوید؛ آن‌ها می‌توانند اشکال بگیرند که چرا از حقوق زندانیان دفاع می‌شود و پاسخ ما این است که دفاع از حقوق زندانیان نه جرم است و نه ممنوعیت قانونی دارد، زیرا هر زندانی ولو اینکه اتهامش قتل نفس باشد، حق و حقوقی را داراست و باید با او مثل انسان رفتار کرد تا حکم قطعی اش صادر شود. اگر منصفانه و خارج از هرگونه جوسازی که برخی رسانه‌ها علیه انجمن به راه می‌اندازند، فعالیت‌های این نهاد را مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که این اتهامات واهی و بی‌اساس است زیرا اعضای هیئت مدیره و امنای انجمن از آغاز خود را ملزم به رعایت قوانین کشور کرده‌اند.
خمس قبل قيام القائم من العلامات : الصيحة و السفيانى ، والخسف بالبيداء و خروجاليمانى و قتل نفس الزكية .(188)