[ویکی فقه] قتل در بنی اسرائیل (قرآن). قتل اصطلاحا به عملی گفته می شود که زندگی و حق حیات را از انسانی سلب می کند. کشته شدن شخصی از بنی اسرائیل ، به دست آنان انجام گرفت.«واذ قتلتم نفسا فادرءتم فیها والله مخرج ما کنتم تکتمون»؛ و (به یاد آورید) هنگامی را که فردی را به قتل رساندید؛ سپس درباره (قاتل) او به نزاع پرداختید؛ و خداوند آنچه را مخفی می داشتید، آشکار می سازد. خونریزی نابحق زمینه های فراوان قتل و خونریزی نابحق، در بنی اسرائیل وجود داشت.«من اجل ذلک کتبنا علی بنی اسرءیل انه من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فی الارض فکانما قتل الناس جمیعا ومن احیاها فکانمآ احیا الناس جمیعا ولقد جآءتهم رسلنا بالبینـت ثم ان کثیرا منهم بعد ذلک فی الارض لمسرفون»؛ به همین جهت، بر بنی اسرائیل مقرّر داشتیم که هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسانها را کشته؛ و هر کس، انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است. و رسولان ما، دلایل روشن برای بنی اسرائیل آوردند، اما بسیاری از آنها، پس از آن در روی زمین، تعدّی و اسراف کردند. قاتل پیامبران بنی اسرائیل، قاتل بسیاری از پیامبران الهی بود.«واذ قلتم یـموسی... ذلک بانهم کانوا یکفرون... ویقتلون النبیین بغیر الحق...»؛ و (نیز به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتید: «ای موسی ! هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم! از خدای خود بخواه که از آنچه زمین می رویاند، از سبزیجات و خیار و سیر و عدس و پیازش، برای ما فراهم سازد.» موسی گفت: «آیا غذای پست تر را به جای غذای بهتر انتخاب می کنید؟! (اکنون که چنین است، بکوشید از این بیابان) در شهری فرود آئید؛ زیرا هر چه خواستید، در آنجا برای شما هست.» و (مهر) ذلت و نیاز، بر پیشانی آنها زده شد؛ و باز گرفتار خشم خدائی شدند؛ چرا که آنان نسبت به آیات الهی ، کفر می ورزیدند؛ و پیامبران را به ناحق می کشتند. اینها به خاطر آن بود که گناهکار و متجاوز بودند.
جملاتی از کاربرد کلمه قتل در بنی اسرائیل
رمانها و داستانهای کوتاه قدیمی برنامههای زیردریایی، راز بازارچهٔ بیسینگ، ماجرای کریسمس، اسرار صندوقچهٔ بغدادی، گُنگ ثانی، حادثهٔ توپ سگ و هرکول پوآرو و گرینشور فولی به همان شکل فیلمبرداری و ساخته نشد، چرا که آگاتا کریستی خودش بعدها، این داستانهای کوتاه را گسترش داد و آنها را به صورت رمانهای بلندتری بازنویسی کرد (به ترتیب با نامهای: سرقت بینظیر، قتل در مجتمع مسکونی، ماجرای پودینگ کریسمس، راز صندوق اسپانیایی، آینهٔ مرد مرده، شاهد خاموش و حماقت مرد مرده) که این رمانها همگی، در اقتباس تلویزیونی پوآرو بهکار رفت.
زندانیهای هر اندرزگاه از یک هواخوری استفاده میکردند که زندانیها در زمانبندی مشخصی میتوانستند در آنجا حضور یابند. هواخوری زندان رجاییشهر از هر سمت دارای چندین دوربین مداربسته بود تا درصورت قتل در داخل هواخوری متوجه عامل آن شوند.
از سال ۱۸۱۱ تا ۱۸۲۹، مارتا «پتی» کانن رهبر گروهی بود که بردهها و سیاهپوستان آزاد را از شبهجزیره دلماروا در دلاور، مریلند، ویرجینیا وخلیج چساپیک میدزدید و آنها را به صاحبان مزارع در مناطق جنوبی تر میفروخت. او برای چهار قتل در سال ۱۸۲۹ متهم شد و در حالی که در انتظار محاکمه بود، در زندان درگذشت. ظاهراً خودکشی از طریق مسمومیت با آرسنیک بود.
ساختمان ۸۵ سریالی است به کارگردانی مهدی فخیمزاده که در سال ۱۳۸۹ از شبکه ۲ سیما به روی آنتن رفت. این مجموعه پیش از این قرار بود با نام قتل در ساختمان ۸۵ پخش گردد.
این کتاب که از مجموعه داستانهای پوآرو میباشد در مه ۱۹۴۲ در آمریکا توسط انتشارات داد، مید اند کمپانی با نام قتل در گذشته و در ژانویه ۱۹۴۳ توسط انتشارات کولینز کرایم کلوب در بریتانیا با نام اصلی پنج خوک کوچک به چاپ رسیده است.
زمینهٔ فعالیت او بیشتر آهنگسازی اپرا، موسیقی مجلسی، کارهای ارکسترال، کارهای تجربی و قطعات جاز است ولی با این وجود او در زمینهٔ ساخت موسیقی متن برای فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی نیز فعالیت دارد و تا کنون ۳ بار نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین موسیقی متن فیلم برای فیلمهای به دور از جمعیت دیوانه (۱۹۶۷)، نیکولاس و الکساندرا (۱۹۷۱) و قتل در قطار سریعالسیر شرق (۱۹۷۴) شده است. او در ۱۹۷۴ جایزه بفتای بهترین موسیقی فیلم را برای فیلم قتل در قطار سریعالسیر شرق دریافت نمود.
از فیلمهایی که وی در آنها نقش داشتهاست، میتوان به خروج، مجرم، یک راسو برای خانم، من خوبم جک، دراکولا، خائن و قتل در کلیسا اشاره نمود.
بیشتر کتابها و داستانهای کوتاه او (و بعضیها از آنها چندین بار) به فیلم درآمدهاند که از آن میان میتوان فیلمهای قتل در قطار سریعالسیر شرق، مرگ در رودخانه نیل و قطار ساعت ۴:۵۰ پدینگتون نام برد. بسیاری از نوشتههای آگاتا کریستی بارها برای تهیه برنامههای رادیویی و تلویزیونی نیز مورد استفاده قرار گرفتهاند.
محمد بن يعقوب كلينى در كافى از حسن بن جهم روايت كرده كه گفت : به حضرت رضا(ع) عرض كردم : اميرالمؤ منين (ع ) قاتل خود را مى شناخت ، و شبى را كه در آن كشته مىشود، و جاى قتل را مى دانست و نيز گفتارش وقتى كه صيحه مرغابيان را در خانه شنيد:(اينان ) صيحه زنانى اند كه نوحه گرانى پشت سر دارند، و گفتار ام كلثوم : اى كاشامشب در خانه نماز مى گذاشتى و ديگرى را مى فرمودى با مردم نماز بخواند (اينهادليل اين است كه مطلب را نيكو مى دانست )، و در آن شب بدون حربه بسيارداخل و خارج مى شد، و مى دانست كه ابن ملجم او را با شمشير خواهد كشت ، و (با ايناوصاف ) جايز نبود خود را در معرض قتل در آورد؟ فرمود: آنچه گفتى همه بود ولى اودر آن شب (از جانب خدا) مخير شد (بين حيات و شهادت ؛ و شهادت را اختيار كرد) تاتقديرات الهى جارى شود.(429)
غارت و قتل در آن ناحیه تا چند بماند شاه ایران به کمند افتد و در بند بماند
در ۲۲ فوریه ۲۰۰۶، انفجاری بسیار تحریکآمیز در مسجد العسکری در شهر سامرا عراق، یکی از مقدسترین مکانهای شیعیان، که گمان میرود در اثر بمبی که توسط القاعده در عراق کار گذاشته شده بود، روی داد.. اگرچه در این انفجار هیچ آسیبی وارد نشد، اما مسجد به شدت آسیب دید و بمباران منجر به خشونت در روزهای بعد شد. بیش از ۱۰۰جسد با سوراخ گلوله روز بعد پیدا شد و حداقل ۱۶۵نفر گمان میرود که کشته شده باشند. پس از این حمله، ارتش ایالات متحده محاسبه کرد که میانگین میزان قتل در بغداد از ۱۱به ۳۳مرگ در روز سه برابر شدهاست.
یا که آهوی شکاری بودمی کز بهر قتل در ته پای سمندت غرق خون غلطیدمی