قتل انسان بی گناه

معنی کلمه قتل انسان بی گناه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قتل انسان بی گناه، یکی از گناهان کبیره می باشد. وقتی انسان بی گناهی، به ناحق کشته می شود، حق حیات و زندگی از او گرفته می شود و او، از بزرگترین حقی که دارد، محروم می گردد. علاوه بر این، قتل انسان بی گناه، اطرافیان او، خصوصاً همسر و فرزندان و پدر و مادر و خواهر و برادر مقتول را در شوک روحی- روانی سهمگین قرار می دهد و شیرازه زندگی خانوادگی او را از هم می گسلد.
در این قسمت از مطلب، مباحث: قتل انسان بی گناه، انواع قتل، آثار کشتن انسان بی گناه، آیا قتل نفس مجازات جاودانی دارد؟ و آیا قتل نفس عمد توبه پذیر است؟ مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. یکی از گناهان کبیره، قتل نفس انسان بی گناه است. وقتی انسان بی گناهی، به ناحق کشته می شود، حق حیات و زندگی از او گرفته می شود و او، از بزرگترین حقی که دارد، محروم می گردد. علاوه بر این، قتل انسان بی گناه، اطرافیان او، خصوصاً همسر و فرزندان و پدر و مادر و خواهر و برادر مقتول را در شوک روحی- روانی سهمگین قرار می دهد و شیرازه زندگی خانوادگی او را از هم می گسلد. چه بسا ممکن است که همسر یا فرزندان مقتول در اثر بی سرپرست شدن مبتلا به انواع و اقسام گرفتاریها و مشکلات عدیده شوند و خدای ناخواسته از جاده درست زندگی، منحرف گردند و... خلاصه مطلب این که، قتل انسان بی گناه، آثار مخرب فردی و اجتماعی فراوان دارد و به همین جهت اسلام با شدت هر چه تمام تر با آن مبارزه کرده است.
انواع قتل
فقها در کتاب «قصاص» و «دیات» از کتابهای فقهی با الهامی که از آیات و روایات اسلامی گرفته اند، قتل را به سه نوع تقسیم کرده اند: «قتل عمد»، «قتل شبه عمد» و «قتل خطا».
← قتل عمد
همان طور که گفته شد قرآن کریم به حفظ و حرمت جان انسان های بی گناه اهمیت فراوان داده است. این اهمیت و ارزش، به اندازه ای است که قتل یک انسان بی گناه را معادل قتل همه مردم دانسته و از این رهگذر، بشدت مؤمنان را از ارتکاب گناه کبیره قتل عمد انسان بی گناه منع فرموده است: ... هر کس انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین (انسان بی گناهی را) بکشد، چنان است که گویی همه انسانها را کشته است.. علامه طباطبایی در المیزان ذیل این آیه نوشته است: مرحوم کلینی به سند خود از حمران روایت کرده است که گفته من به امام ابی جعفر (علیه السّلام) عرض کردم: معنای این کلام خدا چیست؟ امام (علیه السّلام) فرمود: معنایش این است که او (قاتل) را در جایی از جهنم قرار می دهند که در آنجا عذاب به منتها درجه است! این موضوع یعنی دست نیالودن به خون بی گناهان بقدری حائز اهمیت است که خداوند متعال یکی از ویژگی های عبادالرحمن (بندگان خاص خود و اولیاءالله) را عدم قتل نفس ذکر فرموده است: و (عبادالرحمن) کسانی هستند که... انسانی را که خداوند خونش را حرام شمرده (و بی گناه است) جز به حق (بخاطر قتل نفس یا موارد دیگری که براساس قوانین اسلام مستحق قتل شده) نمی کشند.. موضوع «حفظ جان انسان» آن قدر مهم و حیاتی است که خداوند به هیچ انسانی اجازه نمی دهد که در عرصه سختی ها حتی جان خودش را هم بگیرد و خودکشی کند زیرا خودکشی هم حرام و ممنوع است: ... و خودکشی نکنید! مفسر تفسیر نور ذیل این آیه نوشته است: جان انسان محترم است لذا خودکشی و یا دیگرکشی حرام است. انسان نه حق دارد خودکشی کند و نه باید فرزندان خود را بکشد. درست است که پدر و مادر به گردن فرزندان خود حقوق فراوان و بی مثل و مانندی دارند اما با وجود همه آنچه گفته شد، هیچ فردی حق کشتن فرزند را به بهانه های مختلف و واهی ندارد: فرزندانتان را از ترس فقر نکشید! این ما هستیم که به آنها و شما روزی می دهیم. یقینا کشتن آنها، گناهی بزرگ است. در تفسیر نور ذیل این آیه آمده است: کودک حق حیات دارد و والدین نباید این حق را از او بگیرند. اگر امنیت روانی و ایمان نباشد نه فقط فقر، که ترس از فقر هم سبب آدم کشی می شود. فرزندکشی و سقط جنین، گناه و جنایت است. چه پسر باشد چه دختر. این موضوع یعنی نکشتن فرزندان آن قدر مهم بوده است که خداوند به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) می فرماید: یکی از شرط های بیعت تو با زنان این باشد که: فرزندانشان را (به صورتهای مختلف) نکشند!
راه جلوگیری از قتل
...

جملاتی از کاربرد کلمه قتل انسان بی گناه

میرحسین موسوی در سالگرد تاسیس بنیاد مستضعفین در بیاینه ای، به فرماندهان بسیج هشدار داد اگر مردم از اقدامات «سرکوب‌گرایانه»‌ آنها بترسند، «پای قدرت‌ها به مرزهای» ایران باز می‌شود و در آن زمان نمی‌توان با «اسباب‌بازی‌های جنگی از تمامیت کشور» حفاظت کرد. این نامزد معترض به نتیجه انتخابات در بیانیه خود آورده است: «نسل جدیدی که بسیجی نامیده می‌شود، امروز در بوته تاریک‌ترین شبهه‌ها و فتنه‌ها قرار دارد.» و «اقلیت اقتدارطلب»، بسیج را «ماشینی سرکوبگر» می‌‌خواهد برای «زدن و گرفتن و آزار و حتی قتل انسان‌هایی که تنها جرمشان، دعوت به دادگری است.» رئیس فرهنگستان هنر در بیانیه خود با «برادر» خطاب کردن نیرو‌های بسیج، از آنها پرسیده است «چرا باید چهره‌ای که با زحمات گذشتگان شما پدید آمد، به کدورت‌ها آلوده گردد؟ رادیو زمانه ،حیات نو ،ریانووستی
6 اجراى حدود الهى ، گرچه به قيمت قتل انسان باشد، به نفع اوست . (فاقتلوا... ذلكم خير لكم )
د. برخى از معاصران ديگر مانند قتل انسان محترم و عقوق والدين اگر به كفر، شرك ، نفاق و ارتداد بازنگردد، مايه خلود نمى شود و مفاد احاديثى كه در اين زمينه وارد شده همان مكث طولانى است كه قبلاً بازگو شد. با اين بيان تعارض ابتدايى نصوص مزبور برطرف شده و كاملاً قابل جمع و التيام است .